مطالب پیشنهادی:

چند نکته در مورد مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ISTP

در مقاله قبلی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات کلی تیپ شخصیتی ISTP صحبت کردیم و گفتیم ISTPها افرادی آرام و تودار هستند، تسلط بالایی روی کار با ابزار و ماشین‌ها دارند و تفریحات و سرگرمی‌های ریسکی و هیجان‌انگیز را بسیار دوست دارند.

در این قسمت قصد داریم در خصوص ویژگی‌های این تیپ شخصیتی در محل کار و همچنین کار تیمی صحبت کنیم و همینطور ببینیم ISTPها در جایگاه رهبری چه ویژگی‌هایی دارند و به چه مواردی باید توجه داشته باشند تا در این حوزه‌ها با راندمان و موفقیت بالاتری به پیش بروند.

ISTPها در محل کار

انگیزه اصلی ISTPها در محل کار این است که بتوانند در زمینه تخصصی و فنی خودشان به درجه استادی و تخصص کامل برسند و بتوانند از این مهارت در عمل استفاده کنند.

همانطور که گفتیم آن‌ها از کار کردن با ابزار مرتبط با زمینه کاریشان بسیار لذت می‌برند و دوست دارند مهارت‌های فنی‌شان را در این زمینه بیشتر و کامل‌تر کنند.

وقتی از کلمه «ابزار» یا «ماشین» استفاده می‌کنیم نگاهی کلی داریم و هم ابزارهای سنتی مثل چکش، آچار و اره و … را مد نظر داریم هم ابزارهای مدرن‌تر مثل ابزارهای کسب‌و‌کار و تکنولوژی و ISTPها بسته به گرایش، علاقه یا سن‌و‌سالشان ممکن است در استفاده از هر کدام از این نوع ابزارها (یا هر دو) مسلط و توانمند باشند.

ISTPها ترجیح می‌دهند کارها و پروژه‌هایی را انجام دهند که نتیجه‌ای ملموس و قابل رؤیت دارد و معمولاً زمانی احساس رضایت می‌کنند که خودشان دست به کار شوند و چیزی بسازند.

[box type=”tip” radius=”5″]آن‌ها از عیب‌یابی لذت می‌برند و اغلب دنبال مشاغلی می‌گردند که بتوانند از مهارت بالایشان در حل مشکلاتِ عینی و ملموس استفاده کنند.

خیلی از ISTPها دوست دارند شغلی را انتخاب کنند که شامل فعالیت‌های فیزیکی و جنب‌و‌جوش است، خصوصاً با چاشنی ریسک و خطر و هیجان. این تیپ کارهایی که شامل پشت میز نشستن است را دوست ندارد.

ISTPها از اقدام و حرکت انرژی می‌گیرند و ترجیح می‌دهند برای انجام دادن کارها به سرعت وارد عمل شوند نه اینکه مدت‌ها بنشینند و در مورد انجام کار برنامه‌ریزی و نظریه‌پردازی کنند یا سناریوهای مختلف را بررسی کنند.

ISTPها به منطق و اثربخشی اهمیت زیادی می‌دهند و دوست دارند شغلی داشته باشند که تا حد ممکن انعطاف‌پذیر باشد، به آن‌ها امکان اقدام فوری بدهد و آن‌ها را توسط قوانین دست و پاگیر و متعدد محدود نکند.

ISTPها به عنوان عضوی از یک تیم

اگر ISTPها در یک گروه کاری قرار بگیرند به عنوان عضوی عمل‌گرا شناخته می‌شوند، آن‌ها بیش از هر چیز به تسک‌ها و کارهایی که باید انجام شود توجه می‌کنند و بیشترِ توجه و حواسشان نه روی سایر اعضای تیم و بقیه افراد بلکه معطوف به مسائل و مشکلاتی است که همین الان باید حل شود.

آن‌ها راه‌ها و روش‌های مختلف را ارزیابی می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین روش برای اقدام فوری را انتخاب کنند و دست به کار شوند. آن‌ها در حل چالش‌های ریز و درشت بسیار توانمند و با استعداد هستند.

[box type=”tip” radius=”5″]معمولاً ISTPها نیازی به توجهِ سایر اعضای تیم ندارند بلکه ترجیح می‌دهند منتظر بمانند و با ارزیابی موقعیت، درست در زمان مناسب وارد میدان شوند و کاری مفید انجام دهند.

ISTPها معمولاً روحیه اثربخش بودن را به تیم تزریق می‌کنند و معمولاً اقدام کردن را وظیفه خودشان می‌دانند. تحلیل‌ها و ارزیابی‌های منطقی آنان عمق مسئله را می‌شکافد و این بینش به بقیه اعضای تیم هم کمک می‌کند تا تکلیفشان را بدانند و متوجه شوند که الان بهترین اقدام چیست و چه کاری باید انجام داد.

از طرف دیگر ISTPها معمولاً علاقه‌ای به بحث‌های انتزاعی ندارند و خیلی برای این بحث‌ها حوصله و اشتیاق کافی نشان نمی‌دهند، در این صورت ممکن است این بحث‌ها را بی‌ارزش در نظر بگیرند و با بقیه همکاری نکنند.

در حقیقت خیلی از ISTPها معتقدند بهتر است فقط کاری که باید انجام شود را انجام دهیم و نیازی نیست دیگران را نسبت به اقدامات و کارهایی که انجام می‌دهیم مطلع کنیم یا آن‌ها را هم وارد بازی کنیم. که این مسئله می‌تواند یک چالش بالقوه در کار تیمی برای ISTPها باشد.

ISTPها در جایگاه رهبری تیم

ISTPها به عنوان رهبر یک تیم افرادی انعطاف‌پذیر و صبور هستند و به بقیه اعضای تیم اختیار کافی برای تصمیم‌گیری و انتخاب می‌دهند.

آن‌ها منظورشان را به طور شفاف و واقعی منتقل می‌کنند و دوست دارند در رأس تیم‌ها و پروژه‌هایی قرار بگیرند که نتایج واقعی و ملموس به سرعت به دست می‌آید.

مدیریت بحران ISTPها قوی است و به خوبی می‌توانند در چنین موقعیت‌هایی تصمیم‌گیری کنند. آن‌ها در صورتی که مجبور به اقدام فوری باشند انرژی می‌گیرند و کار را به پیش می‌برند.

گرایش آن‌ها به اقدام فوری است و از کارها و پروژ‌ه‌ها به صورت حرکتی و جنبشی درک و فهم بهتری پیدا می‌کنند تا توضیحی و شفاهی. آن‌ها به جای اینکه بخواهند کاری را توضیح دهند ترجیح می‌دهند آن را با دستان خودشان انجام دهند، به همین دلیل ممکن است واگذاری کارها و تفویض اختیار برای رهبران ISTP یک چالش باشد.


مایلم بیشتر به این موضوع پرداخته شود:

[kkstarratings]


مشارکت شما:

به عنوان یک ISTP ویژگی‌های این مقاله چقدر در مورد شما صادق است؟ اگر تجربه‌ای مرتبط با موارد بالا دارید خوشحال می‌شویم با ما و سایر دوستانتان در میان بگذارید.

محصولات مرتبط

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ دیدگاه

  • ISTP گفت:

    چرا اینقدر از ISTP ها کم مطلب دارید تو سایتتون؟ یکم بیشتر راجع به ISTP مطلب بذارید . ممنون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام ISTP گرامی،
      هدف از مقاله‌های مرتبط با تیپ شخصیتی و MBTI، «ایده گرفتن» هست و مقاله‌ها حکم سرنخی رو دارند که یه پنجره رو جلوی چشم ما باز می‌کنند. با این ذهنیت اون چیزی که مهمه «کمیت» و تعداد مقاله‌ها نیست، بلکه کیفیت اون‌هاست. به این معنی که «تعداد بیشتری مقاله خواندن دربارهٔ تیپم» لزوماً به بیشتر بینش گرفتنِ من منجر نمی‌شود. گاهی با مطالعه چند پاراگراف، آن‌چه باید دریافت کنم را می‌گیرم و بعد باید جلو بروم و اقدامی که لازم است را انجام دهم.
      برقرار و پرتوان باشید

  • مریم گفت:

    دوست دارند شغلی را انتخاب کنند که شامل فعالیت‌های فیزیکی و جنب‌و‌جوش است
    دقیقا درسته!مرسی از مطالب مفیدتون