مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

در قسمت قبلی در مورد رابطه میان تناسب شغل و شخصیت صحبت کردیم و گفتیم برخی تیپ‌های شخصیتی نسبت به سایر تیپ‌ها ممکن است رضایت شغلی کم‌تر یا بیشتری را تجربه کنند. در مورد چهار تیپ شخصیتی با کم‌ترین و بیشترین میانگین رضایت شغلی هم صحبت کردیم و دلایل این مسئله را بررسی نمودیم.

در این قسمت می‌خواهیم در مورد معیارهایی صحبت کنیم که در صورت وجود این معیارها می‌توان نتیجه گرفت فرد، شغل مناسبی را از نظر تیپ شخصیتی‌اش انتخاب نکرده‌ است.

حالا بیایید ببینیم منظور از تناسب شغل و شخصیت دقیقاً چیست؟

 

ارتباط رضایت شغلی با تیپ شخصیتی

یکی از دلایل مهمی که روی میزان رضایت شغلی افراد تأثیر می‌گذارد این است که آن‌ها موقع انتخاب شغل به تناسب شغل با تیپ شخصیتی‌شان دقت نکرده‌اند در نتیجه الآن رضایت شغلی پایینی دارند.

وقتی ما در جایگاه شغلی قرار می‌گیریم که با تیپ شخصیتی ما هم‌خوانی ندارد، در مقایسه با کسانی که شغلی متناسب با تیپ شخصیتی‌شان انتخاب کرده‌اند رضایت شغلی کم‌تری را احساس می‌کنیم.

مطابق پژوهشی که در سایت CIO (لینک) انجام شده است، ۴۱ درصد شاغلین آرزو می‌کنند که کاش موقع انتخاب شغل راهنمایی بیشتری دریافت می‌کردند تا انتخاب هوشمندانه‌تری بر اساس مهارت‌ها و استعدادهایشان داشته باشند.

با توجه به آمارهای غیر رسمی به نظر می‌رسد در کشور ما هم افراد زیادی دچار مشکل عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی هستند و این به معنی است که افراد در جایی قرار گرفته‌اند که از استعدادها و مهارت‌های ذاتی آن‌ها استفاده نمی‌شود.

 


پیشنهاد سردبیر: نقش‌های شغلی بر اساس نوع تفکر


 

آیا MBTI می‌تواند کمک کند؟

مدل شخصیت شناسی MBTI یکی از ابزارهای کارآمد در زمینه تناسب شغل با شخصیت است. MBTI برای هر تیپ شخصیتی چهار بُعد مختلف قائل می‌شود. این چهار بُعد شامل کسب انرژی، دریافت اطلاعات، تصمیم‌گیری و سبک زندگی هستند.

مثلاً شخصی با تیپ «مراقبت‌کننده» در شغلی بالاترین رضایت را خواهد داشت که بتواند به رفع نیازهای دیگران کمک کند و کیفیت زندگی آنان را به صورت عینی و عملی بهبود دهد.

با این حساب (و به عنوان مثال) اگر یک گروه از افرادی که تیپ شخصیتی ESFJ دارند، در شغلی مثل مربیگری مهد‌کودک مشغول به کار شوند به احتمال زیاد، رضایت شغلیِ بیش از متوسط خواهند داشت.

از طرفی اگر همین گروه از افراد با تیپ شخصیتی ESFJ را در شغلی مثل مهندسی نرم‌افزار قرار دهیم به احتمال زیاد میزان رضایت شغلی آن‌ها به شکل معناداری کاهش پیدا خواهد کرد.

حالا بیایید نشانه‌هایی را بررسی کنیم که در صورت وجود، بیانگر این است که شغلی که در آن قرار گرفته‌اید با تیپ شخصیتی شما هم‌خوانی ندارد.

در این قسمت چهار نشانه را با هم بررسی می‌کنیم:

 

۱. حوصله‌تان زیاد سر می‌رود

وقتی سر کار هستید و حوصله‌تان زیاد سر می‌رود، یکی از واضح‌ترین نشانه‌های پایین بودن رضایت شغلی را دارید و این بیان کننده این حقیقت است که به احتمال زیاد شغلی که انتخاب کرده‌اید با تیپ شخصیتی شما هم‌خوانی ندارد.

هر چقدر هم به خودتان فشار بیاورید ممکن است به مرور زمان نتیجه عکس بگیرید و کاملاً نسبت به کاری که انجام می‌دهید (یا محیطی که در آن کار می‌کنید) بی‌علاقه شوید.

اگر در چنین شرایطی هستید بهتر است قبل از هر چیز علائق شغلی خودتان را بشناسید و ببینید مهارت‌های شما در چه مشاغلی نمود خواهد داشت. می‌توانید با آزمون شغلی هالند شروع کنید که در بسیاری از مؤسسات و مراکز مشاوره از مراجعان گرفته می‌شود.

این تست به شما کمک می‌کند ذهنیت بهتری نسبت به توانمندی‌هایتان داشته باشید.

 

۲. احساس می‌کنید کارتان هیچ دستاورد و خروجی ندارد

اگر کاری که انجام می‌دهید با ارزش‌های درونی شما هم‌خوانی نداشته باشد، هر چقدر هم حقوق بالایی دریافت کنید باز نوعی احساس عدم رضایت خواهید داشت.

فرض کنید ارزش اصلی من کمک به دیگران و معنا بخشیدن به زندگی آن‌هاست، اما شغل من کارشناس آمار در یک موسسه قرض‌الحسنه است. من مدام با آمار و ارقام سروکار دارم و نیاز اصلی من که معنا بخشیدن به زندگی دیگران است تأمین نمی‌شود.

این در بلند-مدت سطح رضایت شغلی را به طرز چشمگیری پایین می‌آورد، حتی اگر حقوق و مزایای بالایی هم برای من به همراه داشته باشد.

 

۳. احساس می‌کنید فرصت رشد چندانی پیشِ روی شما نیست

یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان، نیاز به رشد است. اگر در شغلی باشید که به نظرتان آینده روشنی نخواهد داشت یا فرصتی برای آموزش و یادگیری مهارت‌های جدید یا ارتقای شغلی در اختیار شما نمی‌گذارد، دیر یا زود علاقه خودتان را به کار از دست می‌دهید.

 

۴. در محل کار مشغول خیال‌پردازی هستید

اگر در محل کار، یعنی درست جایی که باید مشغول کار کردن و انجام وظایفتان باشید، در حال خیال‌پردازی در مورد کارهای مورد علاقه‌تان هستید و در مورد کارهایی که احتمالاً می‌توانستید به جای کار فعلی‌تان انجام دهید فکر می‌کنید، باید در مورد شغلتان تجدید نظر کنید.

اگر در محل کار ذهنتان به سمت کار یا فعالیتی دیگر پرواز می‌کند این می‌تواند نشانه خوبی باشد که احتمالاً رؤیای شما همان کاری است که مدام در حال فکر کردن به آن هستید.

در واقع یکی از راهکارهای تشخیص شغل مناسب افراد این است که به سرگرمی‌های آن‌ها نگاه کنیم. چون افراد سرگرمی‌هایشان را بدون فشار و توقع بیرونی و بر اساس آن چه خودشان دوست دارند انتخاب می‌کنند.

 

مشارکت شما: اگر از چهار نشانه مطرح شده در مقاله فوق مثال یا تجربه‌ای در ذهن دارید در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی MBTI


دسترسی آسان به مجموعه مقالات «موفقیت شغلی و سازمانی»:

موفقیت شغلی: مقاله اول- تیپ‌شناسی MBTI چه کمکی در انتخاب مناسب‌ترین شغل می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله دوم- رابطه درون‌گرایی و برون‌گرایی با انتخاب شغل مناسب چیست؟

موفقیت شغلی: مقاله سوم- ترجیحات شخصیتی چه تأثیری در انتخاب شغل دارند؟

موفقیت شغلی: مقاله چهارم- مدل تفکر (Thinking Style) شما چگونه است؟

موفقیت شغلی: مقاله پنجم- تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل تفکر: چگونه فکر می‌کنید؟

موفقیت شغلی: مقاله ششم- آشنایی با هشت تیپ شخصیتی بر اساس مدل تفکر آن‌ها

موفقیت شغلی: مقاله هفتم- معرفی چهار شغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ

موفقیت شغلی: مقاله هشتم- MBTI در توانمندسازی تیم‌های کاری و سازمانی چه کمکی می‌کند؟

موفقیت شغلی: مقاله نهم- تناسب شغل و تیپ شخصیتی چقدر اهمیت دارد؟

موفقیت شغلی: مقاله دهم- این نشانه‌ها را جدی بگیرید: عدم تناسب شغل و تیپ شخصیتی

موفقیت شغلی: مقاله یازدهم- هشت آرکتایپ غالب افراد در محل کار

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  • محمد گفت:

    سلام
    به نظر چون نسل گذشته علاقه ای به حضور نسل جوان در ادارات و شرکت ها به صورت پایدار ندارد؛ این ۴ نشانه امکان داره برای شخص جوان رخ بدهد.
    در نهایت شخص جوان مجبور است به دنبال خلاقیت در فعالیت ها و جستجوی استعداد های منحصر به فرد خود باشد یا گاهی هم بیکار.

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما محمد عزیز،
      ممنون از مشارکت شما. در این مورد ما هم با شما موافقیم. در واقع پیدا کردن کاری که در آن استعداد بیشتری داریم، در بلند-مدت رضایت شغلی بیشتری به همراه خواهد داشت.