مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

در قسمت قبلی در مورد بخشی از جنبه‌های تیپ شخصیتی INFJ در رابطه عاطفی حرف زدیم و گفتیم اولین نکته‌ای که این تیپ در رابطه عاطفی باید رعایت کند این است که نیازهای خودش را بشناسد و آن‌ها را هم به اندازه نیازهای طرف مقابل معتبر و ارزشمند بداند.

در این قسمت می‌خواهیم این بحث را ادامه دهیم و موارد دیگری را بررسی کنیم. اگر مقاله قبلی را نخوانده‌اید بهتر است ابتدا نگاهی به آن بیندازید و بعد مطالعه این مقاله را شروع کنید.

۲. داشتن ارتباطات اجتماعی برای پیدا کردن شریک عاطفیِ مناسب، مهم است

این یک اصل خیلی ساده و البته طبیعی است که وقتی به جاهایی می‌رویم که علاقه داریم، به احتمال زیاد افرادی را در آن جا خواهیم دید که علاقه مشترکی با ما دارند که به آن جا آمده‌اند.

برای یک INFJ بسیار مهم است که رابطه‌ای معنادار و جدی داشته باشد نه صرفاً رابطه‌ای موقتی برای گذران وقت. در نتیجه بسیار مهم است که به دنبال افرادی باشید که علائق مشترکی با شما دارند تا به این ترتیب رابطه‌ای پایدار را تجربه کنید.

البته نباید خودتان را محدود کنید. بد نیست کمی از محدوده امن خودتان خارج شوید و افراد تازه و جدید را ببینید، با سلیقه‌های متفاوت آشنا شوید و ببینید کدام یک برای شما جذاب‌تر است.

[box type=”tip” radius= ]پیدا کردن شریک عاطفی ایده‌آل نیازمند کمی آزمون و خطا برای کسب شناخت بیشتر هم هست و این شناخت با داشتن ارتباطات اجتماعی و تعامل با دیگران حاصل می‌شود.

این باعث می‌شود شناخت و تجربه شما در ارتباط با دیگران افزایش یابد و در نتیجه با احتمال بالاتری شریک عاطفی مناسب خودتان را پیدا خواهید کرد. چون ارتباط داشتن باعث می‌شود معیارهای خودتان را به صورت عینی بشناسید.

همان‌طور که گفتیم مهم است به علائق مشترک توجه کنید چون احتمال رضایت و پایداری رابطه را افزایش خواهد داد، ضمن این‌که اگر طرف مقابل هم مثل خودتان شهودی (N) باشد، احتمال رضایت از رابطه افزایش می‌یابد چون در گفتار و دریافت اطلاعات مثل هم خواهید بود.

البته در این مورد فرمول خاصی وجود ندارد و این تجربه خودتان است که مهم است. فراموش نکنید که هر تیپی با تیپ‌های دیگر می‌تواند خوشبخت باشد یا نباشد و چیزی که مهم است توانایی درک متقابل و علائق مشترک دو نفر با یکدیگر است. (مطالعه بیشتر)

۳. منظورتان را شفاف بیان کنید

یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبان گیر INFJها شود این است که معمولاً قصد و نیتشان را خیلی صریح ابراز نمی‌کنند و در نتیجه دیگران ممکن است در برداشت منظور آن‌ها دچار سوءتفاهم شوند یا اصلاً متوجه منظور اصلی آن‌ها نشوند.

اگر برای بیان منظور و احساس درونی خودتان فقط به اشارات پنهانی و مخفی متکی باشید، مطمئناً کسی که به او علاقه‌مندید متوجه منظور و علاقه شما نخواهد شد.

[box type=”tip” radius= ]نباید انتظار داشته باشید دیگران بتوانند ذهن شما را بخوانند و از اشارات پنهانی شما متوجه احساس درونتان شوند. چون اصولاً قرار نیست کسی بتواند ذهن‌خوانی کند!

البته این که با برنامه پیش بروید و به مرور زمان صمیمیت را افزایش دهید ایده‌ خوبی است. اما دقت کنید برای ارتقای رابطه‌تان از سطح دوستی به سطح یک رابطه عاطفی لازم است بتوانید منظور خودتان را صریح و شفاف منتقل کنید.

زمانی که احساس می‌کنید موقع آن است که احساس واقعی خودتان را به طرف مقابل نشان دهید، سعی کنید افکارتان را مرتب کنید، اگر لازم است ایده‌هایتان را بنویسید تا فکرتان نظم بگیرد. بعد از آن آماده شوید تا با طرف مقابل در مورد احساستان صحبت کنید.

دقت کنید، این جا ایده‌ اصلی این است که نباید رفتاری مرموزانه و زیرپوستی داشته باشید و انتظار این را داشته باشید که طرف مقابل متوجه علاقه شما به خودش شود. بلکه برای ابراز علاقه باید کاملاً شفاف، نیت و قصد خودتان را به طرف مقابل اعلام کنید.

[box type=”tip” radius= ]نکته مثبت شفاف بودن این است که وقت شما تلف نمی‌شود و می‌توانید پاسخ قطعی و نهایی را دریافت کنید و در هر صورت زمانتان را بی مورد تلف نکنید. طبیعی است که این احتمال وجود دارد که با پاسخ منفی مواجه شوید.

اما به طور کلی، تحمل فشار ناشی از مخفی کردن احساستان و طولانی کردن زمان ابراز علاقه به طرف مقابل، بسیار سخت‌تر از جواب منفی گرفتن از اوست.

۴. آرمان‌گرایی‌تان را مهار کنید

اگر به عنوان یک INFJ درگیر نگاه آرمان‌گرایانه به روابط عاطفی هستید لازم است این نوع نگاه را متعادل کنید و واقع‌گرایی را در خودتان تقویت کنید.

شاید بپرسید وقتی می‌گوییم آرمان‌گرایی در روابط منظورمان چیست؟ اگر فکر می‌کنید رابطه عاطفی یعنی هر کس باید به دنبال نیمه گمشده خودش باشد و تنها یک نفر در کل عالم وجود دارد که می‌تواند جای نیمه گمشده شما را پر کند، شما درگیر نگاه آرمانی به مسئله رابطه عاطفی هستید.

[box type=”tip” radius= ]اشکال این نوع نگاه ایده‌آلیستی این است که ممکن است ناخودآگاه فرض کنید همه چیز خوب است و اشکالات و ایرادات رابطه یا شریک عاطفی‌تان را نبینید. یا به عبارت بهتر «نمی‌خواهید» نواقص و عیوب را ببینید.

در این صورت ممکن است از شریک عاطفی‌تان اصطلاحاً یک بت بسازید. این طرز نگرش فشار بسیار زیادی روی رابطه ایجاد خواهد کرد و چون اساساً نگاه طرفین بر واقعیت بنا نشده است، این نوع رابطه می‌تواند بسیار شکننده باشد.

ایراد دیگر نگاه آرمان‌گرایانه این است که درست زمانی که واقعیت‌های بی‌رحم خودشان را نشان می‌دهند و دنیای ایده‌آلی که فرد در ذهنش ساخته است فرو می‌ریزد، ممکن است دچار سرخوردگی و حتی افسردگی شود.

بهترین راه مقابله با نگاه آرمان‌گرایانه این است که واقع‌بینی را در خودتان افزایش دهید و سعی کنید در هر شرایط و موقعیتی از نگاه زویایی فاصله بگیرید و واقعیت‌ها را ببینید.

چه امتیازی به این مقاله می‌دهید؟

[kkstarratings]

محصولات مرتبط

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «درسنامه تیپ‌شناسی»:

تیپ‌های شخصیتی: مقاله اول- باورهای نادرست در مورد ISFJها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوم- خلاقیت در ISFJها چطور نمود پیدا می‌کند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سوم- آیا ISFJها زود احساساتی می‌شوند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهارم- پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های درون‌گرای شهودی (IN) (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پنجم- راهکارهایی برای پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های IN (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله ششم- رفتار تکانشی چیست و چه ارتباطی به تیپ شخصیتی دارد؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفتم- تیپ شخصیتی ENFP و راهکارهایی برای کنترل رفتار تکانشی (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هشتم- چهار عامل ایجاد کنندهٔ استرس در INFJها و روش‌های مقابله با آن‌ها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نهم- INFJها چطور باید جزئیات را مدیریت کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دهم- مدیریت اختلاف در روابط برای تیپ شخصیتی INFJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله یازدهم- چه موقع INTPها باعث تعجب دیگران می‌شوند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوازدهم- تیپ شخصیتی INTP و رفتار منفعل-پرخاشگر (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سیزدهم- چگونه INFJها می‌توانند رابطهٔ عاطفی سالمی را تجربه کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهاردهم- خطرات آرمان‌گرایی INFJها در رابطه عاطفی

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پانزدهم- ENTP و ENFP چطور باید غول اهمالکاری را شکست دهند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله شانزدهم- تقویت مدیریت زمان برای تیپ‌های ENFP و ENTP (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفدهم- راز شاد و موفق زیستن INFP چیست؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هجدهم- چطور یک INTJ باید رابطهٔ عاطفی را به نقطه قوت تبدیل کند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نوزدهم- بیش از اندازه کمک کزدن به دیگران چه خطراتی برای ESFJها دارد؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیستم- INFPها چطور می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و یکم- اشتباهات INTJها در رابطهٔ عاطفی 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و دوم- چطور یک ESFJ می‌تواند در کمک‌رسانی به دیگران حد و مرز بگذارد؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و سوم- تله‌ای که یک INFP ممکن است در آن گرفتار شود: انتظار بهترین لحظه!

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و چهارم- ویژگی‌های رابطه عاطفی سالم برای تیپ شخصیتی INTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و پنجم- چهار سبک مختلف کارآفرینی بر اساس تیپ شخصیتی (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و ششم- چهار تیپ شخصیتی کارآفرین (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هفتم- نکاتی در مورد پرورش مهارت همدلی برای تیپ‌های ESTJ و ISTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هشتم- ESFJها چطور بفهمند دارند بیش از اندازه به کسی کمک می‌کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و نهم- راهکارهایی برای پرورش همدلی در تیپ‌های برون‌گرا و حسی (ES)

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *