مطالب پیشنهادی:

تیپ شخصیتی ENFJ

 

اگر فردی با تیپ شخصیتی ENFJ هستید به احتمال زیاد خصوصیات زیر در اغلب موارد در مورد شما صادق است:

  • شخصی گرم، صمیمی، همراه، همدل، حمایت‌کننده و مسئولیت‌پذیر هستید
  • به خوبی عواطف، خواسته‌ها و نیازهای سایر انسان‌ها را درک می‌کنید
  • در همه‌ انسان‌ها ظرفیت رشد و پرورش می‌بینید و دوست دارید به آن‌ها کمک کنید تا به بهترین خود تبدیل شوند
  • به خوبی می‌توانید مانند یک مربی، یاری دهنده‌ سایر انسان‌ها برای رشد و تعالی باشید
  • دیگران اغلب از همراهی و هم‌صحبتی با شما احساس خوبی دارند
  • نسبت به انتقادات و تحسین‌های دیگران پذیرا هستید و از بازخورد آن‌ها با خوشرویی استفاده می‌کنید
  • فردی اجتماعی و خوش‌مشرب هستید که به خوبی می‌توانید گروهی از افراد را مدیریت کنید
  • در گروه‌ها اغلب می‌توانید الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده‌ سایرین باشید

 

ENFJ Personality Type

شخصیت ENFJ

شرح خصوصیات تیپ شخصیتی ENFJ

ENFJها افرادی مردم‌دار و مردم‌دوست هستند که در دنیایی از احتمالاتِ مربوط به سایر انسان‌ها، زندگی می‌کنند. آن‌ها بیشتر از هر تیپ شخصیتی دیگری توانایی برقراری ارتباط با دیگران را دارند و به خوبی با مردم ارتباط برقرار می‌کنند. ENFJها دیگران را درک می‌کنند و به خواسته‌های آنان توجه دارند.

علاوه بر این آن‌ها استعداد زیادی در رشد و پرورش افراد دارند. علاقه‌مندی اصلی ENFJها ابراز محبت و حمایت از دیگران است و در کنار آن سعی می‌کنند به دیگران احساس خوبی منتقل کنند.

تمرکز اصلی آن‌ها روی فهمیدن، حمایت کردن و انگیزه دادن به دیگران است. آن‌ها به برآورده شدن خواسته‌های دیگران کمک می‌کنند و با این کار احساس رضایت درونی عمیقی را تجربه می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم، ENFJها مهارت‌های ارتباطی قوی دارند، به همین دلیل تواناییِ این تیپ در متقاعدسازی و تاثیرگذاری روی دیگران هم بالاست. ENFJها می‌توانند دیگران را مجاب کنند تا کاری که از آن‌ها انتظار دارند را انجام دهند.

مهارت متقاعدسازی در ENFJها به قدری بالاست که انگار آن‌ها به ذهن افراد نفوذ می‌کنند و واکنش دلخواه خود را از دیگران دریافت می‌کنند. انگیزه‌های درونی ENFJها در چنین مواردی اغلب غیر خودخواهانه است اما ENFJهایی که کمتر رشد یافته‌اند گاهی این توانایی را برای گمراه کردن دیگران به کار می‌برند.

ENFJها به قدری روی روابط و شرایط بیرونی متمرکز هستند که بسیار مهم است که زمانی را برای تنهایی و خلوت با خود در نظر بگیرند. خلوت‌گزینی برای برخی از ENFJها با دشواری‌هایی همراه است زیرا آن‌ها معمولاً به خود سخت می‌گیرند (توجه و ملایمتی را که نست به دیگران دارند، از خودشان دریغ می‌کنند) و به همین دلیل به محض تنها شدن، اسیر افکار منفی می‌شوند.

به همین دلیل بسیاری از آنان به این نتیجه می‌رسند که باید از تنها ماندن اجتناب کرد و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که شامل تعامل و ارتباط با دیگران است.

ENFJها ترجیح می‌دهند مسیر زندگی و اولویت‌های خود را بر اساس نیازهای دیگران تعریف کنند و در نتیجه از نیازهای شخصی خودشان غافل می‌شوند. این ماهیت و سرشت تیپ شخصیتی آن‌هاست که نیازها و اولویت‌های دیگران را بالاتر از احتیاجات خودشان قرار دهند.

اما برای اینکه این امر حالت افراط گونه پیدا نکند و آنان برای کمک به دیگران خود را قربانی نیازهای بقیه نکنند، لازم است که ENFJها نسبت به خواسته‌ها و نیازهای خودشان هم آگاه باشند.

ENFJها به راحتیِ سایر تیپ‌های برونگرا در اجتماعات شرکت نمی‌کنند و نسبت به در میان جمع قرار گرفتن محافظه‌کاری بیشتری دارند (البته نه به اندازه درون‌گرایان). اگرچه آن‌ها به احتمال زیاد اعتقادات راسخی دارند اما در صورتی که احساس کنند اعتقادات شخصی آن‌ها دارد در رشد و پرورش دادن دیگران (چیزی که ENFJ از آن انگیزه می‌گیرد) مداخله ایجاد می‌کند از بیان صریح اعتقاداتشان خودداری خواهند کرد.

علاوه‌بر‌این به دلیل آنکه عمیق‌ترین علاقه‌مندی آن‌ها در این است که سبب‌ساز تغییرات مثبت در دیگران شوند، سعی می‌کنند تا با هر فردی، به شیوه همان فرد ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل در ارتباط با هر کس شکل متفاوتی به خود می‌گیرند و شیوه واحدی در تعامل با دیگران ندارند.

چنین خصیصه‌ای در ENFJها هرگز به این معنی نیست که این تیپ فاقد یک موضع و دیدگاه مشخص می‌باشد. آن‌ها دیدگاه و طرز فکر صریح و روشنی داشته و قادرند آن را با شفافیت و ایجاز تمام به دیگران ابراز کنند. چنین افکاری تنها درصورتی‌که آن‌قدرها شخصی و خصوصی نباشند با دیگران در میان گذاشته می‌شوند.

ENFJ ها از بسیاری جهات افرادی ابراز کننده و صریح هستند اما توجه عمده آن‌ها روی حمایت از دیگران و ارائه پاسخی مناسب به نیازهای آن‌هاست و به همین دلیل گاه ممکن است قید ابراز صریح عقاید خود را بزنند. در صورت ایجاد تناقض بین باورهای شخصی و خدمت به دیگران، به احتمال بسیار زیاد ENFJ کمک به دیگران را انتخاب خواهد کرد.

افراد با تیپ ENFJ حتی درصورتی‌که در جمع شلوغی باشند گاهی ممکن است احساس تنهایی کنند، تمایل آن‌ها به فاش نکردن خود واقعی و درونی‌شان نیز می‌تواند به این احساس تنهایی دامن بزند.

مردم عاشق ENFJ ها هستند و از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برند، ENFJ ها نیز حقیقتاً مردم را درک کرده و به آن‌ها مهر می‌ورزند. معمولا اعتماد به نفس از این افراد تراوش می‌کند، آن‌ها در اغلب اوقات پر انرژی، با روحیه، فعال و پر از پتانسیل برای انجام دادن کارها هستند. آن‌ها اغلب توانایی انجام چند کار مختلف را دارند و در کارهایی که به آن علاقه داشته باشند عالی عمل می‌کنند.

ENFJها به نظم توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند، آن‌ها می‌خواهند امور در دنیای بیرون کاملاً منظم باشد و برای برقراری نظم و ساختار تلاش زیادی می‌کنند و در پی آن هستند تا هرگونه درهم‌ریختگی را برطرف نمایند. آن‌ها خصوصاً در مورد نظم در خانه‌هایشان بسیار حساس و سخت گیرند.

تیپ شخصیتی ENFJ در محیط کار و در جایگاهی که باید با مردم در ارتباط باشد به خوبی از عهده انجام کار برمی‌آید. آن‌ها طبیعتاً برای کار در مجامع و سازمان‌های مردمی ساخته‌شده‌اند. مهارت شگفت‌آور آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران و درک این که چه کاری باید انجام شود تا به نفع دیگران باشد و آن‌ها را راضی و خوشحال کند، از ENFJها مشاورینی ذاتی می‌سازد. آن‌ها از اینکه در کانون توجه باشند لذت می‌برند و در مشاغل و موقعیت‌هایی که بتوانند الهام‌بخش و راهبر دیگران باشند، مانند معلمی بسیار خوب ظاهر می‌شوند.

ENFJ ها علاقه‌ای به ارزیابی مسائل بر مبنای منطق خشک و خالی را ندارند. آن‌ها معمولا دوست دارند مسائل را به طور شخصی و با در نظر گرفتن تاثیر تصمیمات روی احساسات خودشان و سایرین، تحلیل کنند و در شرایطی که مجبور به استفاده از دلیل و منطق، بدون در نظر گرفتن فاکتورهای انسانی شوند احساس ناراحتی می‌کنند.

به‌عبارت‌دیگر آن‌ها دوست دارند ماهیت گزنده افکار منطقی را با وارد نمودن عناصر بشری و عاطفی تلطیف کنند. آن‌ها در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنند و این احتمالات عمدتا متمرکز روی سایر انسان‌ها و عزیزان ENFJهاست. به همین دلیل هم هست که افراد با تیپ شخصیتی ENFJ به هماهنگ کردن برنامه‌ریزی‌هایشان با نیازهای دیگران توجه بیشتری دارند تا به کسب دستاوردهای شخصی‌. در حالی که آن‌ها زمان حال را خسته کننده و خالی از شور می‌بینند، از فکر کردن به آینده و رخدادهای احتمالی آن به وجد می‌آیند.

افراد با این تیپ شخصیتی موهبت ویژه‌ای در برقراری روابط دوستانه با دیگران دارند و در صورتی که بتوانند از این موهبت در راستای خدمت رسانی به دیگران و برآورده نمودن نیازهای آنان استفاده کنند، احساس بسیار خوبی خواهند داشت زیرا  بالاترین رضایت آن‌ها درک نیاز سایرین و کمک کردن به دیگران است. تیپ شخصیتی ENFJ با درک شهودی نیازهای دیگران و توام نمودن آن با علاقه صادقانه‌ای که به تمام انسان‌ها دارند، اعتماد و دلگرمی خاصی را در دیگران پدید می‌آورند به طوری که حتی خوددارترین افراد نیز نزد آن‌ها احساس امنیت نموده و افکار و احساسات واقعی خود را با آن‌ها در میان می‌گذارند.

در بحث روابط، ENFJها به شدت نیازمند برقراری روابطی عمیق، صمیمانه و نزدیک هستند و تمام تلاش خود را برای نیل به این هدف و حفاظت از آن بکار می‌گیرند، آن‌ها در صورت قرار گرفتن در یک رابطه، برای طرف مقابل خود شریکی قابل اعتماد و وفادار خواهند بود.

ENFJهایی که بعد احساسی شخصیت خود را به درستی رشد نداده باشند، در تصمیم‌گیری‌ها دچار مشکل می‌شوند و از همین رو در تصمیم‌گیری‌هایشان به افرادی متکی و وابسته به دیگران تبدیل خواهند شد. اگر آن‌ها توانایی‌های شهودی (N) خود را رشد نداده باشند، به احتمال زیاد موفق به دیدن احتمالات نخواهند شد و مسائل را به سرعت و بر اساس نظام‌های ارزشی مورد پذیرش عموم قضاوت خواهند نمود، بدون اینکه حقیقتاً موضوع را به درستی موشکافی و تحلیل کرده باشند. ENFJ هایی که به جایگاه و نقش اصیل و حقیقی خود در زندگی پی نبرده‌اند، نسبت به انتقاد و سرزنش بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و از عذاب وجدان و احساس گناه شدید رنج خواهند برد، آن‌ها دائماً در نگرانی هستند و خود را بابت همه چیز سرزنش می‌کنند.

در مجموع ENFJها افرادی گرم و صمیمی، مهربان و دوست داشتنی و با بینشی عمیق نسبت به دیگران هستند و می‌دانند چگونه به دیگران انگیزه بدهند. توانایی ویژه آن‌ها در قدرشناسی از نقاط قوت هرکس و تلاش برای رشد دادن آن وقتی با اشتیاق آنان برای کمک به دیگران ترکیب می‌شود از ENFJ ها افرادی به واقع ارزشمند می‌سازد، اما آن‌ها در کنار کمک به دیگران نباید به نیازهای خویش بی‌توجه باشند.

به‌عنوان فردی با تیپ شخصیتی ENFJ اولین کارکرد شما یک کارکرد بیرونی است که توسط آن با امور بر اساس احساسی که نسبت به آن‌ها دارید یا اینکه چقدر با نظام ارزشی شما سازگار هستند برخورد می‌کنید (Fe). دومین کارکرد شما درونی است، به کمک این کارکرد، شما اطلاعات محیط اطراف را به‌صورت شهودی دریافت می‌کنید (Ni).

خصوصیات شغلی تیپ شخصیتی ENFJ

اگر شما فردی با تیپ شخصیتی ENFJ هستید، خصوصیات و ویژگی‌های کلی زیر می‌تواند در مورد شما صادق باشد:

  • صادقانه از هم‌کلامی با افراد لذت می‌برید
  • برای احساساتِ دیگران ارزش و اهمیت قائل‌اید
  • به نظم و ساختار اهمیت فراوانی می‌دهید
  • برای هماهنگی و توافق، ارزش قائل‌اید و قادرید به‌خوبی آن‌را ایجاد کنید
  • مهارت‌های ارتباطی بالایی دارید و به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید
  • از تحلیل و منطقِ خشک و غیر شخصی بیزارید
  • قابلیت‌های سازمانی بالایی دارید
  • افرادی وفادار و صادق هستید
  • قوه‌ خلاقیت و ابتکار غنی و پرباری دارید
  • از تنوع و چالش‌های نو و آزموده‌نشده استقبال می‌کنید
  • کمک کردن به دیگران به شما احساس رضایت درونی می‌بخشد
  • روحیه بسیار حساسی نسبت به مورد انتقاد واقع‌شدن دارید

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • معلم، مدرس
  • مشاور
  • روان‌درمانگر
  • مددکار اجتماعی
  • مبلغ مذهبی، روحانی
  • نماینده فروش
  • منابع انسانی
  • سیاستمدار
  • نویسنده
  • معلم
  • مدیر

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ENFJ

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی ENFJ نقاط قوت شما شامل موارد زیر است:

  • از مهارت‌های ارتباطی بالایی برخوردارند
  • نسبت به انگیزه‌ها و ذهنیاتِ درونی انسان‌ها آگاهی درونی و ذاتی دارند
  • افرادی انگیزه دهنده و الهام‌بخش هستند و دیگران را در طی نمودن مسیر پیشرفت‌شان یاری می‌کنند
  • آن‌ها بسیار خونگرم و مهربان هستند و به دیگران تائید و تحسین لازم را می‌دهند
  • دیگران از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برند زیرا آنان را افرادی خوش‌صحبت، گرم و صمیمی و خوشبین می‌یابند
  • در مسائل مالی و مدیریت پول خوب عمل می‌کنند
  • بعد از شکست در یک رابطه عاطفی قادرند روالِ عادی زندگی خود را از سر بگیرند. (اگرچه اغلب خود را سرزنش می‌کنند)
  • آن‌ها در روابطِ خود افرادی متعهد و وفادار هستند که به دنبالِ روابطِ پایدار و طولانی-مدت می‌گردند
  • به دنبال ایجاد موقعیت‌های «برد-برد» هستند
  • مشتاق‌اند که نیازها و احتیاجاتِ دیگران را برآورده سازند

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی ENFJ نقاط ضعف شما شامل موارد زیر است:

  • ممکن است نتوانند فاصله‌ی مشخصی با دیگران حفظ کنند و این امر برای سایرین آزار دهنده باشد
  • گاه ممکن است گرایش به کنترل کردن شریکِ خود داشته باشند
  • ممکن است در برخی موارد برای رسیدن به اهدافِ خود رفتاری نمایشی داشته باشند
  • به نیازهای شخصی خود به اندازه کافی توجه نمی‌کنند
  • با عقاید و نظراتی که با باورهای شخصیِ آنان در تضاد است مخالفت می‌کنند
  • گاهی اوقات نسبت به رفتارهای درست و مقبول اجتماعی ناآگاه هستند
  • به شدت نسبت به اختلاف و تعارض شکننده و حساس هستند. معمولا سعی می‌کنند از مواجهه با اختلافات دوری کنند
  • معمولا به هنگام تیره و تار شدن روابط، خودشان را مقصر می‌دانند.
  • در این صورت به سرزنشِ خود می‌پردازند اما بر عکس وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود قدردانیِ لازم را از عملکرد خود به عمل نمی‌آورند
  • نظام ارزشی قدرتمندِ آن‌ها باعث می‌شود که به شکلِ سفت و سختی به باورهایشان پایبند باشند
  • گاهی اوقات ممکن است سازش و انعطافِ مورد نیاز در روابط را از خود نشان ندهند
  • ممکن است آنقدر به هنجارها و آدابِ اجتماعی وفادار باشند که گاهی موضوعات را از فیلتر «درست یا غلط» بودن عبور ندهند

منبع: Personalitypage

مقالات مرتبط با تیپ شخصیتی ENFJ:

این بخش با اضافه شدن هر مقاله جدید در مورد تیپ ENFJ به روزرسانی می‌شود.

تیپ‌های شخصیتی مختلف چطور ابراز علاقه می‌کنند؟

توضیحات مشرب آرمان‌گرا (NF)

برخی از افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFJ:

شخصیت‌های مشهور ENFJ

رضا رشیدپور

شخصیت‌های مشهور ENFJ

جواد خیابانی

شریل سندبرگ | مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک | ENFJ

سایر ENFJهای مشهور: مارتین لوتر کینگ، نلسون ماندلا، پاپ ژان پل دوم، یوهان ولفگانگ گوته، شریل سندبرگ، سیسرو، دسیدریو اراسموس، جو بایدن، تونی بلر، دنیل گلمن، آلفرد آدلر، اریش فروم، مایا آنجلو، اپرا وینفری، کیت وینسلت

منبع: Celebritytypes

تجربه و دیدگاه‌ ENFJها

برخی از نظرات و دیدگاه‌های کاربران سایت و صفحه اینستاگرام تایپ‌شناسی در مورد تیپ شخصیتی ENFJ

(برای محفوظ ماندن حریم شخصی افراد، بعضی از اسامی تغییر یافته است.)

[quote]افسانه
من هم یک ENFJ هستم.مهربون.تا حدی صبور.پر انرژی.اجتماعی.دادن حس خوب به دیگران.عمیق.شناخت و کشف ادم ها.شهودی.سازمان یافته.احساساتی.کمک به به رشد افراد تو ابعاد مختلف زندگیشون بارزترین ویژگی من هست.ارتباط خیلی خوب با شاگردهام.مسولیت پذیر.همدل و دلسوز.مهربون…مشکلات:در مواردی زود متوجه ادم های اطرافم میشم ولی گاهی طول میکشه به شناخت درستی برسم.گاهی کمک های بی دریغ و ز یادم شکل کنترل به خودش میگیره.یا برونگرایی زیاد به ضررم میشه.احساساتی بودن زیاد به درد زندگی و واقعیت های جامعه الان نمیخوره بهتره منطقی تر برخورد بکنم با اطرافم.و گاهی خوبه از چارچوب و سخت گیری ها در بیام و خود به خودی تر عمل کنم.و به جزئیاتی که میتونه منو به واقعیت نزدیک کنه بیشتر توجه کنم. در کل این مواردی هست که به عنوان ENFJ روش کار کنم: عزت نفسم.مساله مدیریت خشم و عصبانیتم.کمال پرستی.وابستگی و مهرطلبی.[/quote]