مطالب پیشنهادی:

تست mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

در قسمت قبلی به موضوع روابط عاطفی تیپ شخصیتی INTJ پرداختیم و سعی کردیم پیشنهادهایی را برای داشتن ارتباط عاطفی بهتر به این تیپ ارائه کنیم. در این قسمت این می‌خواهیم موارد دیگری را بررسی کنیم.

۴. ارتباط عاطفی صفحه شطرنج نیست!

INTJها به روابط عاطفی‌شان هم مثل سایر موقعیت‌های زندگی‌شان نگاه می‌کنند و می‌خواهند آن را هم بر اساس طرح و برنامهٔ راهبری پیش ببرند.

فکر می‌کنید INTJها چطور وارد مقوله‌های عاطفی می‌شوند؟ بر خلاف بقیه که ممکن است با دیدن شخص مورد نظرشان، به او علاقه‌مند شوند و تصمیم بگیرند به مرور با او صمیمی‌تر شوند، INTJها یک نقشهٔ از پیش برنامه‌ریزی شده در ذهن دارند.

آن‌ها اول تصویری از شخص ایده آلشان در ذهن ترسیم می‌کنند که ویژگی‌ها مورد نظر آن‌ها را دارد. بعد از آن فرایند قرارهای عاطفی را به بازهای هدفمند تقسیم می‌کنند تا از هر قرار ملاقات به یکی از پرسش‌های ذهنی‌شان پاسخ داده شود.

و در نهایت تصمیم می‌گیرند که آیا فرد مورد نظر برای آن‌ها مناسب هست یا خیر. آن‌ها این پروسه را به چشم یک مأموریت نگاه می‌کنند: «مأموریت پیدا کردن شریک عاطفی!»

[box type=”tip” radius=”5″]بر خلاف تعجب INTJها، روش بقیه مردم در ارتباطات عاطفی معمولاً چنین نیست. اغلب مردم وارد رابطه عاطفی می‌شوند تا احساس خوبی از خودشان داشته باشند و احساس خوب و پشتیبانی عاطفی را به شریکشان بدهند.

آن‌ها دوست دارند لحظات خوشی را در کنار شریک عاطفی‌شان تجربه کنند و خاطرات خوبی در کنار هم بسازند. مردم دوست دارند در رابطه‌ عاطفی‌شان به خاطر خودشان مورد پذیرش و علاقه طرف مقابل قرار بگیرند و معمولاً علاقه‌ای به کنترل شدن از جانب طرف مقابل ندارند.

مسئله این جاست که در یک رابطهٔ عاطفی باید تلاش کنید یک ارتباط همدلانه و متقابل با شریک عاطفی‌تان برقرار کنید و با آن‌ها مثل مهره‌های شطرنج رفتار نکنید.

۵. قرار ملاقات با شریک عاطفی‌تان را با یک مصاحبه استخدامی اشتباه نگیرید!

INTJها به طور طبیعی نیاز به یک شریک ذهنی دارند. یعنی کسی که به اندازه کافی باهوش، خوش‌فکر و خلاق باشد و از طرفی شخصیتی مستقل داشته باشد و افکار هوشمندانه شریک INTJ اش را تحسین کند.

اغلب INTJها خیلی زود متوجه می‌شوند که طرف مقابلشان چنین ملزوماتی را دارد یا خیر و وقت خودشان را با شخصی که از نظر آن‌ها ذهن قوی‌ای ندارد تلف نمی‌کنند. INTJها اهل تعارف نیستند و حاضر به بازگشت به مرحله پایین‌تر نیستند.

[box type=”tip” radius=”5″]گاهی به نظر می‌رسد که INTJها برای انتخاب ایده‌آل‌ترین گزینه، قرارهای ملاقات (date) با شریک‌ عاطفی‌شان را با یک ارزیابی همه‌جانبه اشتباه گرفته‌اند. ممکن است آن‌ها شخص مقابل را با سؤالات مهم و اساسی کلافه کنند.

منظور ما از سؤالات مهم و اساسی، مشابه سؤالاتی است که در یک جلسه مصاحبه استخدامی از آدم پرسیده می‌شود. در حقیقت INTJها بر این باورند که با این روش و با پرسیدن چنین سؤالات سنگین و پیچیده‌ای بهتر می‌توانند گزینه ایده آلشان را پیدا کنند.

پیشنهاد ما به INTJها این است که کمی از سرعتشان بکاهند! در یک قرار ملاقات، خصوصاً در برخوردهای اولیه خوب است کمی فضا را تلطیف کنید. از علاقه‌مندی‌های معمولی طرف مقابل بپرسید (فیلم، موزیک، کتاب و …)، هر کسی در این مورد حرفی برای گفتن دارد.

از طرفی وقتی در مورد چنین موضوعات معمولی صحبت کنید، طرف مقابل را دچار استرسِ بیجا نخواهید کرد. با مطرح کردن همین موضوعات ساده، اگر می‌بینید طرف مقابل مهارت کلامی خوبی ندارد یا سلیقه او و دیدگاه‌هایش در همین زمینه‌ها با شما سازگار نیست، این می‌تواند اطلاعات خوبی برای شما باشد و نیازی به پرداختن به مسائل اساسی‌تر نیست.

اما اگر می‌بینید گفتگوی شما در مورد همین موضوعات ساده، خیلی خوب و نرم پیش می‌رود و در حین گفتگو متوجه اشتراک دیدگاه‌های خودتان با طرف مقابل شدید بدانید که ارزش این را دارد که برای این رابطه وقت بیشتری بگذارید.

پس فراموش نکنید که در برخوردهای ابتدایی با سؤالات سنگین و پیچیده فضای قرار را برای خودتان و طرف مقابل پر تنش نکنید.

۶. غرق در تحلیل نشوید، چون فرصت را از دست می‌دهید!

معمولاً INTJها به دلیل ترجیح ساختارگرایی (J) دوست دارند تکلیف موضوعات سریع‌تر مشخص شود. اما این فقط در صورتی صحیح است که به خوبی در مورد موضوعی فکر کرده باشند.

تا قبل از این که INTJها درباره موضوع به طور کامل تحقیق نکرده‌اند، تصمیمی نمی‌گیرند و خودشان را مشغول دریافت اطلاعات تازه می‌کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]این مسئله ممکن است مشکل‌ساز باشد. چون معمولاً INTJها زمان نسبتاً زیادی را صرف بررسی جزء‌به‌جزء موضوعات پیچیده و نسبتاً اساسی رابطه می‌کنند.

مثلاً احساسات و عواطف خودشان را بررسی می‌کنند، می‌خواهند ببیند عشق و علاقه در وجود آن‌ها چقدر رخنه کرده و مسائلی مثل این‌ها… همین ممکن است مدت زمان زیادی را از آن‌ها بگیرد و در نتیجه طرف مقابل آن‌ها نسبت به INTJها سرد شود یا این که احساس بلاتکلیفی کند و در نتیجه بخواهد خودش را از این بلاتکلیفی نجات دهد.

بنابراین لازم است زمان زیادی را صرف تحلیل نکنید و بیش از اندازه محافظه‌کار نباشید. گاهی اوقات لازم است با اندک اطلاعاتی که در دست دارید تصمیمی بگیرید و به پیش بروید. در غیر این صورت ممکن است گزینه‌های خوبی را از دست بدهید.

در قسمت آینده موارد دیگری را با هم بررسی خواهیم کرد.

چه امتیازی به این مقاله می‌دهید؟

[kkstarratings]

محصولات مرتبط

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «درسنامه تیپ‌شناسی»:

تیپ‌های شخصیتی: مقاله اول- باورهای نادرست در مورد ISFJها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوم- خلاقیت در ISFJها چطور نمود پیدا می‌کند؟

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه

  • مجتبی گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از سایت خوبتون… نمی دونم هنوز جواب می دین روی این مقاله یا نه
    من intj-t هستم ۲۳ سالمه و مشکلی اساسی تر از چیزی که نوشتین دارم.متاسفانه این شکلی شدم که آدما رو از نظر هوشی پایین تر از خودم پیدا می کنم و هم زمانش احساس می کنم نیازی به وجود دیگران تو زندگیم نیست و خودم واس خودم کافیم.از اون طرف خوندن کتابها و سایت‌هایی مثل مال شما بهم می گن که منم مثل بقیه نیاز دارم زندگی عاطفی داشته باشم.شما پیشنهاد می دید آهسته هوش طرف مقابلو بسنجم، ولی چندبار؟وقتی هر دفعه یه نتیجه به دست میاد 🙁

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام مجتبی گرامی
      ممنونم که با ما همراه هستید،
      یکی از مهم‌ترین مواردی که یک INTJ می‌تواند در مسیر رشد شخصیتی‌اش به کار بگیرد همین تعامل و ارتباط داشتن با دیگران است، پیشنهاد من این است که حتماً ارتباطات خوب را تجربه کنید. و این را فراموش نکنید که لزومی ندارد ما محدود به چارچوب تیپ شخصیتی خودمان باشیم، آدام گرنت می‌گوید اگرچه تیپ شخصیتی مهم است اما از آن مهم‌تر مهارت آدم در انطباق با محیط اطراف است.
      برای شما آرزوی موفقیت دارم

  • امید گفت:

    سلام.منintjهستم.ازشغل فعلیم بعنوان پرستارخستەم.میخام دوبارە کنکوربدم .اولین و اخرین فرصتمە.حس میکنم تو برنامەریزی مشکل دارم.راهنمایی و توصیتون برای شروع مجدد توسط یکintjچیە؟ب نظر شما بهترین راە برایمن کمک گرفتن از مشاوران درسی و… هست یا ا تکا ب خودم و تلاش برای برنامەریزی؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام
      قطعاً آخرین فرصتتون نیست، بهترین کار مشورت با یک مشاور زبدهٔ شغلی- تحصیلی هست تا با شفافیت بیشتری تصمیم بگیرید.

  • یک INTJ? گفت:

    سلام.
    میخواستم بگم اگر ممکنه دوتا سوالی ک اخر کامنت بالاییم نوشتمو پاسخ بدین.
    الان دیدم پیامم تایید شده ولی جواب ندادید.

  • یک INTJ? گفت:

    سلام.
    سوالی ک داشتم این هست که بنظرتون عملکرد یک intj در شغل روانشناسی چطور هست؟
    من همیشه ب این ک روان انسانهارو تحلیل کنم خیلی علاقه دارم.ارتباط روان با اقدامات و کارهای انسان ها.اینک چرا این فرد چنین کاری کرد و چنین مسائلی.و مثلا در خیابان یا مهمونی ها بیشتر تو ذهنم رفتارهایی ک میبینمو تحلیل میکنم و دنبال علت هام.
    مثلا مباحثی مثل mbti برای من بسیییییی جالبه…و حتی بخاطرش ازمون های متفاوتی رو بارها دادم و سایت های خارجی رو مطالعه میکنم.اما در این حال برای چندتا از دوستانم ب هیچ عنوان ب اندازه من جالب نبوده.
    خودم حس میکنم با این خصوصیات نزدیک ترین رشته ب من روانشناسی هست.
    شما فکر میکنید چه رشته ای به من نزدیک تر هست؟
    و سوال بعد اینکه یک intj رو در این شغل چجوری ارزیابی میکنید و بنظرتون برای بهبود عملکردش باید چگونه عمل کنه؟

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما دوست گرامی،
      در خصوص رشته روانشناسی، مهارت‌های تحلیلی و حل مسئلهٔ تیپ INTJ باعث می‌شود تا این تیپ برای رشته روانشناسی مناسب باشد و در صورت علاقه، عملکرد خوبی در این رشته داشته باشد.
      در صورتی که به این رشته علاقه دارید و با فضای آن آشنا هستید، مطمئنا می‌توانید در آن موفق باشید و از نظر تیپ شخصیتی‌تان مشکلی وجود ندارد.
      در مورد پرسش آخر، برای عملکرد بهتر لازم است این تیپ روی تعامل و ارتباطِ همدلانه با مراجعین بیشتر کار کند، هر چند تمرکز اصلی این تیپ روی حل مسئله است، نه همدلی با مراجعان که این می‌تواند یک نقطه قوت باشد، اما در هر صورت داشتن ارتباط متعادل و همدلانه و توجه به نیازهای شخصی بیمار هم می‌تواند موضوعی باشد که لازم است این تیپ توجه بیشتری به آن داشته باشد.
      موفق و پیروز باشید
      تیپ‌شناسی نوین