مطالب پیشنهادی:

تیپ های شخصیتی در محل کار

چهار تیپ شخصیتی در شرکت‌ها و نحوه ارتباط با آن‌ها

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

احتمالا شما هم مثل بسیاری از مردم عمدهٔ زمانِ روزتان را در محل کار می‌گذرانید. در نتیجه کنار آمدن با همکارانتان در محیط کار و داشتن ارتباط موثر و سازنده با آن‌ها نه تنها برای موفقیت حرفه‌ای شما ضروری است بلکه به ثبات و آرامش ذهنی شما هم کمک می‌کند.

حتما قبول دارید که فضای پر تنش و پر از اختلاف با همکاران چقدر می‌تواند خسته‌کننده و استرس‌زا باشد. در نتیجه خوب است نحوه برقراری ارتباط با تیپ‌های مختلف را یاد بگیریم.

[box type=”tip” radius=”5″]تیپ شخصیتی شما هر چه باشد احتمالاً در محل کارتان بعضی از خصوصیات و صفات سایرین برای شما آزاردهنده خواهد بود به طوری که ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را برای شما سخت می‌کند.

در نتیجه اگر به طور کلی با این خصوصیات آشنا باشیم و نحوه تعامل با آن‌ها را یاد بگیریم می‌توانیم ثبات بیشتری در محل کار ایجاد کنیم.

در ادامه این مقاله در مورد چهار تیپ شخصیتی متداول در محل کار صحبت می‌کنیم، خصوصیات آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم و نحوه ارتباط موثر با آن‌ها را هم بیان خواهیم کرد.

۱. تیپ شخصیتی ESTJ- سرپرست اجرایی

ESTJها را با مهارت‌های مدیریتی قوی، برنامه‌ریزی و سازماندهی عالی و قدرت فرماندهی آن‌ها می‌شناسیم.

آن‌ها در اجرا کردنِ برنامه‌های از قبل تعیین شده فوق‌العاده عمل می‌کنند و به دلیل نتیجه‌گرا بودن، دقیقاً می‌دانند که برای رسیدن به هدف چه اقداماتی باید انجام شود.

[box type=”tip” radius=”5″]سرعت تصمیم‌گیری آن‌ها بالاست و در بیان نظراتشان با کسی تعارف ندارند. برای این تیپ مهم است که کارها و مسئولیت‌ها فوراً انجام شوند.

مجموعه این خصوصیات ممکن است باعث شود سایرین در محل کار با این تیپ مشکلاتی داشته باشند، در واقع همه خصوصیاتی که در مورد ESTJها ذکر کردیم یک روی دیگر هم دارد که ممکن است از نظر دیگران نوعی نخوت و تکبر به نظر برسد.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: دو نکته در مورد هدفگذاری که می‌توانیم از ESTJها یادبگیریم

[divide]

اگر با یک ESTJ کار می‌کنید مهم‌ترین چیزی که باید در مورد او بدانید این است که این تیپ فوق‌العاده نتیجه‌گراست و به خروجیِ کار اهمیت زیادی می‌دهد.

این تیپ از دیگران هم توقع دارد روی کارشان متمرکز باشند و کارها و پروژه‌ها را سر وقت تحویل دهند. ESTJها روی کارهای خودشان هم تمرکز فوق‌العاده قوی دارند و معمولا چیزی از چشمشان مخفی نمی‌ماند.

همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود ESTJها- خصوصاً در محل کار- دیگر به این فکر نکنند که آیا رفتارشان خوشایند کسی هست یا باعث رنجش کسی می‌شود یا خیر.

برای اینکه تصویر بهتری از چارچوب رفتاری این تیپ شخصیتی به دست بیاورید، فرض کنید در محل کار یک ESTJ وارد اتاق شما می‌شود و بدون تعارفات و احوالپرسی‌های متعارف فوراً از شما می‌پرسد که آیا گزارشی که قرار بوده امروز تحویل دهید را آماده کرده‌اید یا خیر.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: چطور مهارت همدلی را تقویت کنیم؟

[divide]

حالا با این پیش‌زمینه‌هایی که در مورد این تیپ به دست آوردید، الان باید بهتر فهمیده باشید که «کنار آمدن» با تیپ شخصیتی ESTJ در محل کار یعنی: نشان دهید که حواستان به پروژه و مسئولیت‌هایتان هست، پیشرفت کار را مرحله به مرحله به او گزارش کنید و در مورد مراحل مختلف کار بازخوردهای سازنده به او بدهید.

[box type=”tip” radius=”5″]از آن جایی که ESTJها عموماً در نقش‌های رهبری و هدایت سایرین قرار می‌گیرند در نتیجه گاهی اوقات ممکن است تبعیت و فرمانبرداری از دیگران برای این تیپ سخت باشد و نتواند با دیگران سازگار شود.

خصوصاً INTJها، INTPها و ENTPها وقتی می‌بینند تیپ ESTJ دل به ایده‌های آن‌ها نمی‌دهد و حاضر نیست نظرات آن‌ها را بشنود بسیار عصبانی می‌شوند.

ضمناً بد نیست ESTJها تلاش کنند و از لحن مناسب‌تری در مقابل تیپ‌های حساس‌تر مثل ISTP و ISFP استفاده کنند، معمولاً این تیپ‌ها در مواجهه با اختلاف و تنش در محیط کار خیلی مقاوم نیستند.

در کار کردن با ESTJها به نکات زیر دقت کنید:

  • نقشی که این تیپ در تیم به شما داده است را بپذیرید
  • تلاش‌های این تیپ را در راستای رسیدن به اهداف ببینید و قدر بدانید
  • سخت‌کوشی و پشتکار این تیپ را برای رشد سازمان ارزشمند بدانید، ضمناً سعی کنید او را تشویق کنید کمی استراحت کند و از کار کردن مداوم اندکی فاصله بگیرد

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *