مطالب پیشنهادی:

تیپ شخصیتی enfp

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

در قسمت قبلی به این موضوع پرداختیم که افراد با تیپ ENFP موقع استرس چه رفتاری دارند و چه خصوصیات رفتاری را از خودشان نشان می‌دهند.

گفتیم مجموعه رفتارهایی که این تیپ موقع استرس از خودش نشان می‌دهد  به نوعی فرایندی برای ENFPهاست که بتوانند تسلطِ از دست رفته‌شان را دوباره به دست بیاورند.

در این قسمت می‌خواهیم این بحث را ادامه دهیم و در خصوص روش‌های مقابله با استرس در این تیپ صحبت کنیم. در واقع می‌خواهیم ببنیم ENFPها با چه راهکارهایی می‌توانند بر استرسشان غلبه کنند و به آرامش برسند.

۱. به نیازهای فیزیکی خودتان توجه کنید

معمولاً ENFPها برنامه روزانه شلوغی دارند و مدام در حال جهش از یک فعالیت، به فعالیتِ جذاب بعدی هستند. همین باعث می‌شود به نیازهای جسمانی خودشان توجه کافی را نداشته باشند.

خواب کافی، تغذیه مناسب و سالم و اندکی «توقف کردن» در طول روز برای بازیابی انرژی و یک استراحت اندک به خوبی می‌تواند آمادگی ذهنی و احساسی شما را افزایش دهد و شما را در برابر استرس مقاوم‌تر سازد.

علاوه بر این‌ها یک قدم زدن ساده و چند دقیقه‌ای در فضای سبز و انجام حرکات کششی تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا استرستان را مدیریت کنید و از تنش‌های روزمره بکاهید.

۲. «نه» گفتن را یاد بگیرید

همانطور که قبلاً هم گفتیم ENFPها افراد حساسی هستند که عاشق ارتباط برقرار کردن با مردمند، به همین دلیل ممکن است معمولاً خیلی بیش از توانشان به دیگران کمک کنند.

خیلی از مردم شیفتهٔ این اخلاق ENFPها می‌شوند اما از طرفی افرادی هم هستند که ممکن است از این روحیه شما سوءاستفاده کنند و بیش از حد توانتان روی دوش شما مسئولیت قرار دهند.

[box type=”tip” radius=”5″]در نتیجه باید مراقب باشید که میان رسیدگی و کمک کردن به دیگران و مراقبت از نیازهای خودتان یک تعادل معقول و موجه به وجود آورید.

راهکار ساده این است که خیلی زود جواب مثبت ندهید، قبل از این‌ که مسئولیتی را قبول کنید حتماً در مورد آن فکر کنید، خیلی از کارها را هم می‌توانید به دیگران واگذار کنید و خودتان به کارهای مهم‌تر و با اولویت بیشتر بپردازید.

فراموش نکنید که نه گفتن به دیگران ایرادی ندارد.

۳. مراقب احساسِ درونی‌تان باشید

از دفعهٔ بعد هر موقع که دیدید بیش از اندازه منتقد دیگران شده‌اید، به جزئیاتِ بی‌مورد فکر می‌کنید و بیش از حد تلاش می‌کنید شرایط را کنترل کنید بدانید که وارد فاز استرس شده‌اید.

[box type=”tip” radius=”5″]در این صورت بهتر است یک قدم به عقب بروید و خودتان را چک کنید. ببینید چه چیزی باعث ناراحتی یا استرس شما شده، ببینید کجاها را اشتباه آمدید و حواستان نبوده.

بعید نیست عاملی باعث استرس شما شود که اصلا متوجه آن هم نبوده‌اید، خصوصاً مواقعی که بیش از اندازه به دیگران کمک می‌کنید. شما ممکن است خیلی زود آن را فراموش کنید اما رفته رفته این سرویس دادن‌های بیش از اندازه به دیگران باعث استرس و تنش شما خواهد شد.

در این شرایط بهترین کار این است که کمی به ذهن و جسمتان استراحت بدهید و در این موقعیت تصمیم جدی نگیرید.

توصیه‌هایی برای اطرافیانِ ENFPها

دوستان و اعضای خانواده ENFPها می‌توانند کمک بسیار بزرگی برای خروج این تیپ از بحران و استرس باشند.

سعی کنید به عنوان اطرافیان یک ENFP حواستان به موارد زیر باشد و این نکات را تا حد ممکن در مورد این تیپ رعایت کنید:

  • وقتی می‌بینید او دچار استرس شده، کمی زمان و فضا برای خلوت و تمرکز به او بدهید، بگذارید کمی برای خودش باشد.
  • رفته رفته تشویقش کنید که کمی حال و هوایش را تغییر دهد، پیاده‌روی کند و از لاک خودش بیرون بیاید
  • وقتی در شرایط استرس است به او راهکار ندهید و نصیحتش نکنید
  • اگر می‌خواهد در مورد احساسش صحبت کند به او زمان بدهید و با درک و همدلی به صحبت‌هایش گوش دهید، از او انتقاد نکنید
  • از او بخواهید به وضعیت سلامتی فیزیکی‌اش اهمیت بدهد و مرتب ورزش کند
  • او را به یک بیرون‌گردی ساده دعوت کنید، مثلاً رفتن به سینما یا قدم زدن در پارک
  • به او این اطمینان خاطر را بدهید که به توانایی و شایستگی‌اش اعتماد دارید

به طور کلی برای یک ENFP سخت است که بفهمد وارد استرس شده است و به همین دلیل (در صورت عدم کسب آگاهی‌) ممکن است تلاش‌های آن‌ها برای خارج شدن از استرس چندان نتیجه بخش نباشد.

[box type=”tip” radius=”5″]فراموش نکنید «آگاهی» از اینکه چه موقع در وضعیت استرس هستید و چه عواملی باعث ایجاد استرس در شما شده است، تا حد زیادی به شما در مدیریت موثر استرس کمک خواهد کرد.

همین آگاهی و در کنار آن اندکی همراهی و کمک از جانب دیگران به شما کمک می‌کند تا از وضعیتِ ناسالم استرس خارج شوید و لطف و محبت همیشگی‌تان را به دیگران ببخشید.

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

مشارکت شما: شما برای رهایی از استرس از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ لطفاً با ذکر تیپ شخصیتی‌تان به این پرسش پاسخ دهید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را در این خصوص با ما و سایر دوستانتان در قسمت نظرات زیر همین مقاله در میان بگذارید.

محصولات مرتبط

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • نگین گفت:

    سلام.
    به عنوان یه ENFP، خیلی جاها شنیدم که یه قدم زدن و حرکات کششی و ورزش میتونه استرس رو کم کنه اما مشکل من اینجاست که وقتی استرس برای کارهای انجام نشده و برنامه های عقب افتاده هستم، اصلن تحمل این رو ندارم که کارم رو ول کنم یا استراحت کنم. یه جورایی فکر اینکه دارم به کارهای اصلیم میرسم یا دارم برنامه ام رو انجام میدم بهتر بهم آرامش میده تا استراحت یا قدم زدن. استرس من بیشتر وقتا زمان هایی که به پشت سرم نگاه میکنم و میبینم چند ساعت رو تلف کردم و هیچ کار مفیدی برای هدفم انجام ندادم. تو این موقع ها ورزش و استراحت برام کاملن بی معنی عه و یه جورایی وقت تلف کردن بیشتر تلقی میشه. ولی اگه کارهای الکی رو ول کنم و به کارهای اصلی برسم و به این فکر کنم که دارم کار مفیدی انجام میدم، احساس خوب و آرامش برمیگرده.