مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbti

متن زیر را سرکار خانم مینو منجزی از مخاطبان تیپ‌شناسی نوین برای ما ارسال کرده‌اند. ایشان فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی هستند و تجربه ارائه مشاوره شغلی و تحصیلی در زمینه رشته تخصصی‌شان را دارند. در مقاله زیر به دغدغه ایشان برای همه‌گیر شدن استفاده از ابزار تیپ‌شناسی MBTI برای انتخاب آگاهانه شغل و رشته تحصیلی اشاره شده است.

تجربه یک مشاور

بنده مینو منجزی تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی مهندسی پزشکی هستم که تجربه‌ی مشاوره‌ی تحصیلی و شغلی در این رشته را داشته‌ام و از زمانی که مطالعات روانشناسی و همچنین مطالعات شخصیت شناسی (MBTI) را آغاز کرده‌ام، به تأثیر مستقیم شخصیت  بر شغل افراد، بیشتر پی برده‌ام.

یعنی هر فردی با شناخت خودش بر این مبنا که؛ فردی اجتماعی یا خلوت‌گزین، منطقی یا احساسی، صبور یا عجول، دلسوز یا خودرأی و…است می‌تواند به انتخاب راحت‌تری از رشته تحصیلی و محیط کاری برسد.

آینده استعدادیابی

با توجه به اینکه وضعیت بازار کار کشورمان ایران، از حالت استخدام‌های دولتی به مراکز خصوصی و استارت آپ ها سوق پیدا کرده و تب بیشتری نیز در آینده خواهد گرفت، پس انتخاب رشته تحصیلی و محیط شغلی متناسب با شخصیت و استعدادهای ذاتی هر فرد اهمیت دوچندان پیدا خواهد کرد.

همچنین اعتقاد دارم که جایگاه روانشناسی و استعدادیابی در آموزش و پرورش کشور بسیار خالی است و وجود آزمون کنکور باعث شده که تمام توجه و تمرکز دانش آموزان روی تست زنی، مدیریت زمان، حفظ کردن مطالب و…باشد؛ که باعث می‌شود ذهن دانش آموز (مداوماً!) در یک دوی ماراتنِ فرسایشی و پرتنش باشد! بدون اینکه به استعداد و توانایی‌های ذاتی‌اش توجه شود!

اهمیت پیدا کردن مسیر صحیح شغلی و تحصیلی

در نهایت دانش آموزی که نتوانسته از آزمون نخبه پروری کنکور سربلند بیرون بیاید؛ با سرخوردگی و ناامیدی و عدم اعتمادبه‌نفس بسیار (و بدون شناخت!) یکی از رشته‌های تحصیلی را انتخاب نموده و به تحصیل می‌پردازد.

و در تمام دوران دانشجویی بدون هدف‌گذاری خاصی پیش می‌رود و امید دارد در یک سازمان و یا موسسه و یا ارگان دولتی جذب شود و حقوق ثابت و بیمه داشته باشد. درواقع ذهنیت خودباوری و خلاقیت در جوانان ما کشته شده زیرا به فردگرایی و استعداد پروری اهمیتی نداده‌ایم.

شما هم به گسترش این دانش کمک کنید!

اگر علاقه به نوشتن از تجربیات خودتان دارید، یا دوست دارید مقالات ترجمه شده‌تان در سایت تیپ‌شناسی نوین منتشر شود، می‌توانید مقالات خودتان را به آدرس office@typeshenasi.com ارسال کنید.

برای ما از تجربیات روزمره و ساده خودتان در استفاده از MBTI بنویسید، این ابزار در چه موقعیت‌هایی به درد شما خورده است؟ دیگران در صورت ندانستن MBTI ممکن است چه چیزهایی را از دست بدهند؟ موتور خلاقیتتان را روشن کنید و برای دوستانتان از MBTI بنویسید. ما هم آن را در سایت منتشر می‌کنیم!

 

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه

  • حمیدرضا غلامرضایی گفت:

    سلام . وقت بخیر . با تشکر از مطالب ارزشمند شما لطفا راهنمایی بفرمایی چگونه میشود با تهیه کننده این متن (سرکار خانم مینو منجزی از مخاطبان تیپ‌شناسی) برای همکاری در یک کار تحقیقی مرتبط شد . با تشکر غلامرضایی ۰۹۱۲۳۴۰۱۳۹۸

  • قادری گفت:

    سلام.. چطورمیتونم باآقای آرسام هورداد ارتباط برقرارکنم.. ممنون میشم کمکم کنید. ۰۹۳۹۴۰۳۶۳۱۶

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما دوست عزیز
      من در حال حاضر ارائه مشاوره ندارم و می‌توانید پرسشتان را از طریق سایت یا دایرکت اینستاگرام مطرح بفرمایید سر فرصت بررسی می‌کنم
      با احترام

  • ممنون از آموزش هایی که قرار می دهید