مطالب پیشنهادی:

شخصیت intj

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

مواردی که باید در مورد INTJها و مسئله اعتماد به نفس بدانید

مقاله‌ای که در ادامه خواهید خواند ترجمه یکی از جدیدترین نوشتارهای خانم Jayne Thompson کارشناس حقوقی و نویسنده در زمینه تیپ‌شناسی MBTI است که به تازگی منتشر شده‌ است. تیپ شخصیتی خانم تامپسون INTJ است.

با ما همراه باشید تا این مقاله سه قسمتی را آغاز کنیم:

سفر خودشناسی آغاز می‌شود

من از حدود شش سال قبل با نظریه تیپ‌های شخصیتی آشنا شدم و بسیار کنجکاو و مشتاق بودم که هر چه بیشتر با این نظریه آشنا شوم. نظریه‌ای که به اعتقاد من کمک می‌کرد با جنبه‌های پیچیده‌تر و دور از دسترس‌ترِ رفتار انسان آشنا شوم.

آن زمان مدام شغلم را عوض می‌کردم و از طرفی امیدوار بودم به کمک دانش تیپ‌شناسی بتوانم بالاخره سنگ‌بنای موفقیت خودم را پیدا کنم. که البته تا حدی همینطور هم شد.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: INTJها در رابطه عاطفی به چه نکاتی باید توجه کنند؟ 

[divide]

این منم، یک INTJ!

متوجه شدم که تیپ شخصیتی‌ام INTJ است. تیپی که عاشق کسب دانش و شایسته بودن است. تقریباً هر مقاله‌ای که در مورد تیپم به دستم می‌رسید را مطالعه می‌کردم و به طرز عجیبی اغلب مواردی که در مورد این تیپ گفته شده بود، در مورد من هم صادق بود. جز یک مورد! و آن هم قسمت‌هایی بود که اشاره می‌کرد اعتماد به نفس INTJها گاهی به حدی زیاد است که منجر به نوعی خودپسندی و نگاه از بالا به پایین در این تیپ می‌شود، راستش این مورد اصلاً در مورد من درست نبود.

البته فکر نکنید اعتماد به نفس پایینی دارم یا آدم خجالتی‌ای هستم؛ نه! اتفاقاً ارتباطات اجتماعی خوبی هم دارم. حتی گاهی اوقات به این نتیجه می‌رسیدم که شاید برون‌گرا باشم. اما با اعتماد به نفس و نگاه از بالا به پایین؟ این اصلاً با من جور در نمی‌آمد.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های درون‌گرای شهودی (INXX)

[divide]

کافی بود خارج از محدودهٔ امن خودم قرار بگیرم، مثلاً بخواهم برای یک جمعیت صحبت کنم؛ بلافاصله لرزش دست و عرق از کف دست و پیشانی شروع می‌شد و دیگر آن آدم آرام و منتقد و سخنور که در خلوت یا در حلقهٔ امن خودم هستم، نبودم. درست یک کاریکاتور از ران ویزلی موقع مواجه شدن با عنکبوت‌ها را تصور کنید! (ران ویزلی: یکی از کاراکترهای مجموعه داستان‌های هری پاتر که به شدت از عنکبوت‌ها می‌ترسید- تیپ‌شناسی نوین)

آیا این یک تناقض بود؟

جلوتر رفتم و با INTJهای دیگر هم مواجه شدم و تجربهٔ آن‌ها هم با نسبت و تقریب خوبی مثل خودم بود. آن‌ها هم مثل من چندان با متن‌ توضیحات تیپشان در خصوص داشتن اعتماد به نفس فراوان موافق نبودند. (توضیح: گاهی اوقات و در بعضی متن‌های توضیحات تیپ شخصیتی INTJ، گفته می‌شود که این تیپ بالاترین میزان اعتماد به نفس را در میان تیپ‌های شخصیتی MBTI دارد- تیپ‌شناسی نوین)

به همین دلیل تصمیم گرفتم منابع بیشتری را مطالعه کنم و ببینم موضوع چیست. آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده نکاتی است که در این مدت دریافتم که در شش نکته بیان می‌کنم:

۱. اگر موفق هستید، یعنی اعتماد به نفس دارید!

منبع کسبِ اعتماد به نفس برای INTJها دو چیز است: اول اینکه عملکرد خوب و راضی‌کننده‌ای در کارها داشته باشند و ثانیاً بتوانند به اهدافی که برای خودشان تعیین کرده‌اند برسند و خواسته‌ها و آرزوهایشان را محقق کنند. وقتی هیچکدام از این‌ها را نداشته باشید اعتماد به نفس شما به سرعت افت می‌کند.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: تیپ شخصیتی INTJ و دو مدل رفتاری: صریح یا پذیرا؟

[divide]

خیلی اوقات پیش می‌آید که من به دلیل اینکه نتوانسته‌ام در محل کار آن عملکردِ درخشان و مورد انتظار خودم را داشته باشم احساس کم‌ارزش بودن کرده‌ام. یا زمان‌هایی که نمی‌توانم به طور کامل برای فرزندانم وقت بگذارم به سرعت این احساس به من دست می‌دهد که چه مادر بی‌کفایتی هستم. یا اگر فرصت نکنم به پدر و مادرم سر بزنم خودم را سرزنش می‌کنم که چرا یک آخر هفته را برای این کار خالی نکرده‌ام. یا اگر نتوانم برای گفتگو و رسیدگی به شوهرم زمان کافی بگذارم باز همان احساس منفی و سرزنش‌کننده به سراغم می‌آید. یا موقعی که می‌بینم این ماه هم نتوانستم به وزن دلخواهم برسم و این چرخهٔ احساس کم‌ارزشی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

خلاصه مطلب اینکه، کسب دستاورد و محقق کردن اهداف، موتورِ انگیزه‌بخش INTJهاست و وقتی INTJها به اهدافشان می‌رسند و مطابق برنامه پیش می‌روند اعتماد به نفس بالایی دارند. این تیپ باید برنده شود تا احساس برنده بودن کند.

اعتماد به نفس برای INTJها یعنی انجام موفقیت‌آمیز برنامه‌های از قبل تعیین شده، یعنی مسئولیت‌پذیری.

در دو قسمت آینده این بحث را ادامه خواهیم داد و موارد بیشتری را در این خصوص بررسی خواهیم کرد.

[divide]

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

[divide]

محصولات مرتبط

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱ دیدگاه

  • iNTJ تنها گفت:

    این که شما فکر می کنی اعتماد به نفس کافی نداری شاید دلیلش عدم توجه جوامع به جنس خانم باشه که این تلقینات روتون اثر منفی گذاشته وگرنه مسلما همه INTJ ها اعتماد به نفس دارند . البته من خودم ( آقا هستم ) گاهی که کارام خوب پیش نمی ره افسرده می شم و در تائید حرف شما اعتماد به نفسم که همیشه زیاد بود به کف زمین می رسه . ولی باز سعی می کنم یه روش برای احیای خودم پیدا کنم .

  • ali گفت:

    منم اواخر راهنماییم اعتماد به نفسم شروع کرد به کم شدن ولی تو سال اول دانشگاه زیاد شد. منظورم اعتامد به نفس اجتماعیم هست. و الا اون اعتماد به نفس درونی رو سگی زیاد داشتم و دارم . و دلیل کم شدن اعتماد به نفس اجتماعی هم فکر میکنم به خاطر این هست که پترن های اجتماعی رو خوب درک نمیکنیم. نوت بزنید بنویسید فکر کنید تا بفهمید پترن ها چطوری هستن چه رفتاری باید داشته باشید و هر رفتاری چه نتایجی داره. متاسفانه شعور اجتماعی تو مملکت ما خیلی خیلی خیلی پایینه. میانگینش یه ۲۰ درصد از میانگین شعور اسب ها بیشتره. مشکل من ترس و تعارف داشتن بود و اینکه نکنه طرف یه حرکت بدی بزنه ولی شیردل طور رفتم جلو . حفظ فاصله و نرفتن تو چهارچوب قوانین مسخره اجتماعی و زندگی نکردن بر اساس توقعات دیگران و مغرورانه رفتار کردن و ارعاب افرادی که میخوان به شخصیتتون حمله کنن باعث میشه اعتماد به نفس اجتماعیتون رشد کنه . اگر “نر” هستید بالا بردن اعتماد به نفس اجتماعی و نرفتن تو چهارچوب اجتماعی و یک گرگ تنها بودن باعث میشه تو رده بندی آلفا و بتا و امگا و … شما یک نر سیگما باشید . موجودی که ماده هایی رو جذب میکنه که به نر آلفا محل سگ هم نمیزارن. و تیپ intj فیکس ترین تیپ شخصیتی برای نر سیگما هست . (اینا رو سرچ کنید : sigma male – intj social confidence ) و این رو هم بدونید که یه بخش عمده ی تحقیقات شما مشاهدات شما و فکر کردن و نتیجه گیری خود شماست و خیلیاش رو تو هیچ سایت خارجی و داخلی پیدا نمیکنید. )
    عزت نفس intj ها بای دیفالت بالاست اما اعتماد به نفس اجتماعیش رو باید بسازن.

  • بهنام اشکانی گفت:

    سلام

    من هم یک INTJ هستم که البته بعد از کلی تلاش و کلنجار رفتن مطمئن شدم از تیپ شخصیتیم

    چیزی که خیلی جالبه اینه که من دقیقا در جایگاه ۶ سال پیش شما هستم و اینقدر راجع به خودم تحقیق کردم که اطلاعاتم زیاد شد و الان قصد نوشتن یک کتاب رو دارم و شباهت های زیادی بین خودم با شما پیدا کردم.

    خیلی خوشحال شدم که با سایت شما آشنا شدم

  • Ebrahim گفت:

    بسیار عالی.مرسی از مقاله خوبتون

  • یک INTJ? گفت:

    سلام من هم همینم…و حتی میتونم بگم اعتماد به نفس ب شدتتتت پایینی دارم…این موضوع از دوران راهنماییم شروع شد…و تا قبل اون نبود.
    یسری ک داشتم یه انشا میخوندم ک تقریبا طولانی بود حس کردم صدام رفته رفته داره لرزش میگیره و استرس داشتم…
    بعد از اون هم سره یه کنفرانس کلاسی همین اتفاق برام افتاد…یا حتی یه سوال ساده رو وقتی میخواستم پای تخته حل کنم…و این موضوع داره تشدید میشه…هیچوقت دلیلشو نفهمیدم خیلی بهش فکر کردم ولی واقعا نمیدونم مشکل کار کجاست…ربطی ب اون موضوع انشا هم نداره،اونروز فقط روزی بود ک باعث شد من متوجه این بشم،نه اینکه علتش “اونروز” باشه.
    حالا هم روز اول دانشگاه وقتی قرار شد ک بگم چرا رشتمو انتخاب کردم یکم ک گذشت دوباره حس کردم ضربان قلبم بالاس و صدام داره میلرزه.
    این موضوع منو خیلی نگران کرده چون میترسم توی دانشگاه هم تکرار بشه و بسیاری از اساتید هم روششون اینکه کنفرانس بدیم.
    از طرفی رشته من روانشناسیه،هم حس میکنم این مورد برای یه دانشجوی روانشناسی نسبت ب بقیه خیلی بده،و هم اینک جلوی اساتیدم ک همه روانشناسان بنامی هستیند و کوچکترین نشانه های استرس و اعتماد ب نفس پایین رو متوجه میشن دوست ندارم اینجوری بشم.
    میدونم ک خیلی طولانی شد…ولی لطفا راهنماییم
    کنید ???

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام
      ممنونم که تجربه‌تون را به اشتراک گذاشتید،
      بحث شما عمدتاً برمیگرده به تقویت «اعتماد به نفس اجتماعی» که تکنیک‌های کاربردی و عموماً ساده و قابل اجرایی برای تقویتش وجود داره.
      جدای از این تکنیک‌های معمول برای افزایش اعتماد به نفس، بر اساس ویژگی‌های تیپتون در جنبه‌های دیگری از اعتماد به نفس (مثل اطمینان به دانش در یک حوزه تخصصی) قوی‌تر هستید؛‌ با تقویت همون جنبه‌ها تا حدود زیادی اعتماد به نفس اجتماعی هم افزایش پیدا خواهد کرد. البته در این موردی که ذکر کردید روش نخست که اشاره کردم کارسازتر است.
      در مقاله بعدی موارد بیشتری را بررسی می‌کنیم.
      موفق باشید

  • تاتی گفت:

    من یک INTJ هستم ، با این حال راست مغزم و قوه تخیل قوی دارم.
    برام سواله که آیا چپ مغز یا راست مغز بودن به ترتیب با T یا F بودن ، به طور جامع ارتباطی داره یا خیر ، این موضوع همواره برام سوال بوده ( جز خلاق بودن که وجه مشترک راست مغز ها و INTJ هاست )

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما دوست گرامی،
      ما در جستجوهایمان مرجع یا مقاله‌ای که هم‌بستگی میان این دو شاخص (راست مغزی و چپ مغزی و ترجیحات MBTI) را بررسی کرده باشد نیافتیم.
      طبیعتا یافتن رابطه میان این دو شاخص نیاز به بررسی جامعه آماری به اندازه کافی بزرگ دارد و می‌تواند موضوع خوبی برای تحقیق باشد.
      پیروز باشید

  • بهروز گفت:

    سلام و درود بر شما، آقا در مورد تیپ INTJ بیشتر مطلب بذارید!! D:
    ای کاش یک انجمن یا گروه آنلاین (تلگرامی) میبود تا با INTJ های خوشتیپ در ارتباط می بودیم.
    با تشکر.

  • مجید گفت:

    سلام عالی بود
    و بسیار متشکرم از اینکه به این تیپ خاص پرداختید
    و حرفهاش هم در مورد من هم صدق می‌کند

  • abm.katana گفت:

    سلام،خوشحالم که با INTJ های بیشتری آشنا میشم، نکاتی ک گفته شد خیلی با خودم همخوانی داره.
    منتظر بخش بعدی مقاله هستم. ممنون