مطالب پیشنهادی:

تست mbti

اگر بخواهیم تیپ شخصیتی ISTJ را در دو کلمه خلاصه کنیم آن دو کلمه به احتمال زیاد چیزی نیست جز: منظم و سازمان‌یافته. افرادی که تیپ شخصیتی آن‌ها ISTJ است کارهایشان را با نظم و برنامه و اصول خاصی انجام می‌دهند. این افراد حس مسئولیت‌پذیری بالایی دارند و کارها را تمام و کمال انجام می‌دهند. تیپ شخصیتی ISTJ معمولاً ترجیح می‌دهد با مواردی که از قبل با آن‌ها آشنایی دارد و روی آن‌ها مسلط است سروکار داشته باشد و مواجهه با موضوعات تئوری ناشناخته و مبهم می‌تواند برای آن‌ها ناخوشایند باشد.

اگر ISTJ هستید و می‌خواهید شغل مناسب خودتان را پیدا کنید یا اینکه می‌خواهید ببینید استعدادتان در کدام زمینه‌ها بیشتر است باید اول خصوصیات تیپ شخصیتی‌تان را به خوبی بشناسید. مشاغل مناسب تیپ شما باید تلفیقی از سخت‌کوشی، کار با جزئیات و فکت‌ها و استقلال کاری را برای شما مهیا کند.

اگر چه بارها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که هر کس فارغ از تیپ شخصیتی‌اش می‌تواند در هر شغلی موفق باشد و موفقیت شغلی فقط به عامل تیپ شخصیتی بستگی ندارد، اما در این مقاله می‌خواهیم مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ISTJ را صرفاً بر اساس خصوصیات این تیپ بررسی کنیم. فعلاً در این مقاله چهار شغل را به صورت تصادفی و بدون هیچ اولویت خاصی بررسی می‌کنیم. در آینده بیشتر در مورد مشاغل مناسب این تیپ و تیپ‌های شخصیتی دیگر توضیح خواهیم داد.

دندانپزشک

اگر تیپ شخصیتی شما ISTJ است و ضمناً به حوزه بهداشت و درمان علاقه دارید، دندانپزشکی می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای شما باشد. وظیفه اصلی شما در شغل دندانپزشکی تشخیص بیماری‌های مربوط به دهان و دندان و درمان آن‌هاست. این شغل از چند جهت می‌تواند برای تیپ شما مناسب باشد، قطعاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها توجه به جزئیات و انجام مرحله‌به‌مرحلهٔ اقدامات است: پر کردن دندان‌ها، کشیدن دندان معیوب، انجام عمل ارتودنسی و مشابه این‌ها مواردی هستند که می‌توانید به خوبی از نقاط قوت خودتان در توجه به جزئیات و داشتن حوصله در انجامِ قدم به قدم کارها استفاده کنید.

برخی از خصوصیات و مهارت‌های لازم برای شغل دندانپزشکی که تیپ شخصیتی ISTJ را برای این شغل مناسب می‌سازد شامل مواردی مثل این‌هاست:‌ دقت و تمرکز فراوان موقع انجام کار، صبوری و حوصله در تکمیل کار و انجام کارهای روتین و تکراری، ارائه توضیحات دقیق و منطقی به بیمار برای درمان مؤثرتر.

کارشناس آمار

اگر ISTJ هستید و به ریاضیات علاقه دارید مشاغلی مثل کارشناس آمار می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. وظیفه یک کارشناس آمار، تحلیل کردن داده‌های مختلف برای ارزیابی موضوعاتی مثل ریسک مالی یک پروژه است. به عنوان یک کارشناس آمار می‌توانید در شرکت‌های بیمه مشغول به کار شوید. در این شغل می‌توانید از بسیاری از مهارت‌ها و توانمندی‌های تیپ شخصیتی ISTJ استفاده کنید. مثلاً یکی از وظایف اصلی کارشناس بیمه تحلیل و ارزیابی میزان ریسک حوادث و سوانح و بررسی میزان تلفات یک حادثه است.

علاوه بر این می‌توانید در بانک‌ها یا شرکت‌های خصوصی یا دولتی به عنوان کارشناس آمار مشغول به کار شوید. برای این‌که کارشناس آمار خوبی باشید لازم است به دروسی مثل ریاضیات، آمار و زمینه‌های مرتبط آن علاقه‌مند باشید. ضمناً لازم است در دوره‌های مفید بیرون از دانشگاه نیز شرکت کنید تا سطح توانمندی و مهارتتان را در این زمینه افزایش دهید. دوره‌هایی مثل مدیریت امور مالی، آمار و اقتصاد.

برق‌کار یا تکنیسین برق

اگر تیپ شخصیتی شما ISTJ است و ضمناً به مباحث تحلیلی علاقه زیادی دارید شغل تکنیسین برق می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سیم‌کشی ساختمان، نصب فیوز، طراحی و نصب تابلوهای برق فشار ضعیف و متوسط و تعمیر و راه‌اندازی لوازم برقی خانه از جمله وظایف تکنیسین‌های برق است. بازرسی مرتب ادوات و تجهیزات برقی هم جزو مسئولیت‌های مهم این شغل است. برخی از تکنیسین‌ها در شرکت‌های برق‌کار می‌کنند و برخی دیگر به صورت مستقل مشغول به کار هستند.

اگر می‌خواهید در این شغل مشغول به کار شوید لازم است مهارت‌های عملی خوبی داشته باشید. توانایی کار کردن با نقشه‌های فنی و توجه به جزئیات آن‌ها، توجه به نقشه‌های سیم‌کشی و پلن‌های ساختمانی، توانایی کار کردن به صورت پیوسته و مداوم و تمرکز زیاد، آگاهی از اصول و استانداردهای ایمنی کار و رعایت آن‌ها از جمله موارد دیگری است که یک برق‌کار باید روی آن‌ها مسلط باشد و با خصوصیات تیپ شخصیتی ISTJ هم‌خوانی زیادی دارد.

حسابدار یا حسابرس

اگر تیپ شخصیتی ISTJ دارید و دقت بالایی هم دارید و روی جزئیاتی مثل اعداد و ارقام دقیق هستید و ضمناً تمرکز بالایی در انجام کارتان دارید، حسابداری می‌تواند یکی از گزینه‌های شغلی مناسب برای شما باشد. به عنوان یک حسابدار هم می‌توانید با شرکت‌ها و سازمان‌ها قرارداد ببندید و گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری آن‌ها را ارزیابی کنید هم می‌توانید برای یک شرکت کار کنید و به امور حسابداری آن رسیدگی نمایید.

برخی از مهم‌ترین نقاط قوت تیپ شخصیتی ISTJ که به این تیپ کمک می‌کند در شغل حسابداری موفق باشد شامل موارد زیر است: زمان‌بندی صحیح ارائه گزارش‌ها و وقت‌شناسی، دقت و توجه زیاد به ارقام، تمرکز بالا در انجام کار.

محصولات مرتبط

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «موفقیت شغلی و سازمانی»:

موفقیت شغلی: مقاله اول- تیپ‌شناسی MBTI چه کمکی در انتخاب مناسب‌ترین شغل می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله دوم- رابطه درون‌گرایی و برون‌گرایی با انتخاب شغل مناسب چیست؟

موفقیت شغلی: مقاله سوم- ترجیحات شخصیتی چه تأثیری در انتخاب شغل دارند؟

موفقیت شغلی: مقاله چهارم- مدل تفکر (Thinking Style) شما چگونه است؟

موفقیت شغلی: مقاله پنجم- تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل تفکر: چگونه فکر می‌کنید؟

موفقیت شغلی: مقاله ششم- آشنایی با هشت تیپ شخصیتی بر اساس مدل تفکر آن‌ها

موفقیت شغلی: مقاله هفتم- معرفی چهار شغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ

موفقیت شغلی: مقاله هشتم- MBTI در توانمندسازی تیم‌های کاری و سازمانی چه کمکی می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله نهم- تناسب شغل و تیپ شخصیتی چقدر اهمیت دارد؟

موفقیت شغلی: مقاله دهم- این نشانه‌ها را جدی بگیرید: عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی

موفقیت شغلی: مقاله یازدهم- هشت آرکتایپ غالب افراد در محل کار

 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *