مطالب پیشنهادی:

تیپ شخصیتی ENFP

 

اگر تیپ شخصیتی شما ENFP است، احتمالا خصوصیات زیر در اغلب موارد در مورد شما صادق است:

  • شخصی خلاق، با تخیل قوی، پرشور و سرزنده هستید
  • زندگی برای شما یک درام هیجان‌انگیز با انواع و اقسام احتمالات جالب و جذاب است
  • بین اطلاعات و رویدادهای مختلف به سرعت ارتباطی معنادار می‌یابید و در ذهن خود یک الگو شکل می‌دهید
  • نیاز دارید دیگران شما را تحسین و تائید کنند
  • با اشتیاق آماده‌ کمک کردن و حمایت از دیگران هستید
  • به راحتی خود را با شرایط مختلف سازگار می‌کنید
  • مهارت‌های کلامی بسیار خوبی دارید و به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید
  • مواجه شدن با موقعیت‌های ناشناخته را هیجان‌انگیز می‌دانید و می‌توانید به راحتی با این موقعیت‌ها کنار بیایید

شرح خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP

ENFPها افرادی مشتاق، گرم و صمیمی، خوش‌فکر و عمدتاً دارای توانایی‌های بالقوه زیادی هستند. آن‌ها در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنند و وقایع زندگی را با حرارت و سرزندگی دنبال کرده و از اتفاقات آن به وجد می‌آیند. اشتیاق بی حد و حصرشان بیش از سایر تیپ‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا الهام‌بخش دیگران شده و به آن‌ها شور و انگیزه بدهند. متقاعدسازی دیگران برای ENFPها بسیار ساده است و می‌توانند به آسانی از دیگران مجوزی برای شانه خالی کردن از کاری که دوست ندارند انجام دهند، بگیرند. آن‌ها زندگی را دوست دارند و به آن به‌عنوان یک موهبت ارزشمند می‌نگرند به همین دلیل همواره در تلاش‌اند تا بهترین بهره را از زندگی ببرند.

نظام ارزشی قوی

ENFPها دارای گستره وسیعی از توانمندی‌ها و استعدادها هستند و در اکثر اموری که به آن علاقه دارند خوش می‌درخشند. به دلیل اینکه این تیپ افرادی پروژه محور هستند ممکن است در طول زندگی‌شان چندین بار شغل خود را تغییر دهند و در نتیجه دیگران آن‌ها را افرادی بی‌هدف و دمدمی مزاج ببینند. اما در اصل این‌گونه نیست و ENFPها به دلیل آنکه نظام ارزشی قدرتمندی دارند و همواره در تلاش‌اند تا مطابق ارزش‌های شخصی‌شان زندگی کنند، به عکس تصور عموم، افرادی ثابت قدم و استوار هستند.

در حقیقت آن‌ها تنها کارهایی را انجام می‌دهند که با نظام ارزشی‌شان سازگاری کامل داشته باشد زیرا برای یک ENFP ضروری است که همواره خود واقعی‌اش را بدون اجبار بیرونی و بر اساس آنچه خود درست می‌پندارد زندگی کند. آن‌ها در پس هر رویدادی معنایی می‌یابند و دائم در جستجوی صلح درونی هستند و هنگامی به این صلح می‌رسند که ارزش‌های شخصی خود را زندگی کنند.

سفر به درون برای ENFPها اهمیت زیادی دارد به همین دلیل آن‌ها با احساسی از نگرانی و توجه، دائماً مراقب هستند تا ارتباط خود را با درونشان از دست ندهند. هیجانات عاطفی ENFPها که نقش مهمی در زندگی آنان ایفا می‌کند و نیز تلاش دائمی آن‌ها برای برقراری صلح و صفای درونی از ENFPها انسان‌هایی با عواطف بسیار قوی و قابل لمس و در نتیجه ارزش‌هایی رشد یافته می‌سازد.

حفظ یکپارچگی درونی

نصفه‌کاره رها کردن کارها می‌تواند یکی از مشکلات بالقوه ENFPها باشد، آن‌ها باید یاد بگیرند کارهایی را که شروع می‌کنند، تا به پایان رساندن قطعی آن‌ها دنبال نمایند. برخلاف سایر تیپ‌های برونگرا، ENFPها به زمان‌هایی برای خلوت با خویشتن نیاز دارند تا مطمئن شوند که دقیقاً در راستای ارزش‌هایشان پیش می‌روند. در صورتی که آن‌ها بتوانند صلح و صفای درونی خود را تأمین نمایند توفیقات فراوانی کسب خواهند نمود در غیر این صورت ممکن است احتمالات جدید آن‌ها را در میانه انجام کارشان به هیجان آورده و کار را نیمه تمام رها کنند و به سراغ فعالیتی جدید بروند و به این ترتیب هیچ یک از کارهایشان به سرانجامی قطعی نرسد و در نتیجه دستاوردی کسب نکنند.

کمک به رشد توانایی‌های دیگران

افراد با تیپ شخصیتی ENFP اکثراً از مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردارند. آن‌ها سعی می‌کنند تقلیدِ کسی نباشند و خودِ واقعی‌شان را ارائه دهند. این تیپ در برخورد با دیگران بسیار گرم و صمیمی ظاهر می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی برای صحت و پایداری روابط بین فردی خود قائل هستند. برای ENFPها بسیار مهم است که مورد علاقه اطرافیان خود واقع شوند، به همین دلیل گاه برخی از آن‌ها به ویژه در سنین پایین‌تر برای جلب تائید دیگران در نشان دادن احساس و علاقه خود اغراق نموده و در این راه رفتاری نه چندان صادقانه از خود بروز می‌دهند.

با این حال به محض اینکه ENFPها نیازشان برای جلب علاقه دیگران را به مسیر صداقت و راستی با خود درونی‌شان هدایت کنند، آنگاه به خوبی می‌توانند توانایی‌های دیگران را رشد داده و برای آنان مفید واقع شوند و خودبه‌خود تائید آن‌ها را نیز کسب خواهند نمود. علاوه بر این‌ها ENFPها توانایی ویژه‌ای در درک و شناخت افراد بعد از مدت کوتاهی رفت و آمد با آن‌ها دارند. آن‌ها این شناخت را به‌طور شهودی کسب می‌کنند و از آن در کنار انعطاف پذیریشان برای بهتر ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که می‌توانند با هرکس به شیوه خودش ارتباط بگیرند. (این مهارت مختص تمامی NFهاست)

خیال‌پرداز و آرمانی

به دلیل اینکه ENFPها در دنیایی از تخیلات هیجان انگیز زندگی می‌کنند لذا توجه به جزئیاتِ زندگیِ واقعی و روزمره برای آن‌ها مانند انجام یک کار بیهوده و ملال آور است. آن‌ها به کارهایی که شامل جزئیات هستند کمتر توجه می‌کنند و انگار اصلاً خوش ندارند به چنین جزئیاتی توجه کنند و اگر به ناچار مجبور به انجام این‌ مدل کارها بشوند، چندان همراه با رضایت درونی این تیپ نخواهد بود. این بخش از زندگی می‌تواند برای ENFPها بسیار چالش‌برانگیز باشد و حتی اعضای خانواده‌شان را از آنان عاصی نماید.

ENFPهایی که نتوانسته‌اند شخصیت خود را به رشد مناسبی برسانند و از مسیر درست زندگی خارج‌شده‌اند ممکن است به افرادی فریبکار تبدیل شوند. مهارت شگفت‌انگیز آن‌ها در سخنوری و فن بیان در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند تا بسیار متقاعد‌کننده به نظر بیایند و در نتیجه به احتمال زیاد هر آنچه را بخواهند به دست بیاورند. اگرچه اکثر ENFPها از توانایی‌های خود به این شکل سوء‌استفاده نمی‌کنند زیرا این کار با نظام ارزشی و اخلاقی آن‌ها سنخیتی ندارد.

ENFPها گاه در قضاوت‌های خود دچار اشتباهات جدی می‌شوند، اگرچه آن‌ها این توانایی خارق‌العاده را دارند که به‌طور شهودی، حقیقتِ ورای افراد و موقعیت‌های مختلف را دریابند اما با این حال زمانی که بخواهند از مشاهدات و اطلاعات خود در نتیجه‌گیری‌ها استفاده کنند ممکن است به نتایج اشتباهی برسند که قضاوتشان را تحت شعاع قرار دهد.

توجه به احتمالات جذاب

اگر ENFPها شکیبایی و متمرکز ماندن را نیاموخته باشند، در رضایت از زندگی زناشویی خود دچار مشکل خواهند شد زیرا توجه اصلی آن‌ها دائماً بر رویدادهای احتمالی و هیجان‌انگیز پیش روست و از آنچه حقیقتاً در حال رخ دادن است غافل می‌شوند و در نتیجه زندگی روزمره برای آن‌ها تبدیل به جریانی خسته‌کننده می‌شود. با این حال احساس تعلق خاطر قدرتمندی که در ENFPها وجود دارد آن‌ها را پایبند و متعهد به رابطه‌شان می‌سازد. باید توجه داشت که اندکی هیجان در زندگی برای ENFPها ضروری است بنابراین سازگاری آن‌ها با افرادی بیشتر است که با تغییر، ریسک‌پذیری و تجارب جدید مشکلی نداشته باشند.

والدین ENFP

داشتن پدر و مادر با تیپ شخصیتی ENFP می‌تواند برای فرزندان خوشایند باشد. اگرچه فرزندانی که دامنه ترجیحات قضاوتی (J) و حسی (S) آنان زیاد باشد، ممکن است دشواری‌هایی را در ارتباط با والدین ENFP خود تجربه کنند. چنین فرزندانی ممکن است برداشتشان این باشد که والدینشان دمدمی و بی‌ثبات هستند و ازآنجایی‌که سبک زندگی پر افت و خیز والدین ENFP خود را درک نمی‌کنند، انگار که در گرداب زندگی پر تلاطم آن‌ها رها شده‌اند و از این رو درک خواسته حقیقی والدین برای آن‌ها بسیار دشوار است. پدر یا مادر با تیپ شخصیتی ENFP گاهی می‌خواهد نقش صمیمی‌ترین یار را برای فرزندش ایفا کند و گاه از موضع قدرت یک پدر یا مادر با او رفتار می‌کند، اما در کنار تمام مواردی که گفته شد، مسئله‌ای که عمیقاً بر فرزندان آن‌ها اثرگذار است، ثبات و پافشاری ENFPها بر «نظام ارزشی‌شان» است که آن را با لذتی ناب از شادمانه زیستن همراه می‌کنند.

به دنبال معنا و مفهوم در کارها

ENFP ها عمدتاً مردمانی شاد و سرخوش هستند اما در صورتی که برای انجام کاری، با یک برنامه‌ریزی دقیق و سخت‌گیرانه محدود شوند و یا مأموریت‌های پیش پا افتاده‌ای که برایشان کوچک‌ترین معنایی ندارد به آن‌ها محول شود لحظات سختی را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل موقعیت شغلی ایده آل برای ENFPها جایی است که در آن استقلال و انعطاف بالایی به آن‌ها داده شود تا بتوانند به طور مستقیم با ایده‌ها و مفاهیم مورد نظرشان ارتباط داشته و با تعداد زیادی از افراد تعامل داشته باشند. بسیاری از ENFPها کار و تجارت آزاد را به‌عنوان شغل خود بر می‌گزینند. آن‌ها این قابلیت را دارند که بدون کوچک‌ترین نیازی به یک مافوق متخصص، بالاترین سوددهی و بهره‌وری را در کاری که به آن علاقه‌مند هستند به دست آورند.

عدم تمایل به مسلط شدن روی دیگران

به دلیل اینکه ENFPها افرادی حساس هستند و اغلب در حال زیر نظر گرفتن محیط اطراف هستند گاهی ممکن است در اثر این حساسیت و مراقبت زیاد نسبت به اتفاقات اطراف دچار تنش‌های عضلانی شوند. (درون‌ریزی حساسیت و بروز آن به شکل اسپاسم عضلانی). آن‌ها نیاز شدیدی به استقلال عمل دارند و از زیر نظر قرار گرفتن و محدود شدن بیزارند. اگرچه آن‌ها به وحدت درونی با خودشان باور دارند و مراقبت زیادی بر نفس و ارزش‌های خود دارند اما روش آن‌ها در برخورد با دیگران متفاوت است و به هیچ وجه قصد کنترل کردن کسی را ندارند اما همان‌طور که خودشان از اجبار و وابستگی گریزان‌اند، دیگران را نیز به فرار از وابستگی و رهایی از اسارت و اجبار تشویق می‌کنند.

ENFPها اشخاصی خوش‌برخورد، حساس و مردم دوست هستند که در کارزار زندگی دل به دریا زده و از کسب تجارب جدید هراسی به خود راه نمی‌دهند. توانایی آن‌ها شامل طیف وسیعی از قابلیت‌هاست و در صورتی که بتوانند صلح درونی‌شان را تأمین کنند و بر انجام کارهایشان تا به اتمام رساندن آن‌ها متمرکز و مصمم بمانند، می‌توانند از این توانمندی‌ها برای بهبود زندگی خودشان و نزدیکانشان به خوبی بهره ببرند.

کارکرد اصلی یک ENFP شهودی برونگراست، به طوری که آن‌ها اطلاعات محیط اطراف را به‌صورت شمی و با در نظر گرفتن تصویر جامع دریافت می‌کنند. کارکرد کمکی‌شان نیز احساسی درونگرایانه است. بر این اساس با امور بر پایه احساسی که به آن‌ها دست می‌دهد برخورد می‌کنند و به این توجه دارند که امور تا چه اندازه با نظام ارزش‌های آن‌ها سازگار است.

خصوصیات شغلی تیپ شخصیتی ENFP

اگر تیپ شخصیتی شما ENFP است خصوصیات و ویژگی‌های کلی زیر می‌تواند در مورد شما صادق باشد:

  • مایل‌اید در آنِ واحد پروژه‌های متعددی را در دست داشته باشید
  • افرادی شایسته و توانمند هستید
  • مهارت‌های ارتباطی بالایی دارید، روابط گرمی با انسان‌ها دارید و مشتاقانه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید
  • از بینش عمیقی نسبت به انسان‌ها و روابط با آن‌ها برخوردارید
  • معمولا نیازهای دیگران را در اولویت قرار می‌دهید و مشتاق کمک کردن به انسان‌ها هستید
  • ایده‌ها و برنامه‌هایتان معطوف به آینده است
  • از انجام کارهای تکراری و روزمره دل خوشی ندارید
  • برای حفظ انگیزه‌تان نیاز دارید که مورد تائید و تحسین سایرین قرار بگیرید
  • رفتاری مشارکتی و دوستانه با سایر افراد دارید
  • اشخاصی خلاق و پر نشاط هستید
  • مهارت‌های ارتباطیِ کلامی و نوشتاری بالایی دارید
  • رهبران ذاتی هستید اما علاقه‌ای به تسلط بر دیگران ندارید
  • از محدود شدن و مورد نسلط قرار گرفتن متنفرید
  • می‌توانید از شهود خود برای منطقی فکر کردن و بی‌طرفانه قضاوت کردن استفاده نمائید
  • معمولا قادرید به‌خوبی ایده‌ها و نظریاتِ پیچیده را درک ‌کنید

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشاور
  • روانشناس
  • کارآفرین
  • بازیگر
  • معلم
  • سیاستمدار
  • نویسنده، روزنامه‌نگار
  • گزارشگر تلوزیون
  • دانشمند
  • مهندس
  • هنرمند، هنرپیشه

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENFP

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENFP شامل موارد زیر است:

  • مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی دارند
  • بصیرت و هوشمندی فوق‌العاده‌ای در رابطه با افراد و نیات و انگیزه‌های آنان دارند
  • می‌توانند انگیزه‌‌دهنده و الهام بخش دیگران در رشد و پیشرفت باشند
  • افرادی خوش برخورد هستند و علاقه و محبت خود را به گرمی ابراز می‌کنند
  • سایرین از بودن در کنار آنان لذت می‌برند، آن‌ها افرادی پر انرژی و با احساس هستند و ذوق و قریحه و حس شوخ طبعی بالایی دارند. این تیپ با دید مثبت خود امیدوارانه به آینده می‌نگرند
  • در تلاش‌اند تا موقعیت‌های «برد-برد» ایجاد کنند
  • برای برآورده نمودن نیازهای دیگران تلاش زیادی می‌کنند
  • اغلب متعهد و وفادار هستند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENFP شامل موارد زیر است:

  • شور و اشتیاق بیش از حد آن‌ها در انجام کارها و دنبال کردن آرمان‌ها ممکن است باعث شود از واقعیات فاصله بگیرند
  • آن‌ها تمایلی به انجام کارهای روزمره که به زعم خودشان خسته‌کننده است ندارند، کارهایی از قبیل پرداخت قبوض، تمیز کردن خانه و…
  • قادر به بیرون آمدن از رابطه‌های بد و ناکارآمد نیستند و این امر ممکن است تا تخریب کامل روحیه آنان پیش برود
  • از انتقاد و جرو بحث متنفرند
  • به نیازهای خود توجه کافی ندارند
  • از آن‌جائی‌که دائم به دنبال کمال در روابط خود هستند ممکن است روابط متعدد را تجربه کنند به این امید که رابطه‌ مطلوب خود را بیابند
  • ممکن است به سادگی حوصله‌شان از انجام کاری که به آن مشغول‌اند سر برود

منبع: Personalitypage

ممکن است این محصولات هم برای شما مفید باشد:


برخی افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFP:

امیر جعفری

تجربه و دیدگاه‌ ENFPها

برخی از نظرات و دیدگاه‌های کاربران سایت و صفحه اینستاگرام تایپ‌شناسی در مورد تیپ شخصیتی ENFP

(برای محفوظ ماندن حریم شخصی افراد، بعضی از اسامی تغییر یافته است.)

فاطمه
من یک enfp هستم اما من هم همیشه به استقلال عمل نیاز دارم ، اجبار رو نمیپذیرم . محدود شدن رو نمیپذیرم .با اینکه ما p هستیم اما این p نیاز داره آزاد باشه تا منعطف باشه . وگرنه انعطافی از خودش نشون نمیده . دقیقا چون اکثرا درگیر همون کلیات هستیم چیزهای جزیی رو فراموش میکنیم و میخوایم که بهمون یاداوری شه . و از کار های روتین هم متنفریم . چون تنوع طلب هستیم و همواره خواستار تجربه های جدید . چون بعد از شروع یه کار که با انرژی خیلی زیادی هم همراهه پس از مدت کوتاهی اون انرژی رو از دست میدیم .