مطالب پیشنهادی:

 

تیپ‌شناسی MBTI و انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب و پیدا کردن کاری که برای آن ساخته شده‌ایم می‌تواند یک موضوع اضطراب‌آور برای بسیاری از افراد باشد. خصوصا کسانی که برای اولین بار می‌خواهند وارد بازار کار شوند و هنوز هیچ تجربه و ذهنیتی در مورد محیط کار ندارند. بسیاری از ما در دوران دانشجویی‌مان راهبرد مشخصی برای انتخاب شغل نداشتیم و در اغلب موارد صرفا بر اساس رشته‌ای که در آن درس خوانده بودیم به دنبال کار می‌گشتیم. شاید الان هم وضع بهتر نباشد و معیارهای تراز اولی برای انتخاب شغل در دانشگاه‌ها و قبل‌تر، در مدارس وجود نداشته باشد.

اما مسئله‌ای که احتمالا همه روی آن توافق نظر داریم این است که انتخاب شغل، یک انتخاب سرنوشت‌ساز و مهم برای زندگی هر فرد است که نه تنها زندگی شغلی او را در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه روی سایر جنبه‌های زندگی فرد مثل روابط خانوادگی، رابطه عاطفی و حتی دستاوردها و نوع تفریحات فرد هم تاثیر می‌گذارد.

انتخاب شغل مناسب موضوعی است که باید جدی گرفته شود و برای انتخاب شغل مناسب لازم است مجهز به راهبردی مشخص و محکم باشیم.

تا حالا کمتر پیش آمده که به انتخاب شغل به عنوان یک «تخصص» نگاه کنیم. بیشتر مواقع، شغل ما، ماحصلِ مسیر و جریانی بوده که خواسته یا ناخواسته در آن قرار گرفته بودیم.

ما معتقدیم انتخاب شغل آن قدر مسئله‌ مهمی هست که باید «راهبردی» مشخص برای آن در نظر گرفت.

هدف از ارائه این مبحث چیست؟

در سلسله بحث‌های «انتخاب شغل مناسب» سعی می‌کنیم به مرور زمان، نکات لازم و کاربردی را در این خصوص بیان کنیم تا بتوانید با رویکردی صحیح و مشخص بهترین شغلی که برای «شما» مناسب است را با دقت و هوشمندی انتخاب کنید و در نتیجه به رضایت و موفقیت شغلی دست پیدا کنید. تیپ‌شناسی نوین معتقد است «انتخاب شغل» به صورت یک امر حرفه‌ای و تخصصی، موردی است که در کشور ما کمتر بعنوان یک آموزش زیرساختی به آن توجه شده است. بنابراین در این سلسله آموزش‌ها تلاش می‌کنیم شما را با نکات کلیدی و اساسی انتخاب شغل آشنا کنیم.

در پایان این سلسله مباحث شما باید قادر باشید، با تحلیل و ارزیابی درست، مناسب‌ترین شغل را برای خودتان انتخاب کنید و از نقاط قوت‌تان برای افزایش موفقیت شغلی استفاده کنید.

تا به حال در برخی کتاب‌ها و سایت‌ها، توصیه‌هایی در رابطه با انتخاب شغل مناسب نوشته شده که برخی از آن‌ها هم می‌تواند کارآمد باشد. اما مسئله مهمی که در اغلب این مقالات و کتاب‌ها مورد غفلت واقع می‌شود، مسئله‌ «استعدادهای» ذاتی و منحصر به فرد اشخاص است. این درست است که بسیاری از اصول انتخاب شغل، برای همه افراد، مشترک و یکسان است. اما، قسمت مهمی از فرایند انتخاب شغل، برای هر کس منحصر به خود اوست و نمی‌توان برای هر دو نفر، نسخه‌ای واحد تجویز کرد.

وقتی صحبت از تیپ شخصیتی و تفاوت‌های شخصیتی بین افراد می‌شود، ریزبینی و تخصص در بحث انتخاب شغل مناسب، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گاهی هم ممکن است در خصوص راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار شخصی بر اساس تیپ شخصیتی افراد صحبت کنیم که در مقاله‌ای جداگانه به این موضوع پرداخته‌ایم. این مجموعه مقالات را از لینک زیر می‌توانید مطالعه کنید:


راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی بر اساس تیپ شخصیتی


در واقع، یک فرایندِ کامل برای انتخاب شغل، فرایندی است که در آن به تفاوت‌های شخصیتی و در نتیجه استعدادها و توانمندی‌های مختلف افراد توجه شود.

مسئله‌ای که افرادِ جویای کار را از هم متمایز می‌کند این است که هر کدام از آن‌ها چه نقطه‌ی قوتی دارند و چه چیزِ ارزشمندی می‌توانند به سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کنند اضافه کنند.


شخصیت‌شناسی MBTI چه مزیتی برای سازمان‌ها و کار تیمی دارد؟


یادگیری یک مهارت-اگر در حوزه‌ علاقه و توانمندی ما باشد- کار چندان سختی نیست، مسئله مهم این است که «من» چه چیزی می‌توانم به کارم اضافه کنم و این‌جا بحث شناخت استعدادها و توانمندی‌های ذاتی نمودِ پررنگ‌تری پیدا می‌کند.

تیپ شخصیتی چقدر به انتخاب شغل مناسب کمک می‌کند؟

این طبیعی است که کسی که استعدادها و نقاط قوتش را می‌شناسد و از طرفی شغلی را انتخاب کرده است که آن شغل، مجال استفاده مناسب از توانمندی‌های آن فرد را به او می‌هد، حتما رضایت و موفقیت شغلی بالاتری را تجربه خواهد کرد نسبت به کسی که صرفا مهارتی را یادگرفته و به شکل روباتیک و مکانیکی دارد کاری را انجام می‌دهد. فرد دوم شاید با تلاش و سخت‌کوشی بتواند به درآمد مناسبی برسد و موفقیت‌هایی را در عرصه شغلی کسب کند، اما از آن‌جایی که برای کاری که انجام می‌دهد ساخته نشده، احتمالا رضایت شغلی کمتری را تجربه خواهد کرد.

طبیعی است که در انتخاب شغل، عوامل متعددی نقش دارند. در این مجموعه مقالات می‌خواهیم نقش و تاثیر تیپ شخصیتی بر اساس مدل MBTI را روی انتخاب شغل مناسب افراد بررسی کنیم و بعد از بررسی کامل تیپ شخصیتی، به سراغ عوامل مهم دیگر هم خواهیم رفت.

یک انتخاب شغل درست و موفقیت‌آمیز، مستلزم در نظر گرفتن همه عوامل مهم و تاثیرگذار است. اما دقت کنید، همه ما با ترجیحاتی ذاتی به دنیا می‌آییم و در نتیجه هر کدام، ویژگی‌هایی متمایز از هم داریم که این ویژگی‌ها روی تصمیمات ما در همه ابعاد و جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد.

آدم‌ها متنوع‌اند، همه شبیه به هم نیستند. ما قابلیت‌ها و استعدادهایی منحصر به خودمان داریم و بزرگترین موفقیت و رضایت ما زمانی است که از استعدادهایمان در جای درست و مناسب استفاده کنیم.

بر این اساس می‌توانیم بگوییم بزرگترین شکست زمانی است که استعدادهای «خودمان» را نشناسیم و در نتیجه فرصت رشد و ظهور آن‌ها را از دست بدهیم.

این تیپ شخصیتی ماست که مشخص می‌کند:

  • من به محیط کاری علاقه دارم که رفت و آمد در آن زیاد باشد و هر روز بتوانم افراد مختلف و متنوعی را ببینم، یا این‌که دوست دارم در محیط کاری آرام و خلوت کار کنم که استقلال شخصی‌ خودم را در آن داشته باشم.
  • یا این‌که محیط کاری منظم و چارچوب‌دار را ترجیح می‌دهم، یا دوست دارم در محیط‌هایی انعطاف‌پذیر و غیررسمی‌تر کار کنم.
  • کار کردن در محیط‌های خلاق که پر از ایده‌های جدید و کار با مفاهیم و نظریات است برای من جذاب‌تر است یا این‌که ترجیح می‌دهم در محیطی که با آمار و داده‌های واقعی و منطقی سروکار دارد کار کنم.

بر این اساس، تیپ شخصیتی یکی از مهم ترین کلید‌هایی است که به ما کمک می‌کند شغل مناسب خودمان را پیدا کنیم. قبلاً در مقاله‌ای در مورد اهمیت تناسب و هم‌سو بودن شغل و تیپ شخصیتی توضیح داده بودیم. این مقاله را می‌توانید از لینک زیر مطالعه کنید:


تناسب شغل و تیپ شخصیتی چقدر مهم است؟


در صورتی که در یکی از تست‌های شخصیت‌شناسی MBTI شرکت کنید، می‌توانید به ترجیحات ذاتی خودتان در زمینه‌های زیر پی ببرید:

درون‌گرا یا برون‌گرا

بعضی افراد انرژی را از دنیای بیرون و ارتباط با آدم‌های مختلف و متنوع به دست می‌آورند، اما بعضی افراد بیشترِ انرژی‌شان را از افکار و اندیشه‌هایشان کسب می‌کنند.

حسی یا شهودی

اگر ترجیح می‌دهید به طور مستقیم دست به کار شوید و با ابزار و یا داده‌های واقعی و ملموس کار کنید حسی هستید. اما اگر ترجیح می‌هید با نظریات و تئوری‌های مفهومی کار کنید بدون این‌که الزاما به «مستندات» نیازی داشته باشید، ترجیح شما شهودی بودن است.

فکری یا احساسی

اگر ترجیح شما این است که تصمیم‌گیری‌هایتان را بر اساس تحلیلِ موقعیت انجام دهید به احتمال زیاد فکری هستید و در صورتی که ترجیح می‌دهید با ارزش‌های شخصی خودتان و آن‌چه خودتان درست می‌دانید تصمیم‌گیری کنید شخصی احساسی هستید.

ساختارگرا یا منعطف

این قسمت در مورد این است که شما دنیای اطرافتان را چطور سازماندهی می‌کنید و با مسائل بیرونی چطور برخورد می‌کنید؟ اگر ترجیح می‌دهید یک برنامه منسجم داشته باشید و سریع در مورد موضوعات تصمیم‌ بگیرید، شخصی ساختارگرا هستید، اما درصورتی که ترجیح می‌دهید با مسائل، هنگام رخ دادنشان مواجه شوید احتمالا فردی منعطف هستید.

بهتر است قبل از این‌که وارد فرایند انتخاب شغل یا انتخاب رشته تحصیلی شوید یکی از تست‌های معتبر MBTI را تهیه کنید و در آن شرکت کنید. آزمون MBTI سایت تیپ شناسی نوین یکی از گزینه‌های مناسب است که در حال حاضر در مرحله سنجش پارامترهای روایی و پایایی است. بعد از این که تیپ شخصیتی‌تان را شناختید لازم است از با کمک یک مشاور حرفه‌ای MBTI مسیر شغلی مناسبتان را طراحی کنید. مسیر شغلی که برای شما مناسب است و شامل لیستی از مشاغل است که شما برای کار کردن در آن‌ها ساخته شده‌اید.

اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد این‌که هر تیپ شخصیتی در کدام مشاغل احتمال رضایت شغلی بیشتری خواهد داشت، وجود دارد و انتخاب شغل مناسب از این نظر،‌ یعنی شغلی را انتخاب کنید که به شما بیشترین امکان را برای استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان می‌دهد.

مثلا به احتمال زیاد، تیپ‌های برون‌گرا از حرفه‌ای مانند «فروش» بیشتر استقبال خواهند کرد و می‌توانند از مهارت‌ ذاتیِ برون‌گراییشان به طور طبیعی در این حرفه استفاده کنند. چون شغلی مثل فروش نیاز به دیدار و گفتگو با افراد مختلف، با سلیقه‌ها و نیازهای متفاوت دارد که در نگاه اول، برای تیپ‌های برون‌گرا مناسب‌تر است.

در عوض درون‌گراها نیاز به تمرکز و استقلال بیشتری در کارهایشان دارند و رفت‌و‌آمد افراد مختلف ممکن است راندمان کاری آن‌ها را کم کند. بنابراین مشاغلی مثل برنامه‌نویسی یا کار در آزمایشگاه به عنوان محقق یا شغل مشاوره می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای این افراد باشد.

در قسمت‌های بعدی بیشتر این مسئله را باز خواهیم کرد.

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «موفقیت شغلی و سازمانی»:

موفقیت شغلی: مقاله اول- تیپ‌شناسی MBTI چه کمکی در انتخاب مناسب‌ترین شغل می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله دوم- رابطه درون‌گرایی و برون‌گرایی با انتخاب شغل مناسب چیست؟

موفقیت شغلی: مقاله سوم- ترجیحات شخصیتی چه تأثیری در انتخاب شغل دارند؟

موفقیت شغلی: مقاله چهارم- مدل تفکر (Thinking Style) شما چگونه است؟

موفقیت شغلی: مقاله پنجم- تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل تفکر: چگونه فکر می‌کنید؟

موفقیت شغلی: مقاله ششم- آشنایی با هشت تیپ شخصیتی بر اساس مدل تفکر آن‌ها

موفقیت شغلی: مقاله هفتم- معرفی چهار شغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ

موفقیت شغلی: مقاله هشتم- MBTI در توانمندسازی تیم‌های کاری و سازمانی چه کمکی می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله نهم- تناسب شغل و تیپ شخصیتی چقدر اهمیت دارد؟

موفقیت شغلی: مقاله دهم- این نشانه‌ها را جدی بگیرید: عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی

موفقیت شغلی: مقاله یازدهم- هشت آرکتایپ غالب افراد در محل کار

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱۴ دیدگاه

  • . گفت:

    سلام. من ISTJ-T هستم و برای مسئله‌ی انتخاب رشته بین دو رشته ریاضی و تجربی مرددم . کمکی می‌تونید بکنید؟

  • آناهیدا گفت:

    سلام. من یه INFJ هستم . مهندسی کامپیوتر و برنامه نویسی و طراحی صفحات وب میتونه برای من مناسب باشه ؟

  • هدي كاتب گفت:

    سلام اقاي هورداد،خدا قوت
    من در فرايند انتخاب رشته بسيار سردرگم شدم،چجورى ميتونم از شما مشاوره بگيرم؟لطفا راهنماييم كنيد

  • محمد گفت:

    با سلام و عرض ادب
    من چندین دفعه تست دادم intx بطوری که ادراکی بودن حدود نهایتا ۲ الی ۴ درصد غالب میشد یعنی یچیزی بین p و j سوالن اینکه من چه تایپی حسدب میشم کار کرد اول من ti هست یا ni ?

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما محمد عزیز، کارکرد غالب شما زمانی مشخص میشه که اول نزدیک‌ترین ترجیحات به خودتون رو شناخته باشید. برای راهنمایی بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنم در تلگرام عبارت @typeshenasibot را جستجو کنید و وارد ربات شوید. آموزش‌های متنوعی قرار دادم که به رفع ابهامتون کمک خواهد کرد.
      تندرست باشید

  • نگین گفت:

    سلام وقت بخیر

    آیا باید فقط روی یک کار متمرکز شد و آن را رشد داد و در آن متبحر شد و یا میتوان به بیش از یک هم پرداخت یا حداقل دو کار
    بطور مثال من بیمه ای هستم و دوره های بورس را هم گذراندم و مایلم دراینمورد تدریس داشته باشم و…
    آیا در هر دو کارم میتوان رسیدگی کنم و به نتایج دلخواه برسم؟

  • ریحان22 گفت:

    سلام تیپ شخصیت من ISTJ هست ورشته ریاضی هستم یکی از مشاورام میگه برو تجربی واسه داروسازی بخون بنظرتون با توجه به تیپ شخصیتی چه شغلی رو انتخاب کنم؟؟

  • ریحان گفت:

    سلام تیپ شخصیت من ISTJ هست ورشته ریاضی هستم یکی از مشاورام میگه برو تجربی واسه داروسازی بخون بنظرتون با توجه به تیپ شخصیتی چه شغلی رو انتخاب کنم؟؟

  • Goli گفت:

    باسلام و تشکر از زحمات ارزشمند شما
    من یک infj_A هستم.
    رشته مدیریت بازرگانی با بسیاری از ارزش ها و خواسته ها و علایقم هماهنگی دارد. مخصوصا برای رهبری کردن افراد و ایجاد استراتژی های کارآمد استعداد دارم.
    تنها نگرانی من در زمینه شبکه سازی اجتماعی هستش چراکه این شغل نیاز به برقراری ارتباط مداوم با افراد مختلف دارد و فکر میکنم در این مورد نقطه ضعفهایی دارم.
    مثلاً در شروع کردن صحبت با یک فرد غریبه احساس راحتی ندارم همچنین همپای برخی از برونگرایان مخصوصا تیپهایی مثل esfp ها و estp ها نمیتوانم در مکالمات شرکت کنم و معمولا وقتی درگروهی با این افراد هستم در حاشیه قرار میگیرم.هرچند که احساس میکنم شخصیت من برای spهای برونگرا جالب توجه است و افرادی با این تیپها درباره شخصیت من کنجکاو هستند و مشکلی با برقراری ارتباط به صورت دونفره با آنها ندارم ولی وقتی تعداد بیشتر میشود من معمولا ساکت شده و حرفی نمیزنم. لازم به ذکر است که ماندن در سمینارها و مکانهای شلوغ و پرجمعیت (البته در صورتی که بیشتر افراد برایم غریبه باشند) کلافه کننده است. ممنون میشم اگر راهکارهایی برای برطرف کردن این نقاط ضعف به من آموزش بدهید .

  • مهرآفرین گفت:

    سلام؛
    من الان تقریبا سه ساله که دارم سعی میکنم تصمیم بگیرم و در نهایت هنوز بین دو راه نمیدونم کدومو باید انتخاب کنم.
    اگه بخوام کامل توضیح بدم، من سال دوم دبیرستان بر اساس اینکه از بقیه رشته ها خیلی خوشم نمیومد تصمیم گرفتم بیام رشته تجربی البته همون موقع هم بین تجربی و انسانی شک داشتم که با توصیه اطرافیان و اینکه خیلی حفظیاتم خوب نبود اومدم تجربی تا پزشکی بخونم هر چند فکر میکنم اینکه مادرم پرستارن و من توی بچگی خیلی دوست داشتم باهاش برم بیمارستان و خب اونجا پزشکای زیادی میدیدم هم توی انتخاب در اون زمان بی تاثیر نبوده.
    در هر صورت گذشت تا اینکه من اولین بار کنکور دادم و برخلاف اینکه درسم و معدلم خیلی خوب بود ولی رتبم اصلا اون چیزی نبود که انتظار داشتم.
    برای همین یه سال موندم پشت کنکور و تصمیم گرفتم که دوباره تلاش کنم تا پزشکی قبول بشم ولی اون سال خیلی برای من سال سختی بود و من اصلا برای درس خوندن انگیزه نداشتم و همیشه توی ذهنم این سوال بود که من واقعا پزشکی رو دوست دارم؟
    میدونم آدم وارد هر رشته و کاری که بشه کمکم عادت میکنه و حتی اگرم دوست نداشته کم کم درگیرش میشه ولی من از این متنفرم که به کاری عادت کنم و میدونم اگه اینجوری بشه تا آخر عمرم احساس عذاب وجدان دارم و اینکه احساس میکنم دارم به دیگران و مهم تر از همه به خودم دروغ میگم و واقعا آزارم میده، خیلی زیاد.
    همون سال اول که پشت کنکور بودم و این سوالات توی ذهنم بود و واقعا شرایط روحی خیلی بدی داشتم چون نمیدونستم توی چه مسیری باید برم تا بعدا پشیمون نشم و احساس هدر دادن عمرم رو نداشته باشم،خودمو راضی کردم که تلاش کنم پزشکی بخونم و در نهایت برای تخصص روانپزشکی بخونم و این تنها چیزی بود که میتونست به من انگیزه بده تا درس بخونم که پزشکی قبول بشم چون من عاشق مطالعه کردن درباره ی رفتار آدما هستم و این موضوع از خیلی بچگی و بدون اینکه من بخوام همیشه با من بوده و از وقتی که یادم میاد همیشه توی هر جمعی خیلی به آدما دقت میکردم و همیشه سعی میکردم بفهمم هر رفتاری که ازشون سر میزنه به چه دلیلیه یا اینکه رفتار های آدما در شرایط مختلفو به هم ارتباط میدادم تا پی ببرم چجور شخصیتی دارن و همونطوری که گفتم این موضوع از خیلی بچگی با من بوده و من واقعا از این کار لذت میبرم.
    اون سال هم متاسفانه باز رتبم به پزشکی نمیخورد و من تصمیم گرفتم که دوباره بمونم پشت کنکور.
    سال دومی که موندم پشت کنکور دیگه به نظرم میومد که مطمئنم میخوام پزشکی بخونم و روانپزشکی رو ادامه بدم ولی بعدا شدیدا به این فکر افتادم که من عاشق مطالعه راجب روانم و اگه پزشکی بخونم مجبورم که هفت سال از عمرم رو صرف درس خوندن توی رشته ی پزشکی بکنم که خیلی از موضوعات راجب بیماری و مسائلی هست که اصلا ربطی به روان ندارن.
    ینی همونطوری که این دوسالی که پشت کنکور بودم خیلی اذیت شدم باید حداقل هفت سال دیگه هم راجب مسائلی که خیلی علاقه ندارم مطالعه کنم و این باعث شد به این فکر بیوفتم که کلن بیخیال پزشکی بشم و برم توی رشته ی روانشناسی درس بخونم و از همین اول بتونم روی چیزی که بهش علاقه دارم مانور بدم و مطالعه کنم و اینجوری مجبور نیستم به چیزی عادت کنم.
    میدونم که اگه برم پزشکی در هر صورت کم کم بهش عادت میکنم و علاقه مند میشم ولی یکی از ترس های بزرگ زندگی من عادت کردن به انجام یه کاره.
    الانم نمیدونم باید کدومو انتخاب کنم.
    روانپزشکی یا روانشناسی.
    در اصل من هر دو سالی که پشت کنکور موندم بیشتر از اینکه بخوام برای پزشکی و کنکور بخونم داشتم سعی میکردم خودم و علایقم رو بشناسم و با تمام وجودم ایمان دارم که اصلا مهم نیست آدم چیکار میکنه فقط باید توی اون کار استعداد داشته باشه و اون کارو دوست داشته باشه و نه هیچ چیز دیگه.

    اصلاااا به پول فکر نمیکنم چون معتقدم وقتی من یه کاریو دوست داشته باشم و توش استعداد داشته باشم میتونم توی اون کار خلاقیت داشته باشم و بیشتر از هر کسی توش موفق باشم این چیزیه که با تمام وجودم بهش ایمان دارم.
    ولی خب اطرافیان و یه سری شرایط محیطی هم هست که باعث میشه من نتونم بین روانپزشکی و روانشناسی تصمیم بگیرم.
    خواهش میکنم شما منو راهنمایی کنید من سه سال از عمرم رو گذاشتم تا بتونم درست تصمیم بگیرم و وقتی با شما آشنا شدم فکر کردم که شما میتونید به من کمک کنید.
    و اینم بگم که من INFP-T هستم.
    ببخشید که اینقدر طولانی شد.
    خیلی ممنونم ازتون.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما مهر‌آفرین گرامی
      پیشنهاد من این است که برای انتخاب شغل طرفاً به Type یا احساس درونی خودتون توجه نکنید. یک انتخاب شغلی موفق حاصل در نظر گرفتن حداقل سه پارامتر هست که در این مقاله به طور کامل درباره اون عوامل توضیح دادم که مطالعه‌اش میتونه مفید باشه:
      https://www.typeshenasi.com/?p=10618

      ضمن این‌که پیشنهاد می‌کنم ارزش‌های مرکزی و درونی خودتون رو هم مشخص کنید. زمانی که اهداف و تصمیمات ما برخاسته از ارزش‌های درونی‌مان باشند تعهد ما در اجرای آن مسیر بالاتر می‌رود. در این مورد می‌توانید فایل صوتی زیر را گوش دهید:
      https://www.typeshenasi.com/?p=13838

      در نهایت باید به این توجه داشته باشید که معمولا علاقه چیزی است که در اثر کسب تجربه و اقدام فعال در میدان عمل ساخته می‌شود، این یعنی لزوماً علاقه یک مفهوم صلب و سفت و سخت نیست که از قبل وجود داشته باشد و من با تحلیل و مطالعه و تست بتوانم آن را پیدا کنم، علاقه را در میدان عمل می‌شود کشف کرد. در نتیجه خوب است فضاهای مختلف کاری را (هر چند برای مدتی محدود و کوتاه) تجربه کنید، در این صورت متوجه می‌شوید کدام محیط برای شما مناسب‌تر است. در این باره مقاله زیر می‌تواند دید خوبی به شما بدهد:
      https://www.typeshenasi.com/?p=10930

      لطفا من رو در جریان پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بعدی خودتون بذارید و همین‌جا خبرم کنید
      شاد و موفق باشید

  • محدثه گفت:

    سلام من تست انلاین تیپ شناسی رو برای انجام دادن پیدا نمیکنم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام محدثه گرامی،
      تست را موقتاً از روی سایت برداشته‌ایم، به زودی نسخهٔ ویرایش‌شدهٔ تست را مجدداً در سایت قرار خواهیم داد.
      شاد باشید

  • احمد گفت:

    با سلام ،
    بنده تازه فهميدم شخصيت بنده INFPهستم و تمام ويژگي ها به من ميخورد و تمام نوع علايق را دارم ، با توجه به رشته پزشكي كه در ان كار ميكنم ،واقعا نميدونم تو چه كاري قدم بردارم و كدوم كار براي من مناسبه ؟؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما احمد گرامی

      پیشنهاد من این است کار در همین رشتهٔ پزشکی را ادامه دهید و به پایان برسانید، و در عین حال همزمان مشغول جستجوگری و تجربه‌گرایی دربارهٔ علاقه‌مندی‌تان باشید با این دو استراتژی: ۱. درون خودِ رشتهٔ پزشکی چه مواردی برایم جالب توجه است؟ ۲. بیرون از رشته پزشکی چه علاقه‌مندی‌هایی دارم که می‌توانم به طور موازی و شخصی روی آن‌ها کار کنم.

      این مقاله هم می‌تواند مفید و کمک کننده باشد:
      https://www.typeshenasi.com/?p=10618

      موفق باشید

  • میلاد گفت:

    جواب تست من ENTJ بوده
    چه شغلهایی برای من مناسب تر هستن؟

  • رضوان گفت:

    سلام آقای هورداد عزیز و بزرگوار.
    آقای هورداد من در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارم. مدت زیاد ۶سال رو در انفعال محض به سر بردم و به خاطر بسیاری از اختلالات مثل وسواس، و اطلاعات غلط از جمله اینکه تا مطمین نشم وارد تصمیم گیری نمیشم، باید علاقه بهم الهام بشه اضطراب تغییر رو نمیتونم بپذیرم و…. متاسفانه کاری از پیش نبردم.
    الان به خودم اومدم ولی انگار توان حرکت ندارم.
    اول اینکه این ۶ سال خیلی من رو توی سرزنش و غصه می‌بره ، توان رو ازم میگیره و روی وجودم احساس سنگینی برجای می‌ذاره….
    دوم اینکه من توی گزینه های پیش رو به شدت سردرگم هستم. مثلن اینکه ادامه تحصیل بدم، تغییر رشته بدم (که بازم تو تشخیص علاقه مسیله دارم)، تحصیل رو بذارم کنار با رشته ی خودم وارد استخدام شم و یا اینکه تو حوزه ی اشتغال فردی و اینا فعالیت کنم. دو مرتبه عدم توانایی توی ارزیابی من رو داره وارد سال هفتم انفعال می‌کنه. اینجا تو حوزه کوچینگ هم فردی رو نمیشناسم. ممنون میشم کمک کنید…

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما دوست گرامی
      حسرت‌ها و ناامیدی‌های ما در زندگی نسبت به گذشته نماد و نشانه خوبی هستند از این‌که باوری در ما وجود دارد که نیازمند بازبینی و تغییر است. ما می‌توانیم علی‌رغم حسرت‌های گذشته نگاهمان را روی آینده نگه داریم و همچنان مؤثر باشیم. فایل صوتی زیر در کانال تلگرام می‌تواند کمک‌کننده باشد:
      https://t.me/typeshenasi/2560
      موفق باشید

  • علی گفت:

    با سلام و درود فراوان خدمت دوست عزیز آقای هورداد
    چه عاملی باعث میشه intj ها به فلسفه و پیچیدگی خلقت و چه عاملی باعث میشه به محاسبات و آنالیز عددی گرایش پیدا کنند؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما علی گرامی،
      هردو حال ذهن سیستمی و لایه‌لایه INTJهاست که علاقه به مسائل پیچیده دارند، حالا چه در حوزه‌های علوم انسانی، چه در حوزه‌های طبیعی و زیستی و چه در علوم فنی و تکنیکال مثل مهندسی. این بیشتر به ترکیب کارکرد Ni-Te آن‌ها برمی‌گردد که کلیتی این‌چنینی می‌سازد.
      با احترام

  • علی گفت:

    من در حیطه روانشناسی مکتب یونگ به خانم بولن و بحث آرکاتایپ ها که به بحث آنیما و آنیموس می پردازه به شدت علاقه دارم به دلیل اینکه می تونم شخصیت فیلم ها و سریال هارو بهتر تحلیل کنم ولی تو حیطه مشاور ازدواج ،شغل و انتخاب رشته فکرم اینه که MBTI کاربردی تره ولی تشخیص تیپ افراد نیاز به تست داره و مثل آرکاتایپ ها ساده نیست .خودم intj هستم (هادس ،آپولو)و ذاتا به تحلیل شخصیت افراد علاقه دارم .نه شغلم و نه رشتم روانشناسیه و مطالعه در این زمینه از رو علاقست.چطوری می تونم این دوتا شخصیت شناسی رو به هم لینک کنم ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما علی گرامی، در فایل صوتی زیر به اختصار درباره این موضوع صحبت کرده‌ام:
      https://t.me/typeshenasi/2649

      مطالبی که در این فایل راجع به آن‌ها حرف زده‌ام این‌هاست:

      ✔️کوتاه درباره آرکتایپ (کهن‌الگو- Archetype)
      ✔️مختصری درباره تقسیم‌بندی‌ آرکتایپ‌های شینودا بولن
      ✔️بررسی وجود ارتباط بین تیپ‌های MBTI و آرکتایپ‌های بولن

      موفق باشید

  • SHA گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب خوبتون
    من infpهستم والان پشت کنکوری ام همه ی سالها بهترین شاگرد بودم و معدلم عالی بود برای همین همه توقعات بالایی از من داشتن که برای دانشگاه حتما باید یه رشته ی تاپ وعالی قبول شم ولی در کنکورم خوب عمل نکردم و مجبور شدم یه سال پشت کنکور بمونم علاقه خود من رشته هایی هستند که واقعا بازار شغلی مناسبی توشون نیست وبه قول معروف رشته های دهن پرکنی نیستند و پدر ومادرم تاکید براین دارند که رشته ای با اینده شغلی خوب را انتخاب کنم
    سوال من اینه که با توجه به تیپ شخصیتیم رشته های مورد نظر خودم (روانشناسی،ژنتیک انسانی،مددکاری) را انتخاب کنم با اینکه کار خوبی ندارند بهتره یا همونطور که همه ازم توقع دارند عمل کنم؟؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام و ممنونم از همراهی ارزشمند شما
      پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید

      نخست این‌که هیچ تضمینی برای پردرآمد بودن هیچ شغلی وجود ندارد. مهندسی، پزشکی و وکالت پر است از دانش‌آموختگانی که مشغول انجام کارهای بسیار غیرمرتبط با مدرک تحصیلی‌شان هستند. «فرد» درآمدزاست، نه «شغل»؛ من اگر در جای درستی قرار بگیرم می‌توانم امید به ثروت‌آفرینی داشته باشم، نه اگر شغل خاصی را انتخاب کنم.

      مسئله بعدی این‌که دقت داشته باشید که گاهی به‌مرور به چیزی علاقه‌مند می‌شویم که در ابتدا فکر نمی‌کردیم به آن علاقه داشته باشیم و این به‌خاطر این است که علاقه در «عمل» شکل می‌گیرد.

      علاوه بر این پیشنهاد می‌کنم اگر هم رشته‌ای را صرفاً براساس آینده شغلی آن انتخاب کردید، در کنار آن حتماً علاقه‌مندی‌هایتان را به‌طور جدی و به‌صورت فردی و self-study دنبال کنید.

      من به‌طور جدی پیشنهاد می‌کنم تجربه‌گرایی را هیچ‌وقت متوقف نکنید، تجربه کارها و رشته‌هایی که احساس می‌کنید ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشید، در نهایت مسیری که مال شماست خودش را بر شما آشکار می‌کند؛‌ و البته این پروسه‌ای زمان‌بر است.

      آرزوی موفقیت دارم برای شما

  • راضیه گفت:

    سلام آقای هورداد عزیز. من تازه با شما و صفحه و کانالتون آشنا شدم و به شدت خوشحالم.
    در باب وضعیت خودم بگم که من ISFP هستم، ۲۸ ساله و میشه گفت ۱۳ ساله درگیر انتخاب رشته ام. نمیدونم به وی علاقه مندم ، رشته های مهندسی یا پزشکی. خیلی به تحصیل علاقه مندم ولی نمیتونم انتخاب کنم. برای علوم پزشکی اقدام میکنم میگم نه مهندسی شیمی قشنگتره برای مثال. بعد همین باعث میشه کنار بذارم. یا بالعکس. همین قضیه باعث شده کل زندگی من زیر سوال بره، از یه تحصیل ناموفق (رشته مدیریت) دانشگاه خوندم، تا احساس عقب بودن و محروم بودن از موفقیت، ناتوان شدن تو اقدام و به هر حال ملی مشکلات دیگه. مشاوره زیاد اقدام کردم کمکی بهم نشده. ممنون میشم راهی برای تشخیص علاقه من بگید و راهنمایی کنید. برقرار باشید

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام راضیه گرامی، خوشحالم که همراه ما هستید.
      قبلاً در یکی از پست‌ها و فایل‌های صوتی تلگرام تاحدی به این موضوع پرداخته‌ام که می‌توانید آن را از این‌جا ملاحظه نمایید:
      https://t.me/typeshenasi/2359

      ضمناً در فصل ششم کتابی که قبلاً ترجمه کرده‌ام با نام «هنر و علم خودشناسی» نوشته پیتر هالینز، تمرین‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که می‌تواند در پیدا کردن علاقه اصلی شغلی به شما کمک کند.
      این کتاب را از این‌جا می‌توانید تهیه کنید.

      در پایان اگرچه یک سری روش‌ها و تمرین‌های مشخص برای پیدا کردن علاقه وجود دارند، اما آن‌چه اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتری دارد کوچینگ یا مشاوره است. ما به‌زودی دوره طراحی مسیر شغلی و پیدا کردن علاقه‌مندی‌های مختلف فرد را برگزار خواهیم کرد که حتماً می‌تواند مفید باشد.

      با احترام

  • محمد گفت:

    سلام من یک intp هستم نمیدونم زمانی که طرف یه سوال حسی میپرسه جوابشو میدم انگار براش ضد حال یا در زمان تعریف کردن هیچی برای تعرف کردن ندارم لطفا یه کمکی به من بکنید ممنون میشوم
    باتشکر

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام محمد گرامی،
      خیلی شفاف نبود پرسشتون برام، اگر با مصداق یا توضیحات شفاف‌تر بفرمایید که مسئله چیست و در پی حل شدن چه چیزی هستید شاید بهتر بتوانم راهنمایی کنم
      با احترام

      • محمد گفت:

        با سلام دوباره
        مشکل این است که درست نمی توانم احساسم را ابراز کنم نسبت به حرف افراد یا شرایط مانند اینکه انسان بی احساس هستم ولی میدونم احساس دارم
        ممنون میشوم که کمک کنید
        با تشکر

        • آرسام هورداد گفت:

          سلام محمد گرامی و ممنونم از توضیح خوبتون،
          همینطوره، احساس که حتماً وجود داره اما گاهی ابراز اون ممکنه برای بعضی typeها نیاز به مهارت بیشتری داشته باشه. یک پیشنهاد و تمرین ساده این‌که سعی کنید درباره وقایع روزمره‌ای که براتون اتفاق افتاده مختصر صحبت کنید، به احساس، افکار و رفتار خودتون در اون موقعیت‌ها دقت کنید و سعی کنید درباره این سه مورد با دیگران حرف بزنید. اوایل ممکنه سخت باشه اما به تدریج تبدیل به مهارت میشه. کتاب «پیام‌ها» اثر مارتا دیویس را پیشنهاد می‌کنم مطالعه بفرمایید. برای شروع دید خوبی بهتون میده. تمرین‌ها را اگر انجام دادید خوشحال می‌شم بازخوردش را به من بدید.
          موفق باشید

  • N.Gh گفت:

    با عرض سلام و تبريك سال نو خدمت جناب هورداد. بنده به تازگى از مقطع كارشناسى ارشد مشاوره خانواده فارغ التحصيل شدم و درصدد ارتقاى مهارت هاى شغلى و حرفه اى براى ورود به بازار كار هستم، اشنايى من با ام بى تى آى به سال ٩٤ برميگرده كه از طريق خدمات خانه توانگرى در مورد تحليل تيپ شخصيتى از محضر جنابعالى تلفنى بهره مند شدم و اطلاعات اوليه رو در مورد اين نظريه كسب كردم. بعد از چند سال در اين برهه كه به دنبال ارتقاى مهارت هاى حرفه اى هستم ميخواستم از حضورتون سوال كنم شركت در دوره ى ام بى تى آى چقدر ميتونه من رو با توجه به رشته ى تحصيليم به يك ابزار براى ورود بهتر به بازار كار اعم از مشاوره و برگزارى كارگاه مجهز كنه؟ پيشاپيش از پاسخگويى جنابعالى سپاسگزارم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام و احترام به شما و خوشحالم که همراه ما هستید،

      MBTI در کنار سایر ابزارهایی که به عنوان یک مشاور یا درمان‌گر دارید می‌تواند این سبد مهارتی و تحلیلی را کامل‌تر کند تا بهتر و منعطف‌تر به مراجعان کمک کنید.
      در کارگاه مقدماتی MBTI روز اول اختصاص دارد به شناخت دقیق ترجیحات و در نتیجه تیپ شخصیتی شما، و در روز دوم درباره بحث‌های کاربردی‌تر مثل مشرب‌های دیوید کرسی، کارکردهای یونگ و مدل ارتباطی صحبت می‌کنیم که همراه با تمرین گروهی می‌تواند شما را در استفاده دقیق از ابزار یاری کند.
      در‌صورتی‌که درباره محتوا و سرفصل‌ها پرسشی داشتید می‌توانید همینجا مطرح کنید یا به پشتیبانی پیام دهید، پاسخگو هستیم.

      با احترام

  • حمید گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه …لطفا در مورد mbti step 1 , 2 برامون بیشتر توضیح میدید که دقیقا چه فرقی با همدیگه دارند ؟
    ایا پروفسور دیوید کرزی ترجیح j و p رو کشف کرد ؟ من بار ها در متن یونگ دیده ام که راجع به دریافت کننده ها صحبت کرده
    ایا هر هشت ترجیح در ناخوداگاه هستند ؟
    ممنونم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما حمید گرامی
      پرسشنامه MBTI-Step II به منظور کمک به کاربر برای شناخت دقیق‌تر تیپ طراحی شده است، مدل Step-II شکل تکامل‌یافته و دقیق‌تر Step-I است که طی آن درباره Facetهای هر ترجیح صحبت می‌شود، هر ترجیح با پنج Facet معرفی می‌شود تا دید عمیق‌تری به کاربر بدهد.

      مایرز و بریگز درباره مفهوم ادراک (Perceiving) و داوری (Judging) صحبت کردند تا به کارکردهای ادراکی (حس و شهود) و کارکردهای قضاوتی (فکر و احساس) اشاره کند اما یونگ هیچ اشاره‌ای به «ترجیح- Preference»های J و P نداشت، بلکه این مایرز و بریگز بودند که برای سادگی تحلیل و دسته‌بندی راحت‌تر ترجیح چهارم را معرفی کردند. دیوید کِرزی تلاش کرد میان مدل مشرب‌ها (Temperaments) با مدل مایرز و بریگز همبستگی پیدا کند و نظریه‌اش را تحت عنوان Keirsey’s Four Temperament ارائه نمود.

      مطابق پژوهش‌های اخیر شاگردان دیوید کِرزی از جمله لیندا برنز و سایرین، ما هر هشت کارکرد را داریم؛ چهار تا از این کارکردها در حوزه خودآگاهی و چهار تای دیگر در ناخودآگاه هستند. کارکرد چهارم هم در واقع مرز بین خودآگاه و ناخودآگاه یا به تعبیر یونگ شاه کلید ورود به ناخودآگاه است.

      موفق باشید

      • حمید گفت:

        خیلی از شما متشکرم که به این سرعت به سوال من جواب دادید و دقت عمل شما در پاسخ دهی نشان دهنده آگاهی بالای شماست که من رو به وجد آورد . در کتاب شغل مناسب شما جناب اقای شیری مقدمه ای نوشتند و تاکید کردند که دیوید کرزی ترجیح چهارم رو اضافه کرد ولی درصورتی که شما میفرمایید مایرز و بریگز
        در مورد facet هایی که فرمودید در کجا میتونم بیشتر مطالعه کنم ؟ ایا در کتاب شما این مطالب موجود هست ؟

        • آرسام هورداد گفت:

          تشکر از همراهی ارزشمند شما،
          الان ما در کارگاه‌های MBTI هر دو مدل Step-I و Step-II را پیش می‌بریم و آن‌جا به facetهای مختلف تیپ شخصیتی اشاره می‌کنیم. در اینترنت هم منابع و محتواهای مختلفی (البته به زبان انگلیسی) درباره دسته‌بندی ترجیحات براساس Facetها موجود است که البته اغلب آن‌ها چندان روی موضوع عمیق نشده‌اند، اما بهرحال در میان آن‌ها احتمالاً مقالات مفیدی هم وجود دارد.
          با احترام

  • امیر گفت:

    سلام و درود ، من وقتی کسی میگه ما باید در کار حالمان خوب باشد. N و F هست ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما امیر گرامی
      بستگی دارد تفسیر آن شخص از حال خوب چه باشد و ما چه تعریفی از حال خوب داشته باشیم. تقریباً می‌شود گفت حال خوب برای هر فردی با هر تیپی مهم است. منظور یک NF از حال خوب وجود روحیه مشارکت و همدلی در تیم و بین افراد سازمان است، یعنی فضای مطلوب و دوست‌داشتنی. برای یک SP حال خوب یعنی در سازمان فرصت و موقعیت کافی برای فان و سرگرمی وجود داشته باشد. برای NT حال خوب با دستاورد و پیشرفت و کسب شایستگی تؤام است و SJها حال خوب را در پیگیری مداوم برنامه‌ها و حرکت منطبق بر چارچوب‌ها و قوانین جستجو می‌کنند.
      ولی اگر منظور این باشد که من ترجیح می‌دهم در جایی کار کنم که از آن‌جا حس خوبی بگیرم احتمالاً می‌شود گفت این حرف از زبان یک NF آمده است. (به شرطی که هیچ دیتای دیگری از فرد نداشته باشیم و صرفاً بخواهیم براساس همین جمله قضاوت کنیم که البته می‌تواند غیردقیق و گمراه‌کننده باشد)
      موفق باشید

  • کیمیا تصاعدیان گفت:

    سلام وقتتون بخیر من کیمیا هستم سی وهفت سال سن دارم و همیشه دچار سرگردانی بودم درارتباط با کاری در زندگیم بعنوان شغل که بهش فوق العاده علاقه داشته باشم و بهم احساس مفیدبودن بده و درعین حال کار خیلی بزرگی باشه معماری خوندم وخیلی کم کار کردم سالهای خیلی زیادی دچار افسردگی شدید و بی انگیزگی و سرگردانی بودم و خداروشکر تا حد خیلی زیادی خودم رو بیرون کشیدم ازون داستان ها حالا به قطعیت رسیدم که باتوجه به استعداد زیاد درونی و شهود بالا و درک زیادم وهمینطور تجربه های زیاد در ارتباط با رنج های روحی میتونم یه راهبر خیلی خوبی باشم راستی تیپ م INFJ هست البته p و j خیلی نزدیک به همه چون یه بار p دراومد جواب تست و یه بار j اما خودم فکر میکنم کمی j درمن بیشتره به پیشنهاد مشاوری ک میرم وایشون چندین ساله من رو میشناسن و شاهد تغییرات و تلاش من بودن و بیرون آوردن خودم ازون همه تاریکی ایشون هم نظر من رو داشتن برای راهنما شدن و راهبر شدن و گفتن که ارشد رشته روانشناسی امتحان بدم وازطریق آکادمیک وارد شم من هنوز امتحان ندادم ولی درس خوندن برام خیلی کار زجرآوری هست واقعا نمیدونم چرا نسبت ب درس خوندن و مطالعه اینجور هستم ب مباحث یونگ خیلی علاقه دارم و کم وبیش مطالعات دراون زمینه داشتم اما این درسا اصلا ربطی ب اون مباحث نداره کلا هم میخوام زود ب نتیجه برسم و با درسا ارتباط برقرار نمیکنم فعالیت فیزیکی داشتن و دیدن نتیجه خیای بهم انگیزه میده وحتی زمانهایی ک ب آدمهایی باحرف زدن کمک میکنم بهم انگیزه میده اما خواستم بپرسم آیا راه دیگه یی برای رسیدن ب هدفم هست ؟ واقعا خسته شدم از نداشتن شغل موردعلاقه و بیکاری و کلافگی احساس میکنم انرژی بی نظیری در من مدفون شده ک بالفعل نشده و سالها آسیب دیده روحم ممنون میشم راهنمایی م کنین ببخشید طولانی شد پرسشم و بازم ممنون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام و احترام به شما خانم تصاعدیان گرامی
      نوشتهٔ شما را خواندم، ممنونم که تجربه‌تان را با من به اشتراک گذاشتید،
      پاسخ را طی یکی دو روز آینده به صورت صوتی در کانال تلگرام تقدیم می‌کنم، لطفاً پیگیر مطالب کانال باشید.
      پس از انتشار لینک فایل صوتی را نیز همین‌جا قرار خواهم داد.
      با احترام
      آرسام هورداد

  • guest گفت:

    سلام خسته نباشید. من تیپ شخصیتی intj هستم که نمراتم از ۱۴ به این ترتیب هست:
    برون گرایی ۲ – درونگرایی ۱۳ – حسی ۳- شهودی ۱۲-فکری ۱۳-احساسی ۲-ساختار گرایی ۱۱-انعطاف پذیری ۶٫ مشکل من این هست که احساس میکنم نمیتونم با بقیه افراد خوب ارتباط برقرار کنم. نمیدونم معنی خوب رو درست گفتم یا نه. چون وقتی وارد یک رابطه ای میشم بعده گذشت یه مدت از رابطه میام بیرون چون میبینم مثلا چیزهایی برای طرف مقابلم اهمیت دار شده و هست که خط قرمز های من هستن. اکثرا هم وقتی با مردم این کشور حرف میزنم اینطوریه. من امتحان کردم و توی ارتباط با ادم های کشور های دیگه میتونم راحت تر ارتباط داشته باشم و نگرانی هایی که گفتم رو نداشته باشم. نمیدونم گاها با خودم میگم بهتره تنها باشم و ایده هام رو عملی کنم و تمرکز کنم چون خیلی وقتا میبینم مثلا ایده هایی که من دارم و بیانشون میکنم بیشتر شبیه یه خیالپردازی هست براشون در صورتی که قبلا هم توسط افراد دیگه مورد تحقیق قرار گرفته و میشه عملیشون کرد.
    نمیدونم واقعا چیکار کرد. گاها به رابطه ها که فکر میکنم واین که نمیتونن گفته هام رو درک کنن ناراحتی عمیقی احساس میکنم. راستش من تمام مقالات مربوط به intj رو خوندم ولی متاسفانه دلیلی خاص و راهکار خاصی پیدا نکردم. فقط میخوام اینو بدونم مشکل از منه یا مردم ایران که نمیتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم؟ پس چرا با مردم کشور های دیگه میتونم راحت حرف بزنم؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما
      اگر برقراری ارتباط درست با دیگران برای شما دغدغه است می‌توانید با به‌دست آوردن مهارت لازم این ویژگی را در خودتان پرورش دهید، اگر هدفتان ارتباط است قدم اول ارتباط درک و پذیرش تفاوت‌های دیگران است. قرار نیست در روابط منتقد و ملامت‌گر دیگران باشیم، قرار هم نیست همه عمیق‌ترین آرمان‌های ما را درک کنند، ارتباط به‌طور کلی در سطحی عمومی تعریف می‌شود که نیازمند مهارت‌هایی پایه به‌علاوه حداقلی از هوش هیجانی است. کتاب how to win friends and influence people نوشته دیل کارنگی را پیشنهاد می‌کنم.
      موفق باشید

  • mostafa گفت:

    سلام بعد از پایان تست نتیجه
    درون‌گرا (I)

    شهودی (N)

    فکری (T)

    ساختارگرا (J)

    منعطف (P)
    خروجی نتیجه بود ، تیپ ها معمولا مگه چهار حرفی نیستن؟ با تشکر

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام مصطفی گرامی،
      به نمودار نگاه کنید و بین J و P هرکدام نمره بالاتری داشتید ترجیح غالب شماست.

  • حامد گفت:

    با سلام
    من بعد از خرید کتاب تیپ شناسی کاربردی و زدن تست های در اون متوجه شدم که من یه ISFP هستم و حتی اولین باری که تست رو در این سایت زدم هم ISFP در اومد.
    در حال حاضر من رشته ی حسابداری رو حدود ۵ سال میشه که میخونم ولی تا الان اصلا به نتیجه ای نرسیدم حتی از این رشته به نوعی فراری شدم.سر کلاس ها خوابم میبره و زمانی که کلاس ها تموم میشن انگاری باتریم تموم شده.کل انرژیم تخلیه میشه.
    واسه همین رو آوردم به مسائل خودشناسی که بفهمم چیکار باید بکنم.
    به این نتیجه رسیدم که حسابداری رشته ای نیست که مورد علاقه ی من باشه و تصمیم دارم که تغییر رشته بدم بعد از کاردانی.
    از وقتی که اومدم در خط خودشناسی یکی از رشته هایی که توجه من رو جلب کرده رشته روانشناسی هستش.ولی ممکنه این هم درست نباشه.حتی این رشته جزو رشته های پیشنهادی تیپ نیست.
    به نظر شما من چیکار کنم؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما حامد گرامی
      ممنونم از همراهی ارزشمند شما، این‌که شغل X در توضیحات یا گزارش شغلی تیپ شخصیتی شما موجود نیست اهمیت چندانی ندارد.
      رشته روانشناسی از آن‌جایی که می‌تواند حس همدلی تیپ ISFP را به‌شدت درگیر کند برای این تیپ مناسب است.
      البته به شرط این‌که سایر ملزومات هم فراهم باشد. شما باید ببینید نسبت شخصی شما با رشته روانشناسی چیست و این رشته برای شما چه معنا و تعریفی دارد و در مختصات ذهنی شما چه جایگاهی دارد.
      به این منظور مطالعه مقاله‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

      مقاله اول
      مقاله دوم

      با این توضیحات، البته لزومی هم ندارد رشته حسابداری را نیمه کاره رها کنید صرفا به این خاطر که به آن علاقه ندارید یا برایتان جذاب نیست. شما می‌توانید مطالعه یا افزایش مهارت در سایر زمینه‌های مورد علاقه‌تان را به‌طور موازی پیش ببرید. پیشنهاد من این است که از گرفتن تصمیم‌های ناگهانی و نیمه تمام گذاشتن کارها اجتناب کنید، اما به طور موازی و حرفه‌ای به علائقتان هم برسید.

      موفق باشید

      • حامد گفت:

        من بیشتر به مباحثی که انسان در اون دخیل باشه رو ترجیح میدم به اعداد و ارقام.
        من خودم از زمانی که مدرسه میرفتم زیاد در مسائل ریاضی قوی نبودم.یعنی همیشه به زور تموم میکردم.خوب منی که ریاضی و مسائل مربوط به اعداد و ارقام نقطه قوتم نیست چطور میتونم در این رشته موفق شم؟یعنی میتونم ولی به چه قیمتی؟
        ولی رشته روانشناسی نزدیک تر هست به ذات اصلی من.

  • حامد کیومرزی گفت:

    با سلام
    شما در بیشتر توضیحات تیپ INTP ِاشاره کردین که زیاد حوصله سرو کله زدن با جزئیات رو ندارن.پس چطور میتونن در ریاضی و کلا اینجور مسائل قوی باشن؟(چون مسائل زیاضی کاملا با جزئیات در هم آمیخته است)یا منظورتون از جزئیات چیز دیگری هست؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما
      بله در موضوعات مورد علاقه‌شون اتفاقا به‌شدت به جزئیات توجه می‌کنند. به خاطر کارکرد Ti هست که در کارگاه به طور کامل توضیح میدم درباره‌اش.

      • حامد کیومرزی گفت:

        مثلا من خودم زیاد به جزئیات علاقه ای ندارم حتی واسم خسته کننده است.ولی زمانی که به یه چیزی بدجور علاقه دارم که یاد بگیرم جزئیات رو هم مشکلی ندارم.حتی میرم مطالعه و تحقیق درباره موضوع میکنم.
        نظر شما چیه؟

  • حامد گفت:

    با سلام
    من اولین بار که تست MBTI دو ماه پیش دادم INTJ در اومد ولی الان که تست دادم ISFP شد و اینکه ISTP هم در من هست.و موندم بین این دوتا کدومش در من بیشتر هست.
    شما میتونید راهنمایی کنید؟

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما حامد گرامی
      توضیحات هر دو تیپ شخصیتی ISFP و ISTP را در سایت مطالعه کنید و ببینید به کدامیک نزدیک‌ترید؛ همان به احتمال زیاد تیپ شخصیتی شماست.
      ضمنا مطالعه این مقاله هم می‌تواند به شما کمک کند.
      پس از مطالعه توضیحات در صورت نیاز به راهنمایی سوالتان را همینجا مطرح بفرمایید.
      موفق باشید
      آرسام هورداد

  • masume گفت:

    سلام
    من الان دانش آموز رشته ریاضی ام و یک ISTJ با توجه به اینکه تو سن نوجوونی ام انتخاب برام سخته و نمیدونم چیو انتخاب کنم که تا آخر بهش علاقه داشته باشم و با ذوق و شوق کارمو انجام بدم
    برام خیلی مهمه که تو دانشگاه اون رشته ای که بهش علاقه و استعداد دارم رو بخونم ولی متاسفانه هنوز نتونستم بین علایق خودم یکیو انتخاب کنم
    مهندسی کامپیوتر معماری عمران، نجوم و خیلی چیزای دیگه. با توجه به شرایط الان کشور و تیپ شخصیتم کدومو انتخاب کنم؟ واقعا سردرگمم
    علاوه بر موارد بالا دوست دارم شغلیو داشته باشم که یک جا نشینی نداشته باشه و مدام تو تحرک باشم و با این قضیه مهندسی کامپیوتر خط میخوره ولی از جهتی هم از زبان های برنامه نویسی خوشم میاد. مهندسی معماری و عمران این معیار رو داره ولی خب با این وضع ساختمون فکر نکنم آینده خوبی داشته باشه.
    واقعا ممنون میشم کمکم کنین

  • سعید گفت:

    سلام، بنده ۲۵ سالمه
    من از تست های مختلف جلو رفتم و همشون شخصیت INTJ رو مشخص کردن.
    حالا یه سوال داشتم: چطور باید توازن بین “علاقه، مهارت و تیپ شخصیتی” برای انتخاب شغل مناسب رو برقرار کنم.
    به عنوان مثال:
    علاقه: بورس، آشپزی یا مدیریت رستوران، برنامه نویسی و …
    مهارت: درسی که خوندم، شهرسازی
    تیپ شخصیتی: INTJ که تقریبا توی هیچ کدوم از کارهای پیشنهادیه این دسته مهارت ندارم
    + باید دنبال نقطه مشترکی بین این ۳مورد باشم؟ اگه وجود نداشت؟
    + یا نقطه مشترکی بین “علاقه و تیپ شخصیتی” پیدا کنم و مهارتشو کسب کنم؟ هر چقدر کسب مهارت زمان برد؟

    ممنون

  • احمدرضا حسینیان گفت:

    با سلام. بنده پسری هستم که ۲۴ سالمه.. پرستارم.. علاقه به کار پرستاری اونم تو ‌‌‌ شرایط کاری ایران ندارم. این رشته رو هم فقط از سر داشتن شغلش انتخاب کرده بودم. تست mbti گرفتم، isfpدراومد وکاملا با ویژگی های من میخوره ولی من تا حالا کاری غیر پرستاری انجام ندادم نمیدونم به کدام یک از مشاغل این تیپ روی بیارم.. ممنون میشم کمک کنید.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام احمدرضای گرامی
      برای اینکه دید اولیه در مورد تیپ شخصیتی خودتان و زمینه‌های اصلی توانمندی این تیپ به‌دست آورید پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه نمایید. خصوصاً قسمت مشاغل پیشنهادی می‌تواند ایده اولیه خوبی به شما بدهد.
      موفق باشید

  • مهسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من اواخر ۲۵ سالگی هستم و تیپ شخصیتم INTP هست . در دوران دبیرستان به درس فیزیک علاقه مند شدم و خب در سطح همکلاسی های خودم میشه گفت بهترین بودم و تصمیم گرفتم که برای دانشگاه این رشته رو انتخاب کنم ولی در زمان انتخاب رشته خیلی افراد و حتی چند مشاور بهم گفتن فیزیک در سطح دانشگاهی خیلی متفاوت از سطح دبیرستان هست و خیلی دروس تئوری و سخت وکسل کننده هست و … و اینکه آینده شغلی نداره و حتما باید تا مقطع دکتری ادامه بدی در اون زمان من از این مسائل و اینکه نتونم از پسش بر بیام ترسیدم و به خاطر شرایطی که پیش اومد و زمینه فعالیت پدرم در بخش کشاورزی من تصیم گرفتم کشاورزی مهندسی آب رو انتخاب کنم به دلایل آینده شغلی و … . الان من سال اول ارشد رو در این رشته خوندم ولی خب همیشه این فکر که اگه رفته بودم فیزیک بهتر بودم و … با من همراه هست و هر دفعه که این مسئله رو عنوان میکردم باز همان دلایل قبلی منصرف میشدم . الان هنوز نمیتوانم با رشته خودم ارتباط درستی برقرار کنم و این رشته اونطور مه باید برای من جذاب نبود من دوست داشتم شیفته درس و رشته م باشم و الان اینطور نیست . به نظر شما چه کنم ؟؟ آیا راهی هست ؟؟ من بین دو رشته موندم از طرفی نمیدونم اگر الان با این سن برم فیزیک چه چیزی در انتظارم هست و آیا واقعا آنطور که فکر میکردم هست و موفق میشوم و از طرفی نمیتوانم در این رشته خوب عمل کنم ، منظورم آنطور که باید علاقه ندارم و میترسم این فکر تا آخر عمر همراه من بمونه و همش اگر و شک و تردید .تاکنون هیچی کلاس درسی برام به اندازه فیزیک دبیرستان جذاب نبوده . فقط یک دوره حسابداری به طور آزاد شرکت کرده بودم که اون هم بد نبود و برای یک پروژه درسی با الگوریتم ژنتیک آشنا شدم که برایم جذابتر بود . شما چه رشته ای و زمینه کاری به من پیشنهاد میدهید تا هم مطابق بر توانایی هام باشه و هم استعدادش رو داشته باشم ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام مهسای گرامی
      گاهی اوقات ما مجبوریم در مسیری قرار بگیریم و کارهایی بکنیم که به آن علاقه‌ای نداریم و این طبیعی است، هرگز نباید انتظار داشته باشیم که از تک تک لحظات مسیر لذت ببریم.
      اگر احساس می‌کنید انتخاب رشته شما از اساس نادرست بوده که هیچ، اما در غیر این صورت پیشنهاد من این است که به همین مسیر متعهد بمانید اما زمانی مشخص را به علاقه‌ شخصی خودتان که همان فیزیک است اختصاص دهید. لزومی ندارد که حتماً به صورت آکادمیک دنبال این رشته بروید. Self-training به یک مدل مهم از آموزش تبدیل شده است و می‌توانید با مطالعه شخصی، به معلوماتی در حد افراد آکادمیک آن رشته دست پیدا کنید و ضمنا این روش با تیپ شخصیتی‌تان هم سازگار و همسو است.
      به مرور زمان مسیر مناسب شما خودش را نشان خواهد داد و تصمیم‌گیری برایتان آسان‌تر خواهد شد. وجود ابهام و تردید یعنی هنوز مسیر شخصی من خودش را نشان نداده است و هنوز لازم است پیشروی کنم و تجربه‌های متعدد کسب کنم.
      موفق باشید

  • سیمین گفت:

    سلام جناب عذر میخوام من تیپ شخصیتیم infp هستش و ۲۲سالمه ولی هنوز نمیدونم ب چی علاقه دارم یعنی تا قبل از اینکه در مورد mbtiچیزی بدونم.میخواستم بدونم ایا برای من معماری و یا طراحی داخلی شغل مناسبی هست یا نه چون تو یه سایت mbtiدیگه گفته شده بودinfp ها هنرهای تجسمی هم میتونن انجام بدن..اگه میشه راهنمایی کنین ممنون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام سیمین گرامی،
      بله هر دو مورد با توجه به زمینه توانمندی تیپ شما مناسب هستند،
      اما علاقه‌مندی بحثی متفاوت با تیپ شخصیتی است، ممکن است شغلی با تیپ شما هماهنگ باشد اما به آن علاقه نداشته باشید و برعکس. علاقه‌مندی در طول مسیر و تجربه موارد مختلف خودش را نشان می‌دهد بنابراین تا حد ممکن در یک محدوده مشخص فعالیت‌های گوناگون را تجربه کنید و ببینید بیشتر جذب کدامیک می‌شوید.
      در نهایت برای پیدا کردن مسیر شغلی مناسب خوب است حداقل به سه پارامتر Type-Passion-Talent توجه کنید.
      موفق باشید
      آرسام هورداد

  • راضیه گفت:

    سلام من تست mbti که دادم شخصیتم در اومد که ispt هستم مخاستم بدونم آیا با این شخصیت میشه جراح شد؟ اخه من ب جراحی علاقه دارم ولی شغل هایی که گفت توش جراحی نبود فقط تکنسین اتاق عمل رو گفت که وسایل جراحیو اماده میکنه ولی خب خوندم که گفتند که به بیمار نباید دست بزنند خب این رشتم که نزدیک ب جراحیه رو دوس دارم بنظرتون میتونم جراح قابلی باشم؟یا ربطی ب شخصیتم نداره یا اینکه در این رشته شکست میخورم …همچنین این شخصیت داشتن خیلی سخته همش میگم کاش خدا منو نمی افرید و این شخصیتو نداشم چون خونوادم ازم ناراضین همش به خاطر گوشه گیری و مهمونی نرفتن یا رابطه اجتماعی نداشتن با دیگران ..و هم چنین خجالتی بودن. اعصاب خودمم خورد شده از اینکه از نظر ادما و بقیه ادم خشک و سردیم و بی احساسمم در حالی ک از نظر خودم اینطوری نیسم وقتیم که ناراحتم و تو چیزی مشکلی دارم با اینکه دلم مخاد کسی باشه ک باهاش حرف بزنم و بهم کمک کنه ولی ترجیح میدم به کسی چیزی نگم وقتی به جراحی فکر میکنم میبینم من باید اون شخصیت و مهارت ارتباط خوب با دیگرانو داشه باشم و اگه نداشه باشم موفق نیسم البته معلوم نیست ک قبول شم یا نه ولی علاقمه لطفاا بگید چیکار کنم ممنون از سایتتون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام راضیه گرامی،
      خوشحالم که مسیر خودشناسی را به درستی آغاز کردید.
      اگر به این زمینه علاقه (شور و کشش) دارید و احساس می‌کنید می‌توانید مهارت خوبی هم در آن کسب کنید؛ تیپ شخصیتی را عاملی محدودکننده در نظر نگیرید. پیشنهاد من این است که حتماً فضایی مشابه با زمینه‌ای که قصد انتخاب شغل یا حرفه در آن دارید را برای مدتی تجربه کنید تا ببینید آیا علاقه شما به این زمینه واقعی است یا خیر، در این صورت مشکلی برای ادامه تحصیل و انتخاب شغل در این رشته وجود ندارد.
      نکته دوم اینکه تیپ شخصیتی به هیچ‌وجه عاملی محدودکننده برای اینکه من آدمِ بهتری شوم نیست. Type محدوده امن ما را مشخص می‌کند اما قرار نیست ما همیشه در محدوده امن خودمان باقی بمانیم. شخصیت خودتان را ارزیابی کنید و جایی که لازم است، مهارت‌هایتان را توسعه دهید تا تبدیل به همانی شوید که باید بشوید.
      منتظرم تا به زودی خبر موفقیت‌هایتان را همینجا برایمان بنویسید.
      موفق باشید

  • یوسف گفت:

    سلام من ۳۴ساله لیسانس برق متاهل و دانشجوی پنج حقوق هستم isfj هستم هدف دارم و ارزشهام رو میدونم میخوام رشد کنم و تو رشته متناسب با توانایی و علاقم کار کنم هدفم وکالته اما کمی نگرانم چون شغل پر استرسیست و نمیدونم بتونم توش ادامه بدم الان دبیرم با دوازده سال سابقه و بعد اقتصادیش راضیم نمیکنه و از عملکردم راضی نیستم لطفا کمکم کنید چه رشته یا شغلی رو برم که به رضایت برسم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام یوسف گرامی
      سختی، استرس، اذیت شدن و مواردی مثل این‌ها بخش‌های جدانشدنی از هرکاری هستند لذا اگر وکالت هدفی است که با آگاهی انتخابش کردید باید بر نگرانی‌تان غلبه کنید.
      ضمنا درآمد و ثروت آفرینی فرایندی سیستمی و مرحله‌به‌مرحله است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد لازم است اوایل هرکاری هدف‌گذاری مالی معقولی داشته باشیم و با حداقل‌ها شروع کنیم و رفته‌رفته به دنبال توسعه توامندی‌ها و در نتیحه ثروت و درآمد باشیم. منتظر نمانید و از جایی شروع کنید، سختی‌های راه را هم بپذیرید. راه درست خودش را در طول مسیر نشان می‌دهد.
      مطمئنم به زودی از موفقیت‌هایتان بیشتر برای ما خواهید نوشت.
      موفق باشید

  • فرناد گفت:

    سلام
    و بينهايت سپاس از اينكه با دقت به سوال هاي من پاسخ داديد
    ببخشيد باز هم سوال دارم
    طبق تحقيقاتي كه انجام دادم در سوئد براي روانشناسي بايد تحصيلات آكادميك داشته باشم و براي گرفتن مستر بايد ليسانس مرتبط داشته باشم
    باتوجه به نوع تيپم آيا امكانش هست يكسري مشاغل در حوزه خدمت به اشخاص به بنده معرفي بفرماييد

    و سوال ديگر اينكه آيا تيپ isfj
    بايد به شيوه خاص به يادگيري و آموزش زبان بپردازد؟
    پيشاپيش از توجه شما سپاسگزارم????

    • آرسام هورداد گفت:

      بسته جامع شغلی تیپ ISFJ می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. برای تهیه آن می‌توانید به پشتیبانی تلگرامی ما پیام بدهید.
      در غیر این صورت می‌توانید توضیحات تیپ ISFJ و برخی از مشاغل مناسب این تیپ را از اینجا ملاحظه نمایید.
      البته علاوه بر تایپ حتما به علاقه، استعداد و سایر جنبه‌های مهم هم توجه کنید.
      در مورد یادگیری هم نه لزوماً ارتباط معناداری میان نحوه و سبک یادگیری با تیپ شخصیتی افراد وجود ندارد. مسئله یادگیری (Type and Learning) بیشتر موضوعی است که مدرسان یا سخنران‌ها باید در شکل ارائه مطلب و درگیر کردن افراد در روند تدریس به آن توجه کنند. شما به عنوان یادگیرنده سعی کنید از تمام کانال‌های یادگیری و تکنیک‌های موثری که به تجربه یاد گرفته‌اید استفاده کنید، محدودیت یا قید خاصی در این زمینه (از نظر MBTI) وجود ندارد.
      مایلم روند پیشرفت‌ها و موفقیت‌های آتی‌تان را همینجا برای من بنویسید.
      برایتان آرزوی موفقیت دارم

      • فرناد گفت:

        خيلي خيلي ممنون از پاسخگويي شما
        بله حتما پيشرفت كاريم را در آينده برايتان ميگويم .
        واقعا سايت عالي و پر محتوايي داريد
        هميشه موفق و پايدار باشيد??????????

  • فرناد گفت:

    با عرض سلام وتشكر فراوان بابت كانال و مطالب عالي آن
    جناب آقاي هورداد
    من ٣٥ سالمه و وكيل هستم ولي نه اين رشته را دوست داشتم و نه توانستم در آن موفق بشوم.
    كارهاي متفاوت زيادي را تجربه كردم مثلا مدتي كار شيريني پزي و تزيين كيك انجام ميدادم و يا مجسمه سازي و مدتي كار تاتر .
    ولي انگار در هيچ كدام خوشحال نبودم و اصلا اينها مال من نيستند .
    مدتي هست كه به كار مشاوره و روانشناسي علاقه مند شدم و با توجه به اينكه تا چند ماه ديگه از ايران خارج ميشوم و مهاجرت ميكنم ميخواهم مسير جديدي با توجه به استعدادم در پيش بگيرم.
    تيپ من isfj
    مي باشد. ممنون ميشم اگه به بنده در انتخاب مسير شغلي كمك بفرماييد.
    در ضمن در كانال پكيجي كه اطلاعات كامل در مورد تيپ من را داشته باشد كه بتوانم تهيه كنم وجود نداشت در صورتيكه براي چند تيپ ديگر را در سايت قرار داده ايد . بي زحمت در اين زمينه هم بنده را راهنمايي بفرماييد.
    سپاس

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام فرناد گرامی،
      تشکر می‌کنم از همراهی‌ شما با مطالب سایت،
      اشاره کردید که مدتی است مشغول کار روانشناسی و مشاوره هستید و ضمناً به این کار علاقه‌ هم دارید. این از نظر من فوق‌العاده است اما علاوه بر این خوب است دو پارامتر دیگر را هم چک کنید: آیا پیشینهٔ مشابهِ موفق در این حوزه داشته‌اید (هر چند کم و محدود اصلا مدت زمان آن مهم نیست) و دیگر اینکه دورنمای شغلی این رشته در کشوری که قصد مهاجرت به آن دارید را به خوبی می‌شناسید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ هر دو سوال می‌توانید به روانشناسی به عنوان حرفه‌تان فکر کنید.
      تایپ ISFJ یک تایپ service-oriented است و زمانی که بتوانید به انسان‌ها کمک‌های ملموس کنید و تأثیر آن را در زندگی‌شان ببینید رضایت بسیاری را تجربه خواهید کرد، با این تم و زمینه می‌توانید مشاغل متنوعی را رصد کنید و ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

      در خصوص پرسش دوم، گزارش‌ها صرفاً مختص شرکت‌کنندگان در کارگاه است، برای سایر کاربران سایت قرار است اتفاقات خوب دیگری بیفتد.
      برای شما آرزوی موفقیت دارم

  • fateme گفت:

    سلام و وقت بخیر?
    واقعیتش من مدتیه که سعی دارم خودمو بهتر بشناسم برای همین دنبال تست های مختلف بودم که mbti رو به عنوان یه تست معتبر پیدا کردم.من چندین بار و در شرایط مختلف روحی تست دادم و طبق اونا و همچنین اطلاعاتی که راجع به هر چهار صفت به دست آوردم، فک میکنم intj باشم؛
    من دانشجو پزشکی هستم و ۲۲سالمه. بعضی وقتا فکرم درگیر رشته تخصص میشه، اینکه واقعا چه رشته ای مناسب منه، تو کدوم زمینه متمرکز بشم که موفق تر عمل کنم. مسئله اینه که علاقم خیلی متنوع و گستردس، و تو هر کدوم یسری نقاط قوتی دارم مثلا من به مهارتای دستی خیلی علاقه مندم و خیلی وقتا بخاطر کار های عملیم تشویق شدم و فک میکنم جراحی برام لذتبخشه و کلا استعدادم تو طراحی و خطاطی و نواختن پیانو خوبه … از یه طرفم به تحقیق و پژوهش و تحلیل اطلاعات علاقه دارم بخاطر سوالاتی که میاد تو ذهنم و تا جوابشو پیدا نکنم راحت نمیشم احساس میکنم حتما باید در کنار کارم یه کارای تحقیقاتیم داشته باشم…یا مثلا یه تخصصی مثل داخلی انتخاب کنم … احساس میکنم کارم حتماباید جوری باشه که دامنه فعالیت و تواناییام وسیع باشه تا بتونم احساس رضایت کامل داشته باشم مثلا تو انتخاب رشته جراحی دوست دارم جراحی عمومی کار کنم یا تو تخصصای غیر جراحی به داخلی و طب سنتی که بدن رو کامل بررسی میکنه علاقمندم؛ دوست ندارم فقط متمرکز به یه سیستم از بدن باشم، حالا چالش اساسی برای من اینه که چیکار کنم بین این همه علاقه …. بعضی وقتا به این فک میکنم که همه رو بخونم…ولی فک میکنم تا حدود ۴۰سالگی فقط باید بخونم دیگه زندگی برام نمیمونه? هر چند بعید نمیدونم دست به این کار نزنم … حالا خودمم نمیدونم از شما چی میخوام ولی میخوام یکم باهام حرف بزنید ذهنم آروم بشه… گاهی انقدر در گیر انواع و اقسام افکار میشم که احساس میکنم دارم دیوونه میشم …خیلی ممنون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام فاطمه گرامی،
      ممنونم که تجربه‌تان را برایم نوشتید، قبل از هر چیز لازم است نسبت به درستی تیپ شخصیتی خودتان «مطمئن» باشید. تردید در مورد درستی تایپ می‌تواند گمراه‌کننده باشد. در این خصوص پیشنهاد می‌کنم پادکست زیر را گوش دهید:
      https://goo.gl/cJKFgu

      ضمن این که در سایت توضیحات تیپ INTJ را مطالعه کنید و ببینید چه میزان از توضیحات در مورد شما صحیح است.
      در صورتی که فرض کنیم تایپ شما INTJ باشد پیشنهاد من این است که کارهایی را انتخاب کنید که زمینه «حل مسئله» در آن‌ها پررنگ باشد. معمولاً علاقه اصلی INTJها فکر کردن به مسائل و مشکلات کلان و یافتن راهکارهای خاصِ بلند مدت برای حل آن‌هاست. ضمن اینکه توصیه همیشگی من این است که سایر حوزه‌ها و زمینه‌های مورد علاقه‌تان (مثل خطاطی یا موسیقی) را به صورت موازی پیش ببرید.
      در نهایت اینکه مطالعه همه شاخه‌های رشته‌تان- حتی اگر عملی هم باشد، که نیست- به هیچ وجه استراتژیک نیست. در نتیجه حتماً سعی کنید گرایش و علاقه اصلی خودتان را پیدا کنید.

      پیروز باشید

  • مهدی گفت:

    سلام
    من مهدی هستم ساکن اصفهان ۳۵ ساله و هدف مشخصی ندارم. فقط میخوام از وضعیت بدی که دارم خارج بشم.
    در سایت دیگری تست ام بی تی آی دادم و تحلیلش را خوندم ولی از اونجایی که سنم رفته بالا و بیکار و بدون سرمایه هستم و جز اندکی کار با کامیپوتر مهارت دیگه ای ندارم و جایی نتونستم کار بگیرم، از شما میخوام راهنماییم کنید.
    جواب تستم ISFJ شده.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام مهدی گرامی،
      اینکه می‌فرمایید هدف مشخصی ندارم اندکی نگران‌کننده است؛ مهم‌ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که «چرا» هدف مشخصی ندارید؟ پاسخ این سوال می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد و ذهن شما را برای حرکت‌های بعدی شفاف‌تر کند. بعد از این؛ پیشنهاد من همان است که رابرت گرین می‌گوید: mastery is the key، مهارتْ کلید هر پیشرفت است. زمینه مورد علاقه‌تان را پیدا کنید، نگاهی به مشاغل مناسب تیپ شخصیتی‌تان بیندازید، کارهایی که خوب انجام می‌دهید و کارهایی که در آن‌ها تخصص دارید را مشخص کنید، زمینه پیشرفت و رضایت شما جایی در میانه‌های این طیف است؛ این شروع کار است.
      مطمئنم به زودی خبر پیشرفت‌هایتان را همینجا برایم خواهید نوشت.
      موفق باشید

      • مهدی گفت:

        سلام. ممنون برای پاسخی که دادید. علاقمندیهام کم نیستند ولی مهارتهام و زمانم کافی نیست. ضمن اینکه یک سری کارهایی که قبلا بلد بودم به خاطر نداشتن ابزار کار و به مرور زمان به خاطر بالا رفتن سن، الان کاربردی برای من ندارند. مدتهاست به ام بی تی آی علاقمند شدم. آیا راهی هست بتونم در زمینه ام بی تی آی مدرک و تخصص بگیرم؟ و اینکه بتونم با اون مدرک کار کنم؟ اگر بله، راهنمایی بفرماید.

        • آرسام هورداد گفت:

          سلام به شما مهدی گرامی،
          خوشحالم که به این زمینه علاقه‌مند شده‌اید و قصد فعالیت حرفه‌ای در آن را دارید. پیشنهاد من این است که به مدرک محدود نشوید و از همین الان دانش و اطلاعات خودتان را در این زمینه افزایش دهید. ما هم احتمالاً از زمستان امسال هر سال دوره‌های تربیت مربی MBTI را برگزار خواهیم کرد همراه با اعطای مدرک رسمی و معتبر.
          موفق باشید

  • آزاده خوشبخت گفت:

    سلام
    آقای هورداد من در کارگاه دوره دوازدهم شما شرکت کردم و ارشد بیوشیمی بالینی دارم و در یک آزمایشگاه هم کار انجام می کنم. اما حدود ۲ ساله که ذهنم درگیره مسائل خودشناسی و مسائل روانشناسانه است. مرتب از خودم سوال میکنم که این درسی که من الان دارم میخونم چه نتیجه ای داره؟ ادامه این مسیر چه نشانه ای از من در دنیا می گذاره ؟ آیا اگه من این رشته رو ادامه بدم بیست سال دیگه از جایگاهی که به دست میارم راضی خواهم بود؟ آدمای موفق اونرشته رودر نظر میگیرم و می بینم من نمی خوام در این پوزیشن باشم
    به شدت درگیرم ونمی تونم برای قبولی دکترای رشته قبلیم وقت بزارم به نظرم بیهوده است من رو قانع نمی کنه آروم نمیشم احساس پوچی و بیهودگی می کنم
    از طرف دیگه از این راکد بودن و بی هدف قدم برداشتن هم کلافه شدم …
    من معتقدم آدما باید راهی رو برن که که اون کار منتهی علاقه مندی و سرگرمیشون باشه وگذر زمان رو حس نکنند
    من می خواستم کل وقتم رو بزارم روی شناخت آدما و خوندن ذهن اون ها… گوش دادن به اون ها
    یا شنیدن درددل یه نوجوون ………..
    بعضی وقتها هم میتونم آدم ها رو حدس بزنم یا گاهی پیش بینی کنم..
    باتوجه که تیپ شخصیتی من Infj من چطوری میتونم یک مسیر جدید رو شروع کنم ؟؟
    ترس از اینکهراه رو اشتباه برم و فرصت بازگشتی نباشه آدم رو اذیت میکنه……
    یا علی…………

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام آزاده گرامی،
      خوشحالم که شما را در کارگاه دیدم و به انگیزه‌ای که دارید تبریک میگم، مطمئنا این میزان از سرمایه‌گذاری برای رشد فردی نتیجه‌ای درخشان به همراه خواهد داشت.
      برای انتخاب مسیر شغلی یا زمینه تحصیلی، خوب است که به علاقه و Passion تان توجه داشته باشید، اما کافی نیست.
      علاوه بر این باید به مهارت تخصصی‌ای که دارید یا کاری که خیلی خوب انجامش می‌دهید هم توجه کنید.
      هم‌پوشانی بین این دو معمولا مسیرِ مناسب هر کس را مشخص می‌کند.
      ضمن اینکه لزوماً نباید تصمیمی تکانشی بگیرید و تغییر گرایشی ناگهانی داشته باشید، رشته اصلی‌تان را به سرانجام برسانید و روانشناسی و مابقی علاقه‌مندی‌هایتان را به صورت موازی با کار اصلی‌تان دنبال کنید. وقتی هر کدام از این دو به نقطه‌ای مناسب برسد تصمیم‌گیری برای اینکه کدام مسیر را ادامه دهید راحت‌تر خواهد بود.
      مرا در جریان پیشرفت‌ها و تصمیماتتان قرار دهید.
      منتظرم در آینده‌ای نزدیک خبرهای فوق‌العاده‌ای از شما بشنوم.
      موفق باشید

  • علیرضا گفت:

    باسلام چندباره
    ببخشید انقدر سوال می کنم ، خیلی از سوالاتم هم در‌مقالات پیدا میکنم . ولی باز سوالاتی در ذهنم هست .
    آیا برای روش های یادگیری مثل یادگیری زبان انگلیسی نیز می توان از MBTi کمک گرفت که هر تیپ از چه روش آموزشی کمک بگیرد بهتر است یا نه ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      بله MBTI درخصوص سبک‌های یادگیری تیپ‌های مختلف هم حرف برای گفتن بسیار دارد، ابزاری ضروری برای مدرسین و سخنرانان.
      به زودی یک مدل حرفه‌ای را در این زمینه معرفی خواهیم کرد.

  • علیرضا گفت:

    با سلام دوباره .
    با توجه به سوالات تایپ شناسی mbti که در چهار قسمت صورت میگیره ، میشه گفت اگر شخصی تعداد سوالات هر بعد رو نزدیک به هم جواب دهد دو تا تایپ دارد ؟
    یا مثل انیگرام که علاوه بر تیپ یک یا دو بال شخصیتی را نیز اعلام می کنه ؟
    نمی دانم منظورم را فهمیدید یا نه ، در ادامه توضیح بیشتری می دهم که یک نفر می تواند به طور کامل هم مثلا درونگرا هم نباشد ، یا به طور کامل ساختار گرا هم نباشد ؟ و اگر این طور باشد در تحلیل تیپ ها و شخصیت ها و راهنمایی ها دچار اشکال می شویم .

    • آرسام هورداد گفت:

      بله این بحث MBTI Step II است که به کمک Facetها به طور دقیق ترجیحات یک فرد بررسی می‌شود.
      بعد از کوچینگ و شرکت در کارگاه مشکلی برای تشخیص تیپ نخواهید داشت.

  • علیرضا گفت:

    سلام و احترام
    -کارگاه بعدی شما چه تاریخی است ؟
    -مشاوره به شکل حضوری هم دارید ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام علیرضای گرامی،
      مشاوره فعلاً نداریم ولی خبرهای خوبی در راهه،
      کارگاه بعدی ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، به زودی در سایت و کانال اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

  • Maryam گفت:

    سلام من يك estj هستم ، در رشته معماري تحصيل ميكنم ، آيا اين رشته براي من مناسب است ؟؟ با تشكر

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما،
      رشته معماری با توجه به تنوعِ سبک‌ها و متدها می‌تواند فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی برای یک ESTJ داشته باشد. مثلاً سبک‌های کاری روتین و جاافتاده (conventional) در طراحی احتمالاً برای شما جذاب‌تر است، در نتیجه لازم است روی سبک‌های مدرن هم اشراف داشته باشید تا تک بعدی پیش نروید. توانایی توجه به جزئیات و دید تحلیلی تایپ شما می‌تواند در اغلب زمینه‌های مهندسی یک مزیت باشد؛ اما علاوه بر این لازم است دید خلاقانه (و تجسم فضایی- Sense of Space) و درک هنری خوبی هم داشته باشید. در این صورت رشته معماری می‌تواند برای یک ESTJ هم مناسب باشد.
      ضمن اینکه علاقه و مهارت‌های فردی خودتون را هم فراموش نکنید در ارزیابی‌هاتون لحاظ کنید.
      پیروز باشید

  • شهرزاد گفت:

    سلام اقای هورداد ببخشید من دوتا دیدگاه فرستاده بودم که انگار حذف شده چکار کنم؟

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      شهرزاد گرامی، اشتباهی پیش آمده بود که برطرف شد. می‌توانید پاسختان را مطالعه کنید.
      موفق باشید

  • شهرزاد گفت:

    سلام میتونم سواله دیگه بپرسم؟
    اینکه این تمایلات از کجا میان قطعا سوالی نیس که بشه به اسانی جواب داد
    بهتره بپرسم ایا این تمایلات مارا به کمال حقیقی میرسونه ؟
    ایا راهی که انتخاب میکنیم( براساس تمایل درونی و عقل) درسته ؟
    از کجا مطمعن شویم که مثلا نورولوژی تمایل درونیه ماست ؟
    و خب این تمایل پاسخش چیه ؟ همون هدفی که انتخاب میکنیم هستش ؟
    پاسخ این تمایل باعث چه میشود ؟ کمال؟
    خب پس میشه گفت براساس اینکه تمایلات درونیه ما متفاوته ، کمال ما هم متفاوته؟
    خب انسان هزارتا تمایل داره ، جواب هرکدوم تمایل را بگیره کمال متفاوتی داره ؛ خب ادم از کجا بدونه پاسخ به کدوم و چگونه بهترین زندگیشه؟
    بعد تازه من ادم خیلی منطقی هستم و بدون دلیل چیزی را قبول نمیکنم درونا ، بخواهید بدونید همین باعث شده که من نتونم احساسات و تمایلاتم را تحلیل کنم و با وجود خبر از انها نتونم بهشون اعتماد کنم
    به نظرتون چکار کنم
    من از طریق فلسفه به دنبال جواب سوالاتم رفتم ولی بعد متوجه شدم بیشتر به شخصیتم برمیگرده و با تفکر گفتم انشاالله شما میتونید پاسخ من را بدهید
    من توقع جواب ندارم ولی منتظر جواب هستم
    ممنون

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام مجدد به شما شهرزاد گرامی
      طبیعتاً به سادگی نمی‌توان به این پرسش‌ها پاسخ داد و احتمالاً پاسخ برای هرکس متفاوت است.
      برای اینکه مطمئن شوید آیا رشته عصب‌شناسی پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها می‌دهد پیشنهاد من این است که قبل از انتخاب این رشته و ورود به آن اطلاعات کاملی در خصوص خود این رشته به دست بیاورید و با شک و تردید پیش نروید.
      در خصوص بخش دیگر، به طور کلی دو رویکرد وجود دارد،

      دسته اول افرادی که معتقدند فرد باید دنبال شور و علاقه‌ی عمیق یا Passion خودش برود، پرچمداران این تفکر یونگ و آلن واتس و امثال این‌ها هستند.
      دسته دوم افرادی هستند که بر این باورند که ما باید دنبال کاری برویم که در آن مهارت، تسلط و چیرگی فوق‌العاده‌ای داریم (Mastery) معتقدان به این تفکر هم کسانی مثل رابرت گرین، کال نیوپورت و مالکوم گلدول هستند

      البته من منافاتی بین این دو تفکر نمی‌بینم؛ رضایت درونی جایی حاصل می‌شود که ما دنبال علاقه عمیق و درونی‌مان برویم و طی سال‌ها روی آن مهارت و تسلط پیدا کنیم.

      موفق باشید
      آرسام هورداد

  • شهرزاد گفت:

    سلام اقای هورداد
    سال نو مبارک
    من بالاخره هدف مناسب که با تمایل درونی من سازگار باشه پیدا کردم
    من تصمیم گرفتم با توجه به اینکه در رشته ی تجربی هستم پزشکی و سپس تخصص نورولوژی بروم ودر کنارش فلسفه را نیز بخوانم .توجه کردم که به فیزیک هم علاقه ی زیادی دارم ولی موضوعات سطح بالایش را .مثل فیزیک کوانتوم
    من تصمیم گرفتم ان موضوعات مورد علاقه ی فیزیکی را نیز در کنار پزشکی بخوانم ( نه به عنوان رشته اصلی)
    یکی از سوالات مهم من که میخوام بهش برسم این هستش که :تاثیر افکار ما بر جهان هستی و مغز و روح ما چیست ؟
    به نظر من از طریق عصب شناسی بهتر میتونم این سوال را مورد بررسی قرار بدم تا فیزیک .
    به نظرتون چیزایی که گفتم درسته ؟
    چیزی دیگه اینکه چگونه درس خواندن را با توجه به اینکه intpهستم شروع کنم و چگونه به ذهنم سازمان بدهم و از یک چیز به چیز دیگه نپرم؟
    چیزه دیگه اینکه من مادرم بسیار انسان عاطفی هستند و انگونه که من تحلیل کردم isfpهستند به نظرتون چگونه باهاشون رفتار کنم که متوجه دوست داشتن من بشوند و انقدر به من خشک یا منزوی نگند؟
    ممنون از پاسختون

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما شهرزاد گرامی،
      تشکر از تبریک شما، من هم سال نو را به شما تبریک می‌گویم و خوشحالم که مسیرِ مد نظرتان را شناسایی کردید. در خصوص بخشی از پرسش‌های شما که در تخصص بنده است و می‌توانم به شما کمک کنم باید بگویم که هر دو زمینه (فیزیک و نورولوژی) با تیپ شخصیتی شما به دلیل ماهیت تحلیل‌گری که دارید هماهنگی و تناسب دارد، در نتیجه از نظر تایپ شخصیتی مشکلی برای ادامه فعالیت در هیچکدام از این دو زمینه ندارید.
      در خصوص پرسش بعدی، البته روش‌ها و تکنیک‌هایی برای متمرکز ماندن ذهن وجود دارد اما من ترجیح می‌دهم شما روش خاص خودتان را پیدا کنید، خیلی سخت نگیرید و همان روشی که خودتان راحت هستید و فکر می‌کنید برایتان کارآمدتر است را انتخاب کنید: برای سازماندهی ذهنی می‌توانید از متخصصین یادگیری مشورت بگیرید یا در خصوص سبک‌ها و تکنیک‌های یادگیری مطالعه داشته باشید. مطالعه مقاله زیر هم می‌تواند تا حدی کمک کننده باشد:

      https://goo.gl/r5yZ3Q

      در خصوص پرسش پایانی شما، می‌توانید مقالاتی که تحت عنوان تقویت مهارت همدلی در سایت منتشر شده است را مطالعه نمایید؛ پیشنهاد من مطالعه این مقالات است:

      مقاله اول: https://goo.gl/pRt9q8

      مقاله دوم: https://goo.gl/a6nr3r

      برای شما آرزوی موفقیت دارم
      آرسام هورداد

  • Ali salehi گفت:

    سلام آقای هورداد عزیز،یک سوال دیگرهم داشتم و ممنون میشم اگر کمکم کنید با توجه به تیپ شخصیتی بنده که INTP هست(دقیقتر بر اساس سایت ۱۶personality
    INTP-T ) و علایق وسیع و متنوعی دارم براساس خواندن مقاله ها و کتابها بسیار به فیزیک علاقه مندم ولی نه به تمام درس هایی که در دانشگاه تدریس میشه و رشته ی بنده هست بلکه لول های بالای این علم و برخی نظریات خاص که معمولا جنبه ی فلسفی و یا به حقایقی جدید و درعین حال دایورجنت میرسد مثل دوبعدی بودن زمان یا معلول که علت رو میسازه و یا ریاضیاتش ولی تفکرات من و دغدقه های ذهنیم توی این سالها به فلسفه و روانشناسی معطوف بوده و همیشه درگیر این مسائل بودم نه فیزیک با این حساب انتخاب کدام علاقه به نظر شما منطقی تر و واقعی تر هستش؟
    با رزوی بهترینها

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما علی گرامی،
      هر دو زمینه برای تیپ شما بسیار مناسب است و با ویژگی‌هایی که تیپ شما داره می‌تونید تو هر دو زمینه بسیار خوب ظاهر بشید. لزومی هم نیست که یکی را کنار بگذارید. پیشنهاد من این است که یکی را به صورت آکادمیک و دیگری را به صورت self-training پیش ببرید. تعریف آموزش در دنیای مدرن به ما این اجازه رو میده که به راحتی خودمون را آموزش بدیم و نه تنها چیزی از آکادمیسین‌ها کم نداشته باشیم که از اون‌ها جلوتر هم باشیم.
      فقط اینکه چالش اصلی تیپ شما (و نه لزوما شخص شما) اینه که اگر زمینه‌ای رو انتخاب کردید سعی کنید روی اون متعهد باشید و مجددا تغییر مسیر ندید.
      برای انتخاب نهایی علاقه، استعداد، type دورنمای مثبت شغلی (از نظر مالی) را کنار هم بذارید، از این‌ها برایند بگیرید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
      موفق باشید

  • رامین آزادمنش گفت:

    با سلام
    تیپ شخصیتی من intp است و قصد دارم با توجه به علاقه ای که دارم سرمربی فوتبال بشم و برای این منظور می خوام در دانشگاه رشته تربیت بدنی بخونم و سوالی که من داشتم می خواستم بدونم این حرفه نیاز به چه ترجیحاتی دارد و ایا این حرفه مناسب تیپ شخصیتی من است؟ و در ضمن برای یک intp کدام زمینه و شغل در ورزش مناسب است ؟چون من به شدت به ورزش علاقه دارم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام رامین گرامی،
      اگر فقط تیپ شخصیتی را در نظر بگیریم مربی‌گری فوتبال جزو اولویت‌های اصلیِ پیشنهادی به یک INTP به عنوان یک شغل دائمی نیست. اما این معنیش این نیست که شما نمی‌تونید این زمینه رو انتخاب کنید و درش موفق باشید. خصوصاً اگر به اون زمینه علاقه شخصی و شور و شوق واقعی داشته باشید. اما در صورتی که خواستید این مسیر رو طی کنید چند نکته را یادتون باشه و سعی در تقویتش داشته باشید: اول اینکه یک مربی فوتبال در اکثر مواقع (اگر نگیم همیشه) باید سلسله‌مراتبی پیش بره بنابراین لازمه که حتماً خودتون بازیکن فوتبال باشید و بعد به مربیگری فکر کنید. ثانیاً اگر بتونید مهارت‌های رهبری در گروه و ارتباط و مشارکت فعال با سایر اعضای گروه را در خودتون تقویت کنید مسلماً می‌تونید در این مسیر پیشروی خوبی داشته باشید. توصیه من اینه که اگر این فضا رو قبلاً تجربه نکردید حتماً مدتی رو در فضاهای مشابه بگذرونید تا تصمیمتون از هر نظر منطقی و واقعی باشه.
      موفق باشید

      • رامین آزادمنش گفت:

        بسیار سپاسگزارم آرسام عزیز از راهنمایی تون
        آریگو ساکی یکی از پر افتخارترین مربیان تاریخ فوتبال ایتالیا و میلان که هیچگاه بازیکن فوتبال نبود یه جمله معروفی دارن و اون اینه که
        برای اینکه یک سوارکار ماهر باشید لازم نیست حتما یک اسب بوده باشید
        و از اونجایی که در ایران جای پیشرفتی زیادی برای کسانی که فوتبال حرفه ای بازی نکرده اند وجود ندارد و من هم یک بازیکن فوتبال آماتور هستم قصد ادامه تحصیل این رشته را در یکی از دانشگاه های انگلستان و آلمان یا یکی از کشورهای خارجی داشتم و بین دو رشته روانشناسی و سرمربیگری که به هر دو خیلی علاقه دارم دو دل بودم که کدام یک را انتخاب کنم و نمی دانستم که آیا یک intp می تواند در سرمربیگری فوتبال موفق باشد یا خیر ولی با راهنمایی شما خیلی چیزها برایم روشن شد چون کمبودهایی که شما فرمودید برای سرمربی شدن را در خودم احساس می کردم و بایستی برای تقویت انها در خودم اقدام کنم و دوباره ممنون بابت راهنمایی تون

        • آرسام هورداد گفت:

          رامین گرامی،

          این گزاره: پیشنهاد می‌کنیم مدیر یک شرکت به نرم‌افزار آفیس مسلط باشد،
          معنیش این نیست که: تا به حال شرکتی نداشته‌ایم که مدیر آن به نرم‌افزار آفیس مسلط نباشد.

          معنی گزاره اول این است که مجموعاً- و با در نظر گرفتن مشاهدات قبلی و پر تعداد- به نظر می‌رسد مدیری که به آفیس مسلط باشد، شانس موفقیتِ نسبتاً بالاتری در مقایسه با مدیری دارد که به آفیس مسلط نیست. (اگرچه ممکن است استثناهای زیادی هم وجود داشته باشد)

          خواهشم اینه که به تفاوت اینها دقت کنید و توجه کنید با در نظر گرفتن فکت‌های متعدد،‌ اعتقاد من اینه که هر شخصی بهتره پیش‌زمینه مناسبی در مورد فضای کاری مورد نظرش داشته باشد. واضح است که استثنا هم زیاد است. خوشبختانه خودتان هم اشاره کردید که دارید در این زمینه فعالیت می‌کنید و همین از نظر من کافی و شایسته است، یعنی منظور من را به خوبی متوجه شدید.

          موفق و پایدار باشید

  • Ali salehi گفت:

    با سلام‌ با توجه به اینکه من یک INTP هستم کدام یک از شغل های زیر برایم مناسب تر است وچرا؟
    ۱علوم شناختی
    ۲علوم اعصاب
    ۳روانشناسی (عمومی)مثل روانشناسی یونگ یا شناختی
    ۴ فیزیک نظری
    با سپاس فراوان

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما، با توجه به ماهیت تحلیل‌گر و نظریه‌پرداز تیپ INTP هر چهار مورد برای این تیپ می‌تواند مناسب باشد. در قدم بعدی لازم است مهارت و علاقه‌مندی خودتان را هم به عنوان دو پارامتر مهم در تصمیم‌گیری لحاظ کنید در آخر به این توجه کنید که آینده شغلی و سطح درآمد هر یک چقدر است و از این نظر کدام مورد می‌تواند نیازها یا خواسته‌های مالی شما را بهتر پوشش دهد.
      موفق باشید

  • زهرا گفت:

    سلام ببخشید من تیپ infj هستم و علاقه دارم به کارهای تحقیقاتی ,کلا ب مطالعه علاقه دارم از حل ریاضیات لذت میبرم میخوام بدونم رشته داروسازی مناسب هست ؟
    به رشته ادبیات انگلیسی هم علاقه دارم اما نگران آینده کاریشم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما، رشته داروسازی با توجه به معنا و هدف بزرگ‌تری که میتونه برای یک INFJ داشته باشه (در نگاه کلان این هدف کمک به هم‌نوع هست) برای این تیپ جزو مشاغل مناسب هست. در مورد علاقه‌تون به ادبیات انگلیسی هم می‌تونید در وقت آزادتون به طور جدی پیگیر مطالعه و تحقیق در این زمینه باشید، منابع اصلی را پیدا کنید و به صورت self-study کار رو پیش ببرید. یعنی یکی به عنوان رشته آکادمیک و دیگری به عنوان مطالعه شخصی.
      موفق باشید

  • محمد گفت:

    سلام، شغل معلم زبان انگلیسی (در ایران) برای تیپ INFJ مناسب هست؟ ممنون

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما محمد گرامی،
      بله در صورتی که فقط تیپ شخصیتی را در نظر بگیریم، شغل معلمی زبان انگلیسی برای تیپ INFJ مناسب است.
      تدریس، ارتباط با انسان‌ها، اثرگذاری و آموزش دادن به دیگران جزو علاقه‌ها و مهارت‌های تیپ شخصیتی INFJ است.
      پیروز باشید

  • نفیسه گفت:

    سلام مقاله جالبی بود.
    فکر میکنید یه شخص INTJ در شغل های زیر موفق خواهد بود؟
    منظورم صرفا از لحاظ تیپ شخصیتیش و شرایطی ک عوامل دیگه رو در نظر نگیریم.
    طراحی لباس
    مدیریت کسب و کار
    روانشناسی
    کارشناس تغذیه
    لطفا هرکدوم رو برام با دلیلش توضیح بدید.

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما نفیسه گرامی،
      دقت کنید موفقیت در هر شغل وابسته به کسب مهارت‌های متناسب با آن شغل است. در نتیجه هر فردی با هر تیپ شخصیتی ممکن است در هر کاری موفق باشد یا نباشد و این مسئله بیش از تیپ شخصیتی به مهارت‌های فرد بستگی دارد. در واقع پرسش صحیح این است که کدام شغل با توانمندی‌های ذاتی یک تیپ سازگاری بیشتری دارد.
      با این توضیح و از نظر رضایت شغلی و استعدادهای ذاتی می‌توان گفت مشاغل مدیریت کسب‌و‌کار و روانشناسی، از میان مشاغلی که ذکر کردید با استعدادها و نقاط قوت ذاتی تیپ INTJ سازگارتر است.

      • نفیسه گفت:

        خیلی خیلی ممنون از توضیحات.
        راستش یه مقاله درسایتی میخوندم که بیشتر افراد INTJ در مدیریت کسب و کار مشغول میشن.و برام عجیب بود چون یکی از موارد موردعلاقه ی خودم هم هست. یا اینکه درکل در شغل های مدیریتی مشغول هستند.مثلا مدیریت مالی.
        ایا این مطلب صحت داره؟سایت خارجی بود و رفرنس خاصی برای این مقاله ذکر نکرده بود.
        و اما یک سوال دیگه.
        در صورتی که من با تیپ شخصیتی INTJ بخوام از بین یکی از همون ۴ رشته موردعلاقم ک بالاتر گفتم،ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس یا MBA(مدیریت کسب و کار)رو انتخاب کنم باید روی کدوم یکی از ترجیحاتم کار کنم و تقویتش کنم؟
        مثلا حدس خودم اینکه برای MBA باید ترجیح برونگرایی رو درخودم تقویت کنم.چون این شغل ارتباط مستقیمی با مارکتینگ داره.و از طرفی من بسیار هم درونگرام.
        اما درمورد طراحی لباس خیلی اطلاعی ندارم.
        لطفا هرکدوم از این ۲رشته رو ب طور جداگانه برای پیشرفت بیشتر و موفقیت بیشتر در اونها بگید باید چ چیزی رو تقویت کنم؟
        از کمکاتون ممنون?

        • تیپ‌شناسی نوین گفت:

          تشکر می‌کنیم از شما نفسیه گرامی،
          در مورد بخش اول پرسشتان باید بگوییم مطابق پژوهشی که توسط سایت truity انجام شده، یکی از تیپ‌هایی که گرایش زیادی به تحصیل در رشتهٔ MBA دارد تیپ INTJ است. دلیل آن هم توانایی‌های تحلیلی بالا، قدرت کار کردن روی یک یا چند استراتژی، دنبال کردن اهداف بلند مدت و اجرای ایده‌های نوآورانه در کار در تیپ INTJ است که در رشتهٔ MBA یک مزیت محسوب می‌شود.
          در مجموع هر شغل یا مهارتی که نیاز به تحلیل، تعیین استراتژی و تمرکز روی اهداف بلند مدت دارد برای تیپ INTJ مناسب است.
          در مورد بخش دوم، مارکتینگ در رشته MBA بیشتر یک مفهوم تحلیلی و تعیین استراتژی است. فارغ التحصیلان رشته MBA- گرایش مارکتینگ اگرچه باید مهارت مذاکره و قدرت بیان بالایی در ارائه ایده‌هایش داشته باشند اما وظایف آن‌ها بیشتر حول تعیین چارچوب‌های اصلی و استراتژیک برای طرح بازاریابی سازمان است و به آن معنای کلاسیک لزوما نیاز به تعامل و ارتباط با تعداد زیادی افراد ندارد و با مفهوم «ویزیتوری» متفاوت است. چنین فردی عموما در جایگاه مدیر بازاریابی یک شرکت قرار می‌گیرد که وظایف آن با یک بازاریابِ حضوری متفاوت است.
          در مورد طراحی لباس هم، تیپ INTJ باید صبر و حوصله و تحمل کار روتین و استفاده از ابزارها را در خود پرورش دهد. فراموش نکنید این تیپ بیشتر با چالش‌های ذهنی و انتزاعی انگیزه می‌گیرد و به دنبال حل مسئله‌های ذهنی و کار کردن با داده‌ها و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک است. مشاغلی که برای این تیپ چالش خاصی ندارند شاید خیلی زود باعث دلزدگی این تیپ شوند. هر چند طراحی لباس از نظر بروز خلاقیت برای این تیپ مناسب است اما ماهیتی متفاوت با استعدادهای INTJها دارد. اگرچه با تقویت مواردی که گفتیم یک INTJ می‌تواند در این شغل کاملا موفق باشد. خصوصا اگر به این رشته علاقه هم دارید، بخش زیادی از مشکلی که اشاره شد، با همین علاقه برطرف می‌شود.
          موفق و پیروز باشید
          تیپ‌ شناسی نوین

          • نفیسه گفت:

            سلامی دوباره?
            چقدر سوال های من زیاد شد و باعث دردسر شما میشم.
            و اما اینکه…بله منم تفاوت ویزیتور و کسی ک در مارکتینگ مشغول به کار هست اطلاع داشتم…و به طور واضحی مشخصه که ویزیتوری اصلا مناسب بنده نیست و حتی ازش متنفرم!!!
            منظور من صرفا همون بخش قدرت مذاکره بالایی ک باید داشته باشن بود.
            اما ب هرحال از توضیحات شما هم ممنونم?
            و اینکه یچیز دیگه…
            من یکی از دوستانمو با mbti اشنا کردم.حالا خیلی اصرار داره ک کارگاه بعدی شمارو شرکت کنیم.
            میخواستم ببینم شرایط سنی خاصی داره؟و یا اینک خودتون پیشنهادتون این هست که فعلا نیایم یا بیایم؟
            ما ۱۹ سالمونه…و راستش من نمیدونم رنج سنی کارگاه های قبلی چطور بوده.

          • تیپ‌شناسی نوین گفت:

            سلام مجدد به شما نفیسه گرامی،
            معمولا مباحثی که در کارگاه MBTI مطرح می‌شود برای افراد بالای ۱۷ سال مناسب‌تر است.
            برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد حضور یا عدم حضور در کارگاه می‌توانید گزارش‌ کارگاه‌های قبلی را در منوی سمت راست مطالعه بفرمایید و با فضای کارگاه و مباحث مطرح شده بیشتر آشنا شوید.
            طبیعتا آشنایی با MBTI در سنین پایین‌تر برای تصمیم‌گیری‌های شغلی و ارتباطی سودمندتر است. برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید به سرفصل‌ها- که معمولا قبل از کارگاه منتشر می‌شود- هم نگاهی بیندازید.
            موفق و پیروز باشید
            تیپ شناسی نوین