مطالب پیشنهادی:

تیم فریس

زمان لازم برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

در مقاله پیشین سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به جدیدترین کتاب تیم فریس با عنوان ابزارهای موفقیت بزرگان (Tools of Titans) و بنا شد پنج پیام مهم این کتاب را با هم مرور کنیم.

در قسمت قبل دو تا از ایده‌های این کتاب را بررسی کردیم و گفتیم هر مانعی که سر راه ما قرار می‌گیرد می‌تواند به صورت بالقوه، راه ما را به سوی پیشرفت هموارتر کند. علاوه بر این در مورد مداومت و پیوستگی در اجرای برنامه‌ها و اهمیت آن صحبت کردیم.

 

پیشنهاد سردبیر: مطالعه قسمت اول این مقاله

 

در این قسمت می‌خواهیم سه ایدهٔ دیگر این کتاب را بررسی نماییم.

 

۳. دنباله‌رو دیگران نباشید

رابرت رودریگز نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان از دیگر افرادی است که تیم فریس در کتابش در مورد او نوشته است.

او درباره اهمیت این موضوع صحبت می‌کند که: لزوماً نباید دنباله‌رو اکثریت باشیم. حتی او تأکید به شکستن این قاعده دارد و می‌گوید اگر دیدی همه به چپ می‌روند، تو به راست برو! دنبال کردن اکثریت مخرب است!

ایده و پیامِ نهفته در حرف رودریگز این است که اگر هدفی را دنبال می‌کنی و اگر در مسیری مشخص قرار گرفته‌ای و داری پیش روی می‌کنی، یک لحظه صبر کن و ببین آیا دلیل محکم و روشنی برای قرار گرفتن در این مسیر داری؟‌ یا صرفاً به این دلیل که همه دارند از این راه می‌روند تو هم همین مسیر را انتخاب کرده‌ای؟

وقتی در مسیری قدم می‌گذاریم که اکثریت از آن می‌روند، به نوعی احساس امنیت داریم. انگار به این شکل خودمان را گول می‌زنیم که اگر موفق نشوم، درد آن کمتر است چون همه از همین مسیر رفته‌اند و وقتی همه یک انتخاب اشتباه می‌کنند دیگر کسی یقه من را نمی‌گیرد که چرا از این راه رفتی!

آلن اشلی پیت می‌گوید:‌ آن کسی که با اکثریت همراه می‌شود، هیچگاه از آن‌ها جلو نخواهد زد. آن کس که تنها قدم می‌زند، احتمالاً جاهایی را کشف می‌کند که قبلاً کسی قدم به آنجا نگذاشته است.

 

۴. به کلیشه‌ها توجه کنید!

گاهی اوقات پیام‌های مهمی در کلیشه‌های پیش‌و‌پا افتاده قرار دارد. شِی کارل قبل از اینکه صاحب یک کانال با بازدیدهای چند ده میلیونی در یوتیوب شود، یک کارگر ساده بود.

او می‌گوید قبل از اینکه چند کیلو از وزنم را کم کنم و به وزن ایده‌آلم برسم، بارها و بارها به من می‌گفتند: «بیشتر سبزیجات بخور!» اما من بی‌توجهی می‌کردم. تا این که در یک مقطع تصمیم گرفتم این توصیه را عملی کنم و موفق شدم ۴۵ کیلو از وزنم را کم کنم!

 

پیشنهاد سردبیر: پنج عادت همیشگی افراد موفق

 

فقط با گوش دادن به یک توصیه ساده که تا قبل از آن بارها شنیده بودم اما هیچ توجهی به آن نمی‌کردم.

کلیشه‌های خیلی زیادی وجود دارد که گاه آن قدر تکرار شده‌اند، نسبت به آن‌ها بی حس و بی توجه شده‌ایم، اما در صورتی که واقعاً به آن‌ها توجه کنیم می‌توانند الهام‌بخش باشند!

بیایید چند تا از این کلیشه‌ها را با هم مرور کنیم: «کار نیکو کردن از پر کردن است»، «سحرخیز کامرواست»، «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» و کلی مورد و مثال دیگر که احتمالاً خیلی ساده از آن‌ها می‌گذریم.

 

۵. ارتباط برقرار کنید!

گابریل ریس یکی دیگر از ورزشکاران موفقی است که مصاحبه تیم فریس با او در کتاب Tools for Titans منتشر شده است.

ریس معتقد است خوش‌خلقی و پیش قدم شدن در برقراری ارتباط با دیگران کلید موفقیت او بوده است.

او می‌گوید گاهی اوقات در موقعیت‌های مرده مثل صف خرید با مردم سر صحبت را باز می‌کردم و برخی از آدم‌های کلیدی زندگی‌ام را که بعدها منجر به موفقیت حرفه‌ای من شد، از دل همین ارتباطات ساده پیدا کردم.

 

پیشنهاد سردبیر: چطور ذهنیت یک فرد موفق را داشته باشیم؟

 

نکته این است که در ارتباط برقرار کردن با افراد، ابتکار عمل را به دست بگیرید و سعی کنید با خوش‌خلقی، ارتباطی موثر، سازنده و هدفمند با آن‌ها برقرار کنید.

 

مشارکت شما: به نظر شما کدام یکی از این پنج مورد برای شما مهم‌تر است و به شما کمک می‌کند زودتر به موفقیت برسید؟ ایده‌هایتان را در قسمت نظرات برای ما و بقیه دوستان بنویسید.

 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه

  • پدرام گفت:

    بسیار جالب بود…بسیار…ممنونم

  • حامد گفت:

    به کلیشه ها دقت کنیم و تفکر کنیم، تفکر،چیزی که تو این زندگی پراهمیت ولی مهجور، و دومیش هم ارتباط برقرار کردن چون کم کم یخ حرف زدن بابقیه باز میشه برات و به راحتی تو هرموقعیتی میتدنی شروع کننده باشی و فی البداهه صحبت کردنت تقویت میشه.