مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

بر اساس نیازسنجی‌هایی که از مخاطبان تیپ‌شناسی نوین در سایت، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام انجام داده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که بحث درزمینهٔ موفقیت و افزایش عملکرد و بازدهی فردی یکی از دغدغه‌های مهم کاربران ماست.

به همین دلیل تصمیم داریم از این به بعد به‌طور منظم به نگارش مقالات و محتوای اصیل در خصوص موفقیت و رشد فردی بپردازیم.

در این قسمت قصد داریم در رابطه با برخی از ویژگی‌های افراد موفق با یکدیگر صحبت کنیم. دلیل این کار هم واضح است، همه ما در زندگی‌مان حتماً افرادی را دیده‌ایم که با هر متر و معیاری که بخواهیم حساب کنیم می‌شود به آن‌ها لقب «موفق» داد.

اما مسئله این است که همین که افراد موفقی را در زندگی سراغ داشته باشیم، این کافی نیست. ما باید از افراد موفق زندگی‌مان «الگو برداری» کنیم، باید در مورد روش‌های موفقیت آن‌ها، ذهنیت (mindset) صحیح آن‌ها و فعالیت‌های منظم روزانه‌شان تحقیق کنیم و سعی کنیم یک الگو و رویکرد مشخص از دل آن استخراج کنیم.

اگر پیگیر کتاب‌ها یا سمینارهای متداول موفقیت بوده‌اید، حتماً شنیده‌اید که اغلب آن‌ها می‌گویند موفقیت حاصل دنبال کردن علاقهٔ فردی، پشتکارِ مداوم، تفکر مثبت و اندکی خوش‌شانسی است.

اما مشکل این جاست که این توصیه به شدت کلی و مبهم است! مثل این است که از کسی بپرسیم من می‌خواهم موفق شوم، باید چه کار کنم؟ او هم در پاسخ بگوید: «برو موفق شو!»

ما باید منظورمان را از موفقیت دقیقاً مشخص کنیم و از طرفی به دنبال راهکارهایی کاربردی، سودمند و «قابل اجرا» در این حوزه باشیم. موفقیت یک مفهوم کاملاً قابل اندازه‌گیری است (اگر چه هر کس خط‌کشِ خودش را دارد) و این کار ما را تا حد زیادی راحت خواهد کرد.

گروه تیپ‌شناسی نوین در مجموعه موضوعات تحت عنوان «موفقیت و بهبود عملکرد» که از این پس در سایت قرار خواهد گرفت، قصد ندارد رویکرد رایج و عامیانه فعالانِ حوزهٔ موفقیت را تکرار کند. بلکه تلاش ما این است که با رویکردی «کاربردی» و با استفاده از منابع اصیل به بحث در مورد این موضوع بپردازیم.

[box type=”tip” radius=”5″]خود موفقیت شاید مسئلهٔ مبهم و کلی باشد، چون مصداق‌های بی‌شماری برای موفقیت می‌تواند وجود داشته باشد. اما نتیجه و خروجیِ آن کاملاً قابل اندازه‌گیری و سنجش است.

در این صورت، اگر فرض کنیم که خروجی‌ها و دستاوردهای ما- که نام آن‌ها را موفقیت می‌گذاریم- قابل اندازه‌گیری است، پس حتماً مجموعه اصول و روش‌هایی هم برای موفق شدن وجود دارد که هدف اصلی ما بررسی همین اصول و روش‌هاست.

دانستن اصول موفقیت به ما کمک می‌کند از روشِ سایر افراد موفق الهام بگیریم و از آن روش‌ها به شیوه‌ای متناسب با خودمان در زندگی استفاده کنیم.

برای شروع، در این قسمت می‌خواهیم برخی از اصول مهمی که افراد موفق در زندگی‌شان رعایت می‌کنند را با هم بررسی کنیم:

۱. افراد موفق، خودشان را موفق نمی‌دانند و در این تعریف متوقف نمی‌شوند

این افراد وقتی به یکی از اهدافشان می‌رسند، بلافاصله هدفِ بعدی را مشخص می‌کنند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا دستاوردهایشان را بیشتر و بیشتر کنند و کارشان در یک نقطه و با یک دستاورد تمام نمی‌شود.

آن‌ها در یک مسیرِ مداوم قرار گرفته‌اند و همین رویکرد باعث می‌شود شور و اشتیاق آن‌ها به مرور بیشتر شود. هر چقدر دستاوردهای بیشتری به دست می‌آورید، میل و رغبتِ شما هم بیشتر می‌شود و هرچقدر میل و رغبتتان بیشتر شود، با شور و اشتیاقِ بیشتری از مسیرِ موفقیت لذت خواهید برد. درست مثل یک چرخهٔ تقویت‌کننده:

[box type=”tip” radius=”5″]دستاورد بیشتر منجر به شور و اشتیاق بیشتر می‌شود و شور و اشتیاق شما باعث می‌شود دستاوردهایتان را بیشتر کنید.

عکسِ این روش- که یک دیدگاهِ سطحی است- این است که موفقیت را یک نقطه فرض کنیم و با رسیدن به یک هدف، خودمان را موفق بدانیم و فکر کنیم مأموریت تمام شده است.

حتماً بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «موفقیت، مقصد یا هدفِ نهایی نیست!» این جمله واقعاً درست است. همه افرادی که در زندگی‌شان کار مهمی انجام داده‌اند، رویکردشان رشد و توسعهٔ «دائمی» و مداوم بوده است، نه این که فکر کنند همه چیز در یک نقطه به پایان می‌رسد و دیگر تلاش بیشتر لازم نیست.

این افراد دائماً به فکر بهتر کردن خودشان و یادگیری مهارت‌ها و توانمندی‌های جدید هستند. در نتیجه هیچ رازی در کار نیست و کسی تلاش نکرده چیزی را از ما مخفی کند! موفقیت یک مسیرِ ادامه‌دار و ممتد است و هیچ جا به پایان نمی‌رسد.

۲. تمرکز آن‌ها روی انجام موفقیت‌آمیز کارهای کوچک است

برای این که روزی یک برندهٔ بزرگ باشید، لازم است اول در کارهای کوچک برنده شوید. برنده شدن در کارهای کوچک یعنی تمرکز کردن روی دستاوردهای کوچک روزانه، یعنی هر روز یک قدم کوچک به سمت هدفتان بردارید.

موفقیت شبیه آجرهای کوچکی است که یکی پس از دیگری روی هم قرار می‌گیرند و در نهایت یک دیوار بزرگ را می‌سازند.

وقتی دستاوردهای کوچک روزانه شما در کنار هم قرار می‌گیرند و با هم جمع می‌شوند، درست مثل همان آجرها، یک ساختمان بزرگ را شکل می‌دهند که همان موفقیت نهایی است.

[divide]

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: دو نکته در مورد برنامه‌ریزی که می‌توانیم از ESTJها یاد بگیریم

[divide]

وقتی با یک چالش یا مانع مواجه می‌شوید، کافی است فقط یکی دو آجر را بردارید و روی آجرهای قبلی بگذارید و همین روند را بارها و بارها تکرار کنید. این یعنی برنده بودن.

نه شور و شوق، نه استعداد، نه اراده آهنین و نه انگیزه فوق‌العاده، شما را در لحظات سخت و دشوار نجات نمی‌دهد.

چیزی که ما را به سمت موفقیت می‌کشاند و باعث می‌شود در سختی‌ها دوام بیاوریم، چشیدن طعم موفقیت‌های کوچک است.

[box type=”tip” radius=”5″]پیشرفت‌های کوچکِ ادامه‌دار بزرگ‌ترین انگیزه ما برای ادامهٔ مسیر هستند و این پیشرفت‌های کوچک رفته رفته در کنار هم یک موفقیت بزرگ را می‌سازند.

پس کاری انجام دهید، هر چند کوچک. نگران کوچک بودن آن نباشید، مهم این است که عمل‌گرا باشید و برای رسیدن به اهدافتان کاری انجام دهید.

این مبحث را در قسمت‌های آینده ادامه خواهیم داد.

به این مقاله چه امتیازی می‌دهید؟

[kkstarratings]

[box type=”info” radius=”5″]مشارکت شما) چه راهکار یا چه ذهنیتی بیش از همه به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌تان در طول مسیر کاهش پیدا نکند؟

[divide]

بهتر است مجموعه مقالات «موفقیت و بهبود عملکرد» را به ترتیب زیر مطالعه کنید:

راهکارهای موفقیت: مقاله اول- چطور ذهنیت یک فرد موفق را داشته باشیم؟

راهکارهای موفقیت: مقاله دوم- تمام کننده بودن عادت مشترک همه افراد موفق

راهکارهای موفقیت: مقاله سوم- چرا مثبت رفتار کردن بهتر از مثبت فکر کردن است؟

راهکارهای موفقیت: مقاله چهارم- می‌خواهید موفق شوید، این افکار را کنار بگذارید!

راهکارهای موفقیت: مقاله پنجم- دو نکته درباره مهارت برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی

راهکارهای موفقیت: مقاله ششم- یازده نکته برای داشتن زندگی شادتر 

راهکارهای موفقیت: مقاله هفتم- شش کاری که افراد موفق حتماً انجام می‌دهند

راهکارهای موفقیت: مقاله هشتم- راهکارهای قدرتمند تیم فریس برای افزایش عملکرد شخصی

راهکارهای موفقیت: مقاله نهم- پنج عادت همیشگی افراد موفق

راهکارهای موفقیت: مقاله دهم- چه درس‌هایی می‌توانیم از نقاط ضعفمان بیاموزیم؟

[divide]

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • فاطمه شیرانی گفت:

    با سلام و آرزو سلامتی
    حافظ نهاد نیک تو کامت برآورد
    جانها فدای مردم نیکو نهاد باد

    آنچه مرا وادار به نگارش کرد تعهد شما در مورد آموزش به مردم کشورمان است. امیدوارم دراین تصمیم نیکو موفق و پایدار بمانید.

    رشته تخصصی من تغذیه و رژیم درمانی است و بسیاری از مراجعین مطب در کنار اضافه وزن و چاقی درگیر انتقاد شدید به خود و اعتماد به نفس پایین هستندو من در تلاشم کنار توصیه های تخصصی رژیم درمانی بطور عمومی هم توصیه هایی در راستای افزایش خود باوری داشته باشم.
    این روزها کتاب های مختلف را میخوانم و به سایت های مختلف سر می زنم.
    ممنون می شوم شما هم در این حوزه مرا راهنمایی کنید.
    با احترام
    دکتر فاطمه شیرانی
    متخصص تغذیه و رژیم درمانی
    ۰۹۱۳۱۲۸۰۳۲۰