مطالب پیشنهادی:

استرس و enfp

«استرس» چگونه عملکرد ENFPها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

زمان تقریبی برای مطالعه مقاله: ۵ دقیقه

راهکارهای مدیریت استرس برای افراد با تیپ شخصیتی ENFP

اجتماعی، خوش‌مشرب، پرانرژی و خلاق. این‌ها ویژگی‌هایی است که احتمالاً بین همه ENFPها مشترک است.

افراد با تیپ شخصیتی ENFP افرادی بسیار اجتماعی هستند، عاشق سرگرمی‌اند و روحیه‌ای آزاد و رها دارند.

یکی از ویژگی‌های مهم این تیپ این است که عاشق ایده‌های جدیدِ خودش است و لحظه‌ای نیست که ذهنش از ایده‌پردازی فارغ شود. آن‌ها به مسائل و موضوعات زندگی فکر می‌کنند و سعی می‌کنند راه حل‌های خلاقانه و اصیل برای مسائل پیدا کنند.

ENFPها معمولا با اشتیاق و علاقه در مورد ایده‌هایشان با دیگران حرف می‌زنند.

یکی دیگر از خصوصیات جالب توجه ENFPها همدلی فوق‌العاده آن‌ها با سایر انسان‌هاست به طوری که ارتباط داشتن با سایر انسان‌ها برای این تیپ یک اولویت است. آن‌ها دوست دارند پیوند و ارتباطی عمیق و احساسی با سایر انسان‌ها برقرار کنند.

ENFPها معمولاً خیلی خوب می‌توانند با بقیه ارتباط برقرار کنند و اغلب با مهارت‌های ارتباطی بالایی که دارند احساس خوبی را به بقیه منتقل می‌کنند.

در نتیجه ENFPها افرادی مهربان، جذاب و دوست داشتنی هستند.

اما ENFPها هم درست مثل بقیه، ممکن است در مقاطعی از زندگی‌شان استرس را تجربه کنند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم چه شرایط و عواملی باعث ایجاد استرس در تیپ ENFP می‌شوند و این تیپ چطور می‌تواند از شر استرس رها شود و در صورت دچار شدن به استرس چه راهکارهایی به ENFPها برای بازگشت به حالت عادی پیشنهاد می‌شود؟

همینطور در انتهای مقاله نکاتی برای اطرافیان یک ENFP ذکر شده است. در نتیجه اگر در اطرافتان فردی با تیپ ENFP دارید بد نیست راهکارها و موارد ذکر شده در این مقاله را به خاطر بسپارید تا بتوانید به شخص ENFP که در کنارتان است کمک کنید تا زودتر از چنگ استرس رها شود.

این مقاله در روزهای آتی و طی سه قسمت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دلیل استرس ENFPها چیست؟

هر چیزی را که بشناسید و از آن «آگاه» شوید راحت‌تر می‌توانید مدیریت‌اش کنید. در این قسمت قصد داریم مواردی را بیان کنیم که باعث ایجاد استرس در تیپ ENFP می‌شود.

ENFPها افرادی هستند که به دلیل هوش و گیرایی بالا و مهارت‌های اجتماعی قوی تقریباً همه ابزارهای لازم برای موفقیت در زندگی شخصی و شغلی را دارند. اما به هر حال این تیپ هم- درست مانند هر تیپ شخصیتی دیگری- گاهی با چالش‌هایی در زندگی مواجه می‌شود.

در ادامه با هم تعدادی از دلایلی که به احتمال زیاد باعث ایجاد استرس در تیپ ENFP می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

۱. کم‌توجهی به واقعیت‌های زندگی

ENFPها در ایده‌پردازی فوق‌العاده‌اند، ذهن آن‌ها آمادگی و مهارت بسیار زیادی در خیال‌پردازی و تجسم کردنِ موضوعات انتزاعی و غیر واقعی دارد. همین مهارت یک رویِ منفی هم دارد و آن بی‌توجهی یا کم‌توجهی به واقعیت‌ها و ریزه‌کاری‌های زندگی روزانه است. ممکن است پیگیری مرحله‌به‌مرحله یک تکلیف یا مسئولیت برای ENFPها دشوار باشد. تمام کردن کارها و پروژه‌ها و انجام کارهای دفتری و روتین برای این تیپ چالش برانگیز است. در نتیجه بسیاری از ایده‌های فوق‌العاده آن‌ها ممکن است هرگز اجرا نشود.

۲. تمرکز پایین روی مسئولیتِ فعلی

ENFPها ذهن سریعی دارند و عاشق ایده‌ها و احتمالات هستند. آن‌ها بسیار کنجکاوند و ذهنی فلسفی و جستجوگر دارند. همین مسئله باعث می‌شود ENFPها از نظر ذهنی دنبال ایده‌ و اتفاقِ جذابِ بعدی باشند تا اینکه به مسئولیتِ فعلی‌شان توجه کنند.

در نتیجه اگر این تیپ عادت به تمرکز را در خودش پرورش ندهد، ممکن است هر کاری خیلی زود برای این تیپ تکراری و خسته‌کننده شود و این ممکن است روی پیشرفت‌ شغلی ENFPها تأثیر منفی داشته باشد.

۳. خودمحوری

مستقل بودن و عدم وابستگی به چارچوب‌ها و قوانینِ بیرونی تا حدی ویژگی مثبت و مطلوبی است. اما گاهی اوقات پذیرشِ هر نوع قانون و چارچوب برای ENFPها سخت است و این تیپ که به آزادی و سیال بودنش بسیار اهمیت می‌دهد ممکن است با هیچ چارچوب و قیدِ بیرونی راحت نباشد.

در نتیجه به سادگی قوانینی که از نظر خودش محدود کننده است را زیر پا بگذارد و به آن‌ها تن ندهد.

۴. بیش از حد فکر کردن

از آن جایی که ذهن ENFPها مدام دنبال احتمالات و بررسی موقعیت‌ها از زوایای مختلف است، ممکن است گاهی اوقات این تیپ به نوعی دچار وسواس فکری شود.

آن‌ها ممکن است به این فکر کنند که مثلاً در یک موقعیت خاصِ فلانی چرا آن طور رفتار کرد، چرا چنین حرفی زد، حالا من باید چه کار کنم و … در نتیجه این تکرار این افکار می‌تواند به استرس آن‌ها دامن بزند.

۵. عواطف عمیق (و گاهی پر تلاطم)

یکی دیگر از خصوصیات مهم ENFPها این است که این افراد مهارت همدلی خیلی خوبی با دیگران دارند و در عین حال افرادی حساس و عاطفی هستند.

اما متأسفانه گاهی اوقات- خصوصاً وقتی که این تیپ تحت استرس باشد- ممکن است به سادگی از کوره در بروند یا به نوعی دچار انفجار احساسی شوند. در این صورت ENFPها تسلط کافی روی احساساتشان را از دست می‌دهند و نسبت به موضوعات بیش از اندازه واکنش احساسی نشان می‌دهند.

همین مسئله به طور بالقوه می‌تواند ارتباطات آن‌ها را با سایرین تحت تأثیر قرار دهد و یک نکتهٔ منفی در روابطشان باشد.

نکته مهم دیگر این است که ENFPها به شدت در برابر وجود اختلاف در روابط حساس هستند و ترجیح می‌دهند با اختلافات در رابطه مواجه نشوند و فرض را بر این بگذارند که گذشت زمان اختلافات را حل خواهد کرد.

۶. حساس بودن

یکی دیگر از خصوصیاتی که ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد استرس و تنش در ENFPها شود این است که این تیپ به طور طبیعی هوشیاری و حساسیت زیادی نسبت به احساسات دیگران دارد.

به این معنی که ممکن است انتقادهای دیگران را به صورت شخصی به دل بگیرند و واقعاً ناراحت شوند. حساس بودن به خودیِ خود یک ویژگی منفی نیست، اما در صورتی که کار به جایی برسد که شخص با کوچکترین انتقادی ساعت‌ها خودش را مشغول کند و درگیری ذهنی و احساسی نسبت به این موضوع پیدا کند، می‌تواند اثرات مخربی روی عزت نفس فرد بگذارد.

تجربه شما از مواجهه با استرس چیست؟ آیا تجربه‌ای از شش مورد فوق دارید؟ نظرتان را در پایین همین مقاله برای استفاده سایر دوستان بنویسید.

محصولات مرتبط

 

مطالعه قسمت دوم: یک ENFP موقع استرس چه رفتاری دارد؟

 

 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  • عطریا گفت:

    در مورد فکر کردن زیاد به مسائل کاملا موافقم. هر دو دوست صمیمی من ENFP هستند. اون ها همیشه بعد یک تصمیم تا مدت زیادی به اینکه اگه این کار رو انجام نمیدادن یا طور دیگه انجامش میدادن فکر میکنن و همیشه احساس میکنن که نمیتونن به اندازه کافی خوب تصمیم بگیرند. درحالی که شاید فقط ۵% تصمیمات که روزانه میگرن واقعا مهمه و ارزش وقت گذاشتن داره.

  • وحید گفت:

    واقا این موارد بالا صادق و درسته و برای من که همینجوریه