مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbtiزمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

در این مقاله قصد داریم پیشنهاداتی عمومی در حوزه رابطه عاطفی به افراد با تیپ شخصیتی INTJ ارائه کنیم. فراموش نکنید مشابه مقالات قبلی ممکن است همه این توصیه‌ها- حتی اگر تیپ شما INTJ باشد- برای شما کارآمد نباشد.

سعی کنید این مقاله را بخوانید و قسمت‌هایی را که فکر می‌کنید برای شما مؤثرتر است به خاطر بسپارید و آن‌ها را عملی کنید. این مقاله در سه قسمت تدوین شده است.

قرار گرفتن INTJها در یک رابطه عاطفی ممکن است موضوع چالشی‌ای باشد. مشکل این جاست که باورهای اشتباه- اما رایج- بسیار زیادی در مورد تیپ INTJ در رابطه عاطفی و در ارتباطات روزمره وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها نادرست هستند.

طبیعتاً مواردی مثل این که گفته شود INTJها فاقد احساس هستند یا در رابطه عاطفی ضعیف عمل می‌کنند لزوماً صحیح نیست.

موردی که باید در مورد تیپ INTJ بدانیم این است که این تیپ عموماً مسائل اطراف خودش را به چشم یک موضوع تحلیلی جالب می‌بیند که لازم است با صرف وقت و تعیین استراتژی مناسب آن‌ها را به خوبی جلو برد.

طبیعی است که چنین دیدگاهی در یک ارتباط عاطفی، همیشه بهترین رویکرد نیست. اقتضای رابطه عاطفی در وهله اول، تحلیل و تفکر استراتژیک نیست و لازم است در کنار این‌ها به موارد دیگری هم مجهز بود.

[box type=”tip” radius=”5″]ابراز احساسات INTJها عموماً درونی است و کمتر پیش می‌آید که شکل بیرونی و فعال به خودش بگیرد. به همین جهت ممکن است دیگران فکر کنند رابطه عاطفی برای این تیپ چندان مهم نیست.

در واقع شاید باور این موضوع که INTJها هم می‌توانند وارد مسائل عاطفی و عشقی شوند برای دیگران کمی سخت باشد.

INTJها ممکن است خودشان هم متوجه باشند که روحیه آن‌ها با یک فرد عاشق پیشهٔ احساساتی بسیار فاصله دارد. اما این دلیل نمی‌شود که آن‌ها وارد رابطه عاطفی نشوند یا نخواهند عشق را تجربه کنند.

به همین دلیل در این مقاله و قسمت بعدی راهکارهایی را با هم بررسی می‌کنیم تا این چالش ارتباطی برای تیپ INTJ راحت‌تر حل شود.

*-* *-* “۸۰”]

۱. حرف بزنید!

دنیای یک INTJ بسیار شبیه یک آتش‌فشان خفته است. شاید از بیرون چیزی به نظر نرسد و یا همه چیز آرام باشد اما جوشش اصلی در دنیای درونی آن‌ها اتفاق می‌افتد.

[box type=”tip” radius=”5″]در واقع اگر چیزی در ظاهر مشاهده نمی‌شود، به معنی این نیست که آن چیز وجود ندارد. این مسئله خصوصاً در مورد INTJها صحیح است. درک احساسی آن‌ها کاملاً درونی است و کمتر پیش می‌آید که بروز و نمود بیرونی پیدا کند.

اما مسئله این جاست که معمولاً INTJها به کلمات مناسبی برای ابرازِ این احساساتِ خروشان درونی مجهز نیستند.

دوست داشتن از نظر یک INTJ مسئله‌ای سطحی و سرسری نیست، آن‌ها بیم این را دارند که احساساتشان نسبت به یک آدم ناشی از یک میل و خواستهٔ زودگذر باشد، به همین دلیل مدت زیادی صبر می‌کنند و احساسشان را بروز نمی‌دهند.

در واقع بازگو کردن احساسات و ابراز علاقه به نظر INTJها مسئله مهمی نیست. آن‌ها معتقدند چیزی که برای خودشان واضح است را چرا باید بیان کرد؟

حرف نزدنِ INTJها ممکن است برای دیگران و خصوصاً شریک عاطفی‌شان تعجب‌آور و نگران‌کننده باشد. به خصوص افرادی با ترجیح F به شدت از کلمات عاشقانه و احساسی انگیزه می‌گیرند و در صورت فقدان اظهار نظرهای صمیمانه ممکن است فکر کنند واقعاً چیزی در رابطه‌شان کم است.

بنابراین سعی کنید احساس درونی‌تان را «به زبان بیاورید» و آن‌ها را با کلماتی صمیمانه بیان کنید. دقت کنید لازم نیست ادای کسی را در بیاورید. خودتان باشید، اما احساستان را بیان کنید و آن را پیش خودتان نگه ندارید.

*-* *-* “۸۰”]

۲. از فرصت‌های «دونفره» غافل نشوید

در رابطه عاطفی، رفتار شما بیش از کلماتتان عشق و علاقه شما را می‌رساند. لزومی ندارد همیشه به صورت کلامی عشق و علاقه‌تان را به شریک عاطفی‌تان ابراز کنید.

[box type=”tip” radius=”5″]خصوصاً از فرصت‌های دونفره‌ای که در رابطه عاطفی وجود دارد نهایت استفاده را ببرید. قدم زدن‌های دونفره، دوچرخه‌سواری دو‌نفره، مسافرت دونفره و خلاصه مواردی که خودتان حتماً با خلاقیتِ بیشتر می‌توانید به آن برسید!

موضوع این است که رابطه عاطفی، نیاز به چنین آداب و رسومی هم دارد و صرفاً یک مشارکتِ کاریِ روتین بین دو نفر آدم نیست! مراقب باشید رابطه‌تان بیش از اندازه یکنواخت و خشک نشود.

*-* *-* “۸۰”]

۳. مناسبت‌ها مهم هستند، آن‌ها را جدی بگیرید

در میان تیپ‌های شخصیتی، INTJها با احتمال کمتری نسبت به بقیه تیپ‌ها ممکن است مناسبت‌های احساسی مثل روز تولد یا روز عشاق را به خاطر بسپارند، یا به آن اهمیتی بدهند. چون دلیلِ قانع‌کننده‌ای برای آن نمی‌بینند.

[box type=”tip” radius=”5″]البته INTJها به مرور و وقتی به مرز پختگی برسند طبیعتاً متوجه می‌شوند که چنین مناسبت‌هایی برای بقیه مهم است و دیگران دوست دارند این روزها را جشن بگیرند، به هم تبریک بگویند و برای هم کادو بخرند.

بنابراین به عنوان یک INTJ پخته، روز سالگرد ازدواج یا دوستی‌تان را فراموش نکنید و این روزها را

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

۱۲ دیدگاه

  • زینب گفت:

    برای ما intj ها ارتباط اجتماعی با آدما درست مثل بازی شطرنج میمونه. ما مدام دوست داریم که از رفتار و احساسات و ظاهر طرف مقابلمون به افکارش پی ببریم و بتونیم دقیقا رفتارش رو پیش بینی کنیم . شخصی که غیر قابل پیش بینی باشه برامون جذابیت داره و اگه بتونیم شخصی رو درست پیش بینی کنیم دقیقا برامون مثل یه مسئله حل شده میمونه و جذابیتی نداره. افرادی با تیپ شخصیتی ما عموما مثل خودشون راحت کنار میان و واقعا نمی تونن هرکسی رو تحمل کنن. این اصلا به معنای برتری دانستن خودمون نیست بلکه به نظرمون شخص مورد نظر نامفهوم میاد . این مطلب خیلی اثر بخش بود ممنون.

  • عادله گفت:

    برای من با تیپ شخصیتی intj واقعا صحبت کردن راجب احساسم (عشق،خشم،ناراحتی و …)خیلی سخته .چه راهکاری برا این موضوع هست؟تو تنهایی خودم هزار تا جمله کنار هم می چینم ولی وقتی به صحبت کردن می رسه هیچ کدوم از اون جمله ها رو نمی تونم بگم.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام عادله گرامی
      کتاب هوش عاطفی دنیل گلمن را پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید.
      همه مواردی که اشاره کردید مهارت است و قابل یادگیری و پرورش دادن.
      پیروز باشید

  • محمد گفت:

    به عنوان یک INTJ موفق در موارد اقتصادی و اجتماعی زندگیم با یک ESFJ ازدواج کردم . متاسفانه همسرم( فقط و فقط )توجه بسیار زیادی از من طلب میکنه و ابراز احساسات براش خیلی مهم هست و من نه به صورت عمدی اما گهگاه فراموش میکنم که از لاک خودم بیرون بیام و حتی جملات زیبا به کار ببرم . با این که به شدت و عمیقا دوستش دارم این رابطه هر روز داره منو افسرده تر میکنه و هرچند که سعی میکنم مشکلات پیش آمده رو حل کنم اپیزودیکالی مشکلات مشابه اتفاق میفته . دوستان INTJ اگر قصد ازدواج دارید هرگز وارد رابطه با یک ESFJ نشید . هم به خاطر همسرتون و هم به خاطر خودتون .

  • فاطمه گفت:

    بسیار مایه تاسف هست که نمیشه فهمید intj ها دقیقا چه احساسی دارن!!

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام فاطمه گرامی
      مشاهده و درک احساسات و ابراز آن‌ها یا حرف زدن در مورد آن‌ها یک مهارت است، لزوماً نمی‌توانیم این مهارت یا نبود آن را مختص یک تیپ خاص بدانیم.
      به عبارتی ممکن است فردی با تیپ شخصیتی INTJ هوش هیجانی بسیار بالایی داشته باشد و درک و ابرازگریِ بالایی از احساسات از خودش نشان دهد، البته به سبک و روش خودش.
      موفق باشید

      • فاطمه گفت:

        سلام
        میشه لطفا در مورد سبک و روش خاصی که هر تیپ، مخصوصا intj ها، در ابراز محبت دارن، بیشتر صحبت کنید؟

        • آرسام هورداد گفت:

          سلام فاطمه گرامی
          پیشنهاد می‌کنم مجموعه مقالاتی که در خصوص این تیپ شخصیتی در سایت نوشته شده است را مطالعه نمایید.
          موفق باشید

  • ماجد گفت:

    تنهایی و حس کمبود همیشگی …کمبودی که حتی با گرفتن مدرک دکترا فیزیک و رسیدن به قله اورست هم رفع نمیشه …

  • محمد گفت:

    خوب و عالی تشکر

  • زهره گفت:

    خیلی جالب بود .اینکه اینقدر دقیق تحلیلت کنن برام جالب بود.

  • نفیسه گفت:

    مرسی که درباره ی ما INTJ ها هم نوشتید.
    داشت در حق ما اقلیت ها اجحاف میشد??
    البته من خودم ب شخصه مورد اخر نیستم…و ب شدت برام مناسبت ها مهم هستن.