مطالب پیشنهادی:

زمان لازم برای مطالعه این مقاله: ۸ دقیقه

از قسمت پیشین مبحثی را آغاز کردیم و در مورد احساس مسئولیت اجتماعی در تیپ‌های شخصیتی FJ صحبت کردیم.

گفتیم FJها معمولاً افرادی گرم، صمیمی و مهربان هستند که دوست دارند در جمع‌ها و گروه‌ها بین اعضا صلح و صفا حاکم باشد و به نیازهای همه رسیدگی شود.

در آن قسمت بحث را با تیپ شخصیتی ESFJ ادامه دادیم و گفتیم این تیپ به دلیل عمل‌گرایی ذاتی، به صورت طبیعی دوست دارد به دیگران کمک کند و نوعی حمایت عاطفی از آنان به عمل بیاورد.

در این قسمت می‌خواهیم این بحث را ادامه دهیم و سه تیپ شخصیتی FJ باقیمانده را از منظر مسئولیت‌پذیری اجتماعی بررسی کنیم. پس در این مقاله همراه ما باشید.

*-* *-* “۴۵”]

مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دید ENFJها

ENFJها روحیه‌ای حمایت‌گرانه دارند و موقع مواجه شدن با بی‌عدالتی‌های اجتماعی یا گروهی از خودشان می‌پرسند: «ما چه کاری برای رفع این بی‌عدالتی می‌توانیم انجام دهیم؟»

از نظر ENFJها بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین تغییرات زمانی اتفاق می‌افتند که افراد یک گروه برای تحقق یک هدف مشترک در کنار هم قرار می‌گیرند و هم‌قسم می‌شوند.

[box type=”tip” radius=”5″]ENFJها مهارت بالایی در انگیزه‌دادن به دیگران دارند و به خوبی می‌توانند الهام‌بخش سایرین شوند و به آن‌ها کمک کنند تا روش و مسیرِ خاص خودشان را پیدا کنند.

از آنجایی که ENFJها برون‌گرا هستند، به محیط‌هایی علاقه دارند که بتوانند به صورت فعال با تعداد افراد زیادی ارتباط داشته باشند و به آن‌ها نزدیک شوند. آن‌ها مربی، معلم، مشاور و سخنران‌های خوبی می‌شوند و به دلیل مهارت‌های سازماندهی‌ای که دارند به خوبی از عهده برگزار کردن رویدادهای دسته‌جمعی بر می‌آیند و مهم‌تر از آن صدایی دارند که می‌توانند افراد را با خودشان همراه کنند.

به دلیل شهودی بودن، ENFJها در موقعیت‌های نابرابری اجتماعی معمولاً به تصویر کلان توجه دارند. آن‌ها دوست دارند مسئله را از بالا به پایین حل کنند و به دنبال راهکارهای کلان و بلند-مدت هستند. از طرفی قدرت متقاعدکنندگی بالایی هم دارند و می‌توانند دیگران را مجاب کنند که چرا روش و رویکرد آن‌ها لازم‌الاجراست.

[box type=”tip” radius=”5″]ENFJها خیلی خوب می‌توانند با مردم ارتباطی نزدیک برقرار کنند و نیازهای آن‌ها را تشخیص دهند، و به کمک همین مهارت، با هر کس به شیوهٔ مخصوص خودِ آن فرد ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها می‌دانند با هر کس باید چطور وارد گفتگو و ارتباط شوند تا بیشتر به دل آن فرد بنشینند.

احساس مسئولیت اجتماعی ENFJها وقتی است که می‌بینند کسی به مشورت، تشویق و انگیزه‌بخشی آن‌ها نیاز دارد؛ در این صورت از این کار دریغ نخواهند کرد. از طرفی شخصیت‌ پرجذبه و کاریزماتیک آن‌ها به این تیپ کمک می‌کنند تا تأثیرگذاری و نفوذ خوبی روی سایرین داشته باشند و خودشان را به عنوان رهبران انگیزشی مطرح کنند.

آن‌ها عموماً افراد خوشبین و مثبت‌نگری هستند و این خوشبینی و انرژی مثبت را به دیگران هم تزریق می‌کنند و آن‌ها را متقاعد می‌کنند که: «تو می‌توانی تغییر کنی.»

یکی دیگر از مهارت‌های جالب ENFJها این است که این تیپ به خوبی می‌تواند پیامِ مد نظر خودش را با ملاحظه تمام قید و بندها و با این حال کاملاً الهام‌بخش به دیگران عرضه کند؛ که این ویژگی باعث محبوبیت بسیار زیاد این تیپ در بین افراد- حتی نزد کسانی که با آن‌ها مخالفند- می‌شود.

اپرا وینفری (Oprah Winfrey) یکی از افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFJ است که محبوب و مورد توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان است و در عین حال با صراحت قابل توجهی در مورد دیدگاه‌هایش صحبت می‌کند و موضع می‌گیرد.

محصولات مرتبط

*-* *-* “۴۵”]

مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دید ISFJها

ISFJها درست مثل تیپ مشابه اما برون‌گرای خودشان ترجیح می‌دهند مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در قالب کمک‌های ملموس و واقعی و اقدامات عملی به دیگران عرضه کنند. با این حال و با توجه به درون‌گرایی‌شان ترجیح می‌دهند خیلی شلوغ‌کاری نکنند و کارها را بیشتر در پشت صحنه پیش می‌برند.

البته ISFJها در صورت لزوم می‌توانند در گروه‌های بزرگ‌تر هم مشغول فعالیت شوند و با این مسئله مشکلی ندارند اما در مجموع ترجیح آن‌ها کار کردن با تعداد افراد اندک و نزدیک به خودشان و یا گروه‌های کوچک و جمع و جور است.

[box type=”tip” radius=”5″]این تیپ خیلی خوب در قالب معلم و آموزگار دیگران قرار می‌گیرد و به خوبی می‌تواند نقش تربیت و پرورش دیگران را عهده‌دار شود. علاوه بر این به دلیل فضای گرم و صمیمانه‌ای که ISFJها ایجاد می‌کنند دیگران در حضور این تیپ احساس آرامش و راحتی دارند.

افرادی که تیپ شخصیتی ISFJ دارند بسیار پر احساس و مهربان هستند، اگر چه ممکن است خیلی در مورد احساساتشان صحبت نکنند و آن را به زبان نیاورند اما این مهربانی را در طرز برخورد و نحوه رفتارشان با دیگران به خوبی به نمایش می‌گذارند.

اگر بخواهیم ترجیحات ISFJها را اولویت‌بندی کنیم باید بگوییم که این تیپ اول حسی (S) و بعد احساسی (F) است. معنی این حرف این است که ISFJها بیش از اینکه به احساسات و عواطف دیگران توجه کنند و بخواهند فوراً به آن‌ها کمک کنند؛ ابتدا موقعیت را ارزیابی می‌کنند و سعی می‌کنند آن را با موقعیت‌ها و تجربه‌های مشابه قبلی‌شان مقایسه کنند.

یکی از مهارت‌های ISFJها این است که به خوبی می‌توانند تجربه‌ها و آموخته‌های قبلی‌شان را در یک موقعیت به کار بگیرند و بر اساس آنچه قبلاً یاد گرفته‌اند یک موقعیت را مدیریت کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]ISFJ یک تیپ کمک‌کننده است. وقتی با یک موقعیت حساس یا نوعی بی‌عدالتی اجتماعی مواجه می‌شوند فوراً به این فکر می‌کنند که نقش من در این وضعیت برای کمک کردن به دیگران و ایجاد تغییرات مثبت چیست؟

ISFJها عاشق این هستند که بتوانند با تمام توانشان برای ایجاد تغییرات مثبت تلاش کنند و از کوچکترین مهارت‌هایشان هم برای کمک کردن به دیگران استفاده کنند. مثلاً یک خانم ISFJ را تصور کنید که در بافندگی مهارت دارد و از همین مهارت استفاده می‌کند تا برای کودکان نیازمند کلاه و لباس مناسب زمستان ببافد.

درست مثل ESFJها، تیپ ISFJ هم به شدت برای خانواده ارزش و اهمیت قائل است و چتر حمایتی‌اش را بر سر همه اعضای خانواده گسترش می‌دهد.

محصولات مرتبط

*-* *-* “۴۵”]

مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دید INFJها

درست مثل بقیه تیپ‌های FJ، INFJها هم مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالایی دارند. با این حال INFJها از نظر اولویت، اول افرادی شهودی (N) و سپس احساسی (F) هستند. (در پرانتز باز هم تأکید می‌کنیم که کلمه احساسی در MBTI با برداشتی که ما از کلمه احساسی در گفتگوهای روزمره داریم متفاوت است و نباید این دو را به جای هم به کار ببریم.)

INFJها در نابرابری‌های اجتماعی به تصویر کلان توجه دارند و به جای اینکه بگویند: چه کمکی از دست من برمی‌آید، از خودشان می‌پرسند: «چرا چنین اتفاقی افتاد؟» INFJها دوست دارند تحلیل کنند و متوجه دلایل شوند. از این طریق بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه نقشی می‌توانند در بهبود وضعیت داشته باشند.

[box type=”tip” radius=”5″]به همین دلیل INFJها ترجیح می‌دهند انرژی احساسی‌شان را به سمت دلایلِ عدم موفقیت یک پروژه، یا دلایل شکست یک موقعیت هدایت کنند و دیدگاهی تحلیلی نسبت به موضوع داشته باشند، تا اینکه به خود موقعیت به تنهایی توجه کنند.

مثلاً در نظر بگیرید که یک موسسه خیریه دولتی به دلیل قطع بودجهٔ ارسالی توسط دولت مجبور به تعطیل شدن است. یک INFJ وقتی به این قضیه نگاه می‌کند، طبیعتاً از اینکه افراد نیازمند و تحت پوشش این موسسه، پس از تعطیلی آن صدمات زیادی خواهند دید ناراحت می‌شود. اما بیش از آن، به خود مشکل توجه می‌کند، یعنی: قطع بودجه موسسه خیریه توسط دولت. در نتیجه این فرد INFJ سعی می‌کند مشکل را از ریشه و در سطح کلان‌ برطرف کند.

نکته دیگر در مورد INFJها و مسئولیت‌پذیری اجتماعی این است که این تیپ ترجیح می‌دهد در حلقه معدود و محدود اطرافیان و آشنایانش فعالیت کند و چندان تمایلی به کار کردن در اجتماعات بزرگ و شلوغ ندارد. از این رو INFJها در فعالیت‌های داوطلبانه که با تعداد کمی از افراد در تعامل باشند خیلی خوب عمل می‌کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]آن‌ها ترجیح می‌دهند از طریق مکاتبه به عنوان نماینده ارشد، جمع‌آوری بودجه لازم و تقسیم منابع مورد نیاز یک پروژه خیریه، سهم خودشان را در بهبود اوضاع ادا کنند. در نتیجه احتمالاً تمایلی به برنامه‌ریزی و سازماندهی رویدادهای خیریه بزرگ و پر جمعیت ندارند.

INFJها به طور مداوم تلاش می‌کنند مسائل موجود در دنیای اطرافشان را از زوایای متعدد بررسی کنند. آن‌ها دوست دارند نه فقط وضعیت یک نفر، بلکه شرایط یک جامعه را ارتقاء دهند.

محصولات مرتبط

*-* *-* “۴۵”]

FJها: یافتن هدف از طریق مسئولیت‌پذیری اجتماعی

در پایان این مقاله باید مجدداً یادآوری کنیم که اگرچه انگیزهٔ بنیادین FJها تقریباً مشابه هم است، اما تیپ‌های FJ موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به شکل متفاوتی تفسیر و ارزیابی می‌کنند.

اگر دارید سعی می‌کنید دوستان، عزیزان، همکاران، کارمندان و یا اطرافیان FJ خودتان را بهتر بشناسید، فراموش نکنید که برای FJها ایجاد ارتباطات انسانی جدید و کمک کردن به دیگران یک اولویت است و آن‌ها این کار را هم به شکل عینی و ملموس انجام می‌دهند و هم به شکل مفهومی و تحلیلی.

کمک کردن، آموزش دادن، رشد دادن و هدایت کردن دیگران در مسیرهای خوب و خیرخواهانه از نیازهای اساسی تیپ‌های FJ است که باید به عنوان یک مدیر، همراه، همسر یا شریک عاطفی به آن توجه داشته باشید.


امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه

  • من INFJ هستم، و صبح روز بعد این اتفاق ناگوار (زلزله کرمانشاه) دقیقا به این موضوع فکر می‌کردم که چرا هنوز در برابر طبیعت ضعیفیم و هنوز چنین مشکلاتی پیش میاد و به شدت ناراحت بودم. در حالیکه دیگران سعی در کمک و جمع کردن مواد غذایی و غیره بودند، من فکر می‌کردم کاش می‌شد کار بزرگتری کرد، اتفاقا مطلبی در سایتم نوشتم و با همین مضمون بود.
    چه قدر جالب که الان این مقاله رو خوندم. گاهی این پیش‌بینی پذیر بودن رفتارها واقعا آدم رو شگفت زده می‌کنه.
    ممنونم.
    موفق باشید.

    • آرسام هورداد گفت:

      ممنونم از دیدگاهتون خانم حسینی گرامی،

      لطفاً آدرس سایتتون را همینجا اعلام کنید
      مطمئنا ما و سایر دوستان مشتاقیم مطلب مورد اشاره را مطالعه کنیم.

      شاد باشید

    • رخشان گفت:

      دقیقا مثل من که دائما در استوری هام مینوشتم که با این حجم از کمک های نقدی و غیرنقدی که قطعا برای بازسازی شهرهای آسیب دیده مناسبه چرا روند بازسازی کند انجام میشه و شهری مثل بم همچنان باید با آسیبهای زلزله دست و پنجه نرم کنه؟ چرا بعد از این همه فاجعه همچنان ضعف مدیریتی داریم؟ چند فاجعه ی دیگه لازمه که این ضعف جبران بشه و از کجا ناشی میشه؟
      اما حس کردم گفتن این حرفا توی این موقعیت احمقانه اس و استوری هارو پاک کردم اما حالا متوجه چرایی طرح سوالام شدم و خوشحالم که همچین دید عمیقی دارم و امیدوارم در سطح مسئولیت خودم بتونم ازش استفاده کنم

  • مندی گفت:

    سلام..خوب این مقاله هایی که ارائه میدین..خیلی هم خوب هست..اما برای ماهایی که ترجیح تیپ شخصیتیمون متفاوت هست، خیلی جای سوال هست..مثلا خود من با تیپ شخصیتی ENTP هر مطلبی از تیپ خودم خوندم، اکثرا به ابعاد مخترعین و توجه ما به دانش و خرد پرداخته شده..خوب ما ادمهای به شدت ،تاکید میکنم درباره خودم به شدت منطقی هستیم و خیلی دیرتر از اکثر افراد در تیپ FJ احساسات رو ما تاثیر میگذاره..اما دوست دارم بدونم این تیپ در شرایط احساسی چطور برخورد میکنه، یا بهتره چه عکس العملی از خودش بروز بده؟ یه وقتایی برای شخص خود من اینکه انقدر دیر تحت تاثیر احساسات و شرایط قرار میگیرم واقعا آزاردهنده است و به کمک و دانش بیشتری در زمینه مدیریت و بروز احساساتم نیاز دارم ،اما نمیدونم چجوری!.ممنون میشم درباره این موارد هم توضیحاتی بگذارید.

  • Reza گفت:

    سلام. انواع و اقسام تیپ fj از نزدیکان من هستند،ترجیح خود من p هست. انگار در کشورمان کلن fj زیاد داریم. من واقعا کنارشون احساس امنیت همه جوره دارم. در انجام بیشتر کارها میشه روشون حساب کرد. حس مسوولیت پذیری بالایی دارند و به شدت حامی عزیزانشون هستن و بسیار کمک کننده‌ و بدون ادعا و بی توقع کمک کننده و حامی و مهربان هستند بر خلاف تیپ tj. ب نظر من نوع برونگراشون زیادی شلوغ می کنن و حس کنترلگری بالاتری دارن که نمیشه گفت بد… چون می دونم به خاطر تفاوت تیپ من با اونا هست
    در کل سعی کنید با این جور تیپ ها همیشه دوست و یار باشین چون اگر باهاتون چپ بیفتن قدرت تخریبشون بالاست