مطالب پیشنهادی:

تست mbtiزمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

تناسب شغل و تیپ شخصیتی را از کجا باید بفهمیم؟

بر اساس پژوهشی اینترنتی که توسط Ed Scotti مشاور شغلی در PARW/CC (انجمن مربیان شغلی حرفه‌ای) انجام شده است، هر فرد به طور متوسط در طول زندگی‌اش ۳ تا ۷ بار تغییر شغل را تجربه می‌کند.

طبیعی است معیارها و دلایلی که باعث می‌شوند یک فرد تصمیم به تغییر شغلش بگیرد متعدد و مختلف است و این عدد (۷-۳) تنها یک معیار تخمینی و تقریبی است.

اما نمی‌توانیم از این واقعیت ساده عبور کنیم که هر کسی، قطعاً برایش مهم است که بداند آیا شغل درستی را انتخاب کرده‌ است یا خیر؟

 

شغل مناسبی را انتخاب کرده‌اید؟

پاسخ این سؤال تا حد زیادی وابسته به تیپ شخصیتی افراد است. در واقع می‌توانیم بگوییم تیپ شخصیتی ما تا حد زیادی کلید انتخاب شغل مناسب است و در صورتی که مشغول به کاری شویم که با تیپ شخصیتی ما سازگاری ندارد، نشانه‌های عدم رضایت شغلی به وضوح آشکار خواهد شد.

عدم سازگاری یک شغل با تیپ شخصیتی فرد را از روی نشانه‌های مشخصی می‌توان متوجه شد.

بر همین اساس و مطابق نظریه تناسب شغل و شخصیت (+) می‌توان هم‌بستگی بالایی میان خصوصیات شخصیتی افراد و میزان تناسب شغلی آن‌ها پیدا نمود.

این نظریه پایه و اساس درک مفهوم سازگاری شغل با تیپ شخصیتی افراد است. بر این اساس می‌توانیم به این پرسش مهم پاسخ دهیم که کدام تیپ‌های شخصیتی برای چه مشاغلی مناسب‌تر هستند.

 

معیارهایی برای تناسب تیپ و شغل

در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به معیارهایی که- در صورت وجود- نشان می‌دهند شغلی که انتخاب کرده‌اید با تیپ شخصیتی شما سازگاری ندارد و برای تیپ شما مناسب نیست.

به کمک این معیارها می‌توانید سریع‌تر تشخیص دهید که آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌اید یا خیر و اگر پاسخ منفی است، هر چه سریع‌تر مسیر شغلی مناسب‌تری را برای خودتان انتخاب کنید.

 

تیپ شخصیتی چه تأثیری روی میزان رضایت شغلی فرد دارد؟

اگر فرض کنیم تیپ شخصیتی افراد روی میزان توانایی آن‌ها در کنترل استرس، مدیریت تعارضات و ساختارپذیری آن‌ها تأثیر دارد، در نتیجه می‌توانیم بپذیریم برخی از تیپ‌های شخصیتی رضایت شغلی بیشتری را نسبت به تیپ‌های دیگر تجربه می‌کنند.

یعنی به طور عمومی می‌توان نتیجه گرفت تیپ شخصیتی افراد، روی رضایت شغلی آن‌ها تأثیرگذار است و برخی تیپ‌ها- به صورت پیش‌فرض- رضایت شغلی بالاتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند.

 

رضایت شغلی به عنوان یک شاخص کلی

به عنوان مثال و بر اساس گزارش‌ها، تیپ‌های شخصیتی ISFP و ESTP در مجموع و به طور متوسط رضایت شغلی کم‌تری را نسبت به سایر تیپ‌های شخصیتی تجربه نموده‌اند.

علت این مسئله برای تیپ ISFP ناشی از این است که این تیپ معمولاً حرفِ دلش را به کسی نمی‌گوید و خواسته‌ها و نیازهای شغلی او معمولاً نادیده گرفته می‌شود.

از طرفی این تیپ معمولاً احساساتش را درون‌ریزی می‌کند و در نتیجه کنار آمدن با موقعیت‌ها و شرایط استرس‌زا برای تیپ دشوار است.

ضمناً این تیپ نیاز شدیدی به استقلال و فضای شخصی دارد و معمولاً ترجیح می‌دهد کارها را با سرعت دلخواه خودش انجام دهد، در نتیجه در یک محیط کاری ساختاریافته و سنتی با مشکل مواجه خواهد شد.

در مورد ESTPها داستان کمی متفاوت است. در واقع اولین چیزی که با دیدن ESTPها بسیار جلب توجه می‌کند انرژی بالای این تیپ است.

این تیپ در برنامه‌ریزی کوتاه مدت و آنی و پیدا کردن راه حل‌های فوری برای مسائل بسیار عالی عمل می‌کند درحالی‌که یکی از نقاط ضعف احتمالی این تیپ برنامه‌ریزی‌های کلان و بلند-‌مدت است.

ESTPها در محیط‌های کاری که نیاز به اقدامات آنی و فوری است بسیار خوب عمل می‌کنند. آن‌ها نیاز دارند در هر لحظه سرگرم چیزی تازه باشند. در نتیجه احتمال این‌ که خیلی سریع حوصله‌شان در محل کار سر برود زیاد است. از این رو عموماً ابراز عدم رضایت شغلی می‌کنند.

 

تیپ‌های راضی!

حالا بیایید برعکس به قضیه نگاه کنیم، به همین ترتیب تیپ‌های شخصیتی هم هستند که به طور متوسط رضایت شغلی بالاتری را نسبت به سایر تیپ‌ها گزارش می‌کنند. این تیپ‌ها شامل ESFJ و ESFP می‌شوند.

ESFJها کمک کردن به دیگران و برآورده نمودن نیاز آن‌ها را وظیفه شخصی خودشان می‌دانند. آن‌ها همیشه آماده‌اند به سایر افراد و خصوصاً همکارانشان کمک کنند.

این تیپ با احساس مسئولیت و وجدان کاری بالا، کار را بر تفریح ارجحیت می‌دهد. آن‌ها به نظم، امنیت و کمک حال دیگران بودن اهمیت زیادی می‌دهند. یعنی ویژگی‌هایی را دارند که در اغلب سازمان‌ها مورد نیاز است و پاداش می‌گیرد.

ESFPها کاملاً در لحظه زندگی می‌کنند و زندگی را همان‌گونه که هست می‌پذیرند. آن‌ها مشتاقانه به دیگران کمک می‌کنند و نیازهای آنان را برطرف می‌نمایند.

افراد با این تیپ معمولاً خوش‌بین هستند و به خوبی با دیگران کنار می‌آیند ضمن این که کاملاً واقع‌گرا هستند. این ویژگی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند در اغلب فضاهای کاری احساس خوبی داشته باشند و دیگران هم از حضور آن‌ها لذت ببرند.

در قسمت‌های آینده این بحث را ادامه خواهیم داد و معیارهای دیگری را برای ارتباط میان رضایت شغلی و تیپ شخصیتی مطرح خواهیم کرد. برای مطالعه دنباله و قسمت بعدی این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

 


مطالعه قسمت بعدی: نشانه‌های عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی


 

تمرین‌ها

تمرین اول: لطفاً با ذکر تیپ شخصیتی خودتان و کاری که انجام می‌دهید بفرمایید آيا از شغلتان راضی هستید؟

تمرین دوم: چه ویژگی‌هایی در شغل شما وجود دارد که فکر می‌کنید با تیپ شما سازگار است/ سازگار نیست؟

 


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی MBTI


دسترسی آسان به مجموعه مقالات «موفقیت شغلی و سازمانی»:

موفقیت شغلی: مقاله اول- تیپ‌شناسی MBTI چه کمکی در انتخاب مناسب‌ترین شغل می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله دوم- رابطه درون‌گرایی و برون‌گرایی با انتخاب شغل مناسب چیست؟

موفقیت شغلی: مقاله سوم- ترجیحات شخصیتی چه تأثیری در انتخاب شغل دارند؟

موفقیت شغلی: مقاله چهارم- مدل تفکر (Thinking Style) شما چگونه است؟

موفقیت شغلی: مقاله پنجم- تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل تفکر: چگونه فکر می‌کنید؟

موفقیت شغلی: مقاله ششم- آشنایی با هشت تیپ شخصیتی بر اساس مدل تفکر آن‌ها

موفقیت شغلی: مقاله هفتم- معرفی چهار شغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ

موفقیت شغلی: مقاله هشتم- MBTI در توانمندسازی تیم‌های کاری و سازمانی چه کمکی می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله نهم- تناسب شغل و تیپ شخصیتی چقدر اهمیت دارد؟

موفقیت شغلی: مقاله دهم- این نشانه‌ها را جدی بگیرید: عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی

موفقیت شغلی: مقاله یازدهم- هشت آرکتایپ غالب افراد در محل کار

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه

  • زهرا گفت:

    من هنوز دانشجوام و وارد بازار کار نشدم ولی خوب حداقل خوش‌حالم از الان به فکر افتادم.
    من isfpام و دیدن این که رضایت شغلی isfpها پایینه برام نگران کننده است البته برام انگیزه هم هست که دنبال یه شغل خوب بگردم که بتونم توش رشد کنم.
    یه زمانی برای این که به یکی از معلمای دوران راهنماییم توی پژوهش بچه‌ها کمک کنم دو ماه رفتم مدرسه ولی به طرز خیلی منفعلی ازون‌جا فرار کردم و دقیقا همین مشکل بیان نکردن نیازم رو داشتم. البته استخدام نبودم و حتی حقوق هم نمی‌گرفتم، برای تجربه خودم بود. نمی‌دونم، شاید اگر یک قراردادی بود برای تغییر تلاش می‌کردم یا فرسوده می‌شدم تو مدرسه :))
    فکر می‌کنم از الان اگر یاد بگیرم که رو بیان خواسته‌هام کار کنم بتونم یه انتخاب خوب داشته باشم.
    و این که تجربه یه سری کار کوتاه مدت یک هفته‌ای ده روزه هم داشتم که به خاطر ساختار غیرمنعطف و زمان طولانی توی روز(از صبح زود تا شب) و نداشتن فضای شخصی واقعا خسته می‌شدم و دلم می‌خواست هیچ‌کس رو تا مدت‌ها هم نبینم، چون که کوتاه مدت بود تحملشون کردم ولی فکر نکنم بتونم چنین فضاهایی رو به عنوان شغل اصلیم تحمل کنم.
    و این که من خودم رشتم روان‌شناسیه و هنوز مطمئن نیستم که چه گرایشی رو ادامه بدم و تو چه حوزه‌ای کار کنم به نظرم تجربه کردن چندتا کار برام بهترین راهه. تو این مدت این قدر تو کارکرد اول و سومم گیر کرده بودم و همش نگران آینده بودم تصمیم گرفتم تجربه‌های کوتاه مدت برام بهترین راهه پیدا کردن مسیر شغلیمه. اگر شما هم پیشنهادی دارید ممنون می‌شم بگید.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام زهرا گرامی
      ممنونم از دیدگاه شما و تجربه‌ای که برایمان نوشتید.
      مسیر مناسب هر کدام از ما به میزانی تجربه و آزمون و خطا احتیاج دارد، در نتیجه از تجربه کردن و حتی قرار گرفتن در کارهایی که مطابق میل شما نیست- حداقل برای کوتاه مدت- نترسید. انتخاب درست معمولا خودش را در طول مسیرهای دشوار نشان می‌دهد.
      موفق باشید

  • هادی گفت:

    سلام
    تیپ شخصیتی من INFJ هست.در گذشته به دلیل اینکه نمیدونستم تیپ شخصیتی من به چه صورت هست شغل نظامی رو انتخاب کردم ولی الان از هیچ نظر شغلم به خصوصیات فردیم متناسب نیست.لطفا میشه منو راهنمایی کنید چطور میتونم شغلی متناسب با تیپ شخصیتی خودم پیدا کنم

  • محمدرضا گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت شما

    تیپ شخصیتی منenfp هس ممنون میشم زاهنماییم کنین که مشاغل گروه پزشکی خصوصا دندانپزشکی مناسب تیپ شخصیتی من می باشد یانه . ممن.ن و متشکر از زحمات شما

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما و ممنون از همراهیتون،

      لطفاً دقت داشته باشید که لزوماً فقط با دانش تیپ‌شناسی نمیتونیم انتخاب‌های پیشِ رو را به طور مطلق رد یا تأیید کنیم. در کل برای انتخاب شغل علاوه بر تیپ باید به علاقه، استعداد و تحصیلات مرتبط هم توجه کنید و با در نظر گرفتن برایند همه این‌ها دست به انتخاب شغل بزنید.
      در خصوص دندانپزشکی مهم‌ترین مهارت‌های این شغل نیاز به دقت روی جزئیات، تمرکز بالا و طولانی مدت در حین کار و ثبات و یکنواختی این شغل هست که باید ارزیابی کنید آیا با روحیات و خصوصیات تیپیک شما همخوانی داره یا خیر.
      ضمناً در رابطه با دندانپزشکی قبلاً یک رادیو MBTI در کانال قرار گرفته و به طور نسبتاً جامع در خصوص مهارت‌های لازم و تیپ‌هایی که برای این شغل مناسب‌تر هستند صحبت شده که می‌توانید در کانال تلگرام یا هشتگ #رادیو_mbti جستجو کنید.

      موفق و پیروز باشید

  • پروین گفت:

    سلام
    تیپ شخصیتی من INFP است و من کارشناسی مهندسی صنایع دارم.
    فکر می‌کنم با توجه به گستردگی حوزه‌ی رشته‌ام بتوانم کاری متناسب با تیپم پیدا کنم.مثلا کاری که حس همدلی و کمک به مردم بیشتر در آن وجود داشته باشد و بیشتر در زمینه‌ی حوزه‌های خدماتی باشد.
    اما در بین مشاغلی که برای تیپم معرفی شده بود به حوزه‌ی روانشناسی و مشاوره علاقه‌ی زیادی دارم اما به دلایل مسائلی(فکر کردن به تحصیل در خارج از کشور و…) نمی‌توانم رشته‌ی تحصیلی ام را عوض کنم و روانشناسی بخوانم.

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما پروین گرامی

      ممنون که همراه ما هستید، برای شما آرزوی موفقیت داریم.
      دقت کنید برای موفقیت در شغل لازم است علاوه بر تیپ شخصیتی به مواردی مثل تجربه، تخصص، استعداد و علاقه فردی خودتان هم توجه داشته باشید، در این صورت با دید بازتر و همه‌جانبه‌تری دست به انتخاب شغل خواهید زد.

      شاد باشید
      تیپ‌شناسی نوین