مطالب پیشنهادی:

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

در تشخیص تیپ شخصیتی افراد مشهور به چه مواردی باید دقت کنیم؟

mbti چیست؟

بالاخره بعد از گذشت مدت زمانی که کاربران سایت از ما تقاضا می‌کردند تا به عنوان بخشی جذاب روی موضوع تیپ‌های شخصیتی افراد مشهور کار کنیم، تصمیم گرفتیم در فضایی حرفه‌ای‌تر که امکان بیشتری برای تحلیل شخصیت‌ها وجود دارد به این موضوع بپردازیم.

از این رو قصد داریم بررسی تیپ شخصیتی افراد مشهور بر اساس نظریه MBTI را به مقالات و موضوعات سایت اضافه کنیم. چون بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم، دیدیم حق با کاربران است و شاید فضای اینستاگرام به دلیل محدودیت‌هایی که در آن وجود دارد فضای مناسبی برای بحث‌های بیشتر در این زمینه نباشد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخشی از مقالات سایت را به این موضوع اختصاص دهیم.

 

هدف از ارائه این موضوع چیست؟

ما از اضافه کردن این بخش به سایت اهدافی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم خوانندگان محترم پس از مطالعه این قسمت‌ها به اهداف زیر دست پیدا کنند:

 

۱. آشنا شدن با افراد موفق و تأثیرگذار دنیا به بهانه آشنایی با تیپ شخصیتی آن‌ها:

شاید بحث تیپ شخصیتی بهانه‌ای بشود که ما با افکار، ایده‌ها و کارهای این اشخاص آشنا شویم و به دنبال اطلاعات بیشتری از آن‌ها باشیم.

 

۲. درک جنبه‌های مختلف تئوری تیپ‌های شخصیتی

شاید خواندن مقالات و گزارش‌های تیپ‌های مختلف شخصیتی به شما کمک کند تا با آن تیپ بهتر آشنا شوید، اما مسلماً وقتی تیپ را به صورت کاربردی و عملی در زندگی یک فرد مشهور بررسی می‌کنیم بسیاری از نکات بهتر جا می‌افتد و درک بهتری از تیپ به دست می‌آید.

 

۳. تبادل نظر و رفع ابهامات

خواهیم گفت که شناسایی تیپ شخصیتی اشخاص مشهور، حد و مرز دقیق و مشخصی ندارد. شخصی که از نظر تحلیل‌گران و کارشناسان ما شهودی به نظر می‌رسد ممکن است از نظر کارشناسی دیگر حسی باشد و این جای تعجب نیست. در نهایت ما با بحث، تبادل نظر و ارائه دلیل می‌توانیم به شناخت بهتری از تفاوت‌های شخصیتی دست پیدا کنیم و بسیاری از مطالب را بهتر متوجه شویم.

 

قبل از مطالعه قسمت‌های بعدی حتما این پیش‌فرض‌ها را بخوانید:

قبل از این‌که بحث را آغاز کنیم و در مورد تیپ شخصیتی افراد مشهور صحبت کنیم. لازم است نکاتی ضروری را با هم مرور کنیم تا در ادامه کار به مشکل برنخوریم.

ما برخی از پیش‌فرض‌های مهم که قبل از مطالعه این مجموعه مقالات باید به ذهن بسپارید را دسته‌بندی کردیم تا با ذهن باز و دید غیر جانب‌دارانه وارد بحث اصلی شویم.

 

۱. نکته اول این است که پیدا کردن تیپ شخصیتی افراد مقوله‌ای قطعی و مطلق نیست. خصوصاً در مورد اشخاص مشهوری که تنها از طریق آثار، افکار و سخنرانی‌هایشان به آن‌ها دسترسی داریم. تشخیص تیپ افراد مشهور مقوله‌ای صد در صد علمی نیست که انتظار داشته باشیم خطاناپذیر باشد.

بلکه تشخیص تیپ صرفاً مسئله‌ای تجربی است که به مطالعات کارشناسان و درک آن‌ها از تیپ شخصیتی باز می‌گردد و در نتیجه ممکن است خطاپذیر باشد.

۲. تیپ شخصیتی افراد وابسته به عوامل مختلفی مثل محیط، جایگاه اجتماعی و مقام و منصبی است که در طول دوران زندگی کسب کرده‌اند. بنابراین این میزان از آمیختگی عوامل مختلف به یکدیگر، می‌تواند تشخیص تیپ آن‌ها را با دشواری‌هایی همراه کند.

در نتیجه دسترسی به همه جنبه‌ها و ابعاد شخصیتی افراد مشهور میسر نیست و در بهترین حالت تنها می‌توان تخمینی نزدیک به تیپ آن‌ها ارائه داد.

۳. وقتی در مورد تیپ افراد مشهور حدسی می‌زنیم، این حدس بر اساس شواهد و سرنخ‌هایی است که از مصاحبه‌ها، آثار برجسته، جملات مهم و خط فکری غالب آن‌ها گرفته شده است. متأسفانه در اغلب موارد ما از نزدیک به آن فرد دسترسی نداشته‌ایم و بنابراین این هم کار را برای تشخیص صحیح تیپ دشوار می‌کند.

۴. وقتی داریم تیپ شخصیتی افراد را تحلیل می‌کنیم و در نهایت حدس خودمان را ارائه می‌کنیم، حق نداریم از صفات و ویژگی‌های اغراق شده (مثبت یا منفی) در شخصیت آن فرد استفاده کنیم و تیپ او را بر آن اساس حدس بزنیم.

مثلا بگوییم: فلانی چون یک احمق تمام عیار است پس تیپش فلان است، یا «خاک بر سرش! بلد نیست چجوری لباس بپوشد! حتما تیپش فلان است!»

مواردی مثل این، هدف ما از تیپ‌شناسی افراد مشهور نیست.

۵. وقتی داریم از چیزی به نام تحلیل حرف می‌زنیم، یعنی تا حد امکان باید احساسات خودمان نسبت به فرد را فراموش کنیم و ویژگی‌های او را بدون سوگیری مورد تحلیل قرار دهیم.

مثلا اگر بر اساس شواهد به این نتیجه رسیدیم که کسی درون‌گراست، حق نداریم بگوییم به خاطر بی‌سوادی‌اش است که بلد نیست حرف بزند! نه درون‌گرایی‌اش.

این تحلیل نیست. در تحلیل گرایش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، سلیقه‌ای و استریوتایپی ما جایی ندارد.

بنابراین وقتی داریم از مقوله‌ای به نام تیپ شخصیتی افراد مشهور صحبت می‌کنیم، در بهترین حالت داریم از روی سرنخ‌های در دسترس، تیپ او را حدس می‌زنیم و این تشخیص، قطعی و مطلق نیست.

شاید بپرسید وقتی می‌گوییم تشخیص تیپ افراد از روی جملات و یا ایده‌ها و افکار آن‌ها صورت می‌گیرد منظور ما چیست؟

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

در یکی از قسمت‌های آینده قرار است به سراغ تحلیل تیپ شخصیتی آقای سایمون سینک (Simon Sinek) نظریه‌پرداز مشهور حوزه رهبری برویم. به یکی از نظریات ایشان که در کتاب «رهبران آخر غذا می‌خورند» بیان شده است توجه کنید:

«رهبری همانند پدر یا مادر بودن است و شرکت، خانوادهٔ جدید است که افراد به آن ملحق می‌شوند. آن که در بیماری و سلامتی همانند افراد خودی به فکر ماست.»

شخصیت شناسی mbti

در قسمتی که تیپ آقای سایمون سینک را بررسی می‌کنیم خواهیم گفت که این جمله بسیار نزدیک به مدل ذهنی فردی است که کارکرد احساسی برون‌ریزی شده (Fe) دارد و در نتیجه به یکی از سرنخ‌های مهم در مورد تیپ ایشان دست پیدا می‌کنیم. یعنی در نهایت تیپ ایشان یکی از چهار مورد (INFJ- ENFJ- ISFJ- ESFJ) است.

حالا در صورتی که کارکرد دیگر او را پیدا کنیم می‌توانیم تیپ شخصیتی ایشان را معلوم کنیم.

بعد از این مقدمه می‌توانیم وارد بحث شیرین تیپ‌‌ شخصیتی افراد مشهور بشویم.

در قسمت‌های آینده سعی می‌کنیم در مورد تیپ افراد آشنا و شناخته‌شده در ایران و در دنیا مطالبی را ارائه کنیم. تعدادی از افرادی که قصد داریم به تحلیل تیپ شخصیتی آن‌ها بپردازیم شامل موارد زیر است:

مارک زاکربرگ، بیل گیتس، وارن بافت، ایلان ماسک، لری پیج، استیو جابز، انیشتین و …

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *