مطالب پیشنهادی:

تست mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۶ دقیقه

۱. ذهن آگاهی را تمرین کنید

یکی از راهکارهای اثربخش برای کنترل تکانشگری پرورش مهارت ذهن آگاهی (mindfulness) است. ذهن آگاهی کمک می‌کند با تمرکزِ بیشتری متوجه اتفاقات و رویدادهای اطراف باشیم و باعث می‌شود روی کاری که داریم انجام می‌دهیم متمرکز باشیم. به عبارت بهتر، ذهن آگاهی همان چیزی است که اغلب با عنوان «تمرکز حواس» از آن یاد می‌کنیم.

افراد تکانشی معمولاً آرام و قرار ندارند و روی چند مسئولیت و کار مختلف جابه‌جا می‌شوند، تنوع‌گرایی آن‌ها زیاد است و به سرعت از انجام یک کار روتین دل‌زده می‌شوند. نقطه مقابل تکانشگری، «تمرکز حواس» است.

برای پرورش تمرکز حواس، اول لازم است عامل حواس‌پرتی خودتان را رصد کنید. به مدت یک هفته، هوشیارانه رفتار خودتان را زیر نظر بگیرید و ببینید تکانه‌های شما از چه نوع است و به چه شکلی است؟ نوع رفتارتان را در این لحظات بنویسید.

در آن لحظه دقیقاً چه احساسی دارید؟ به چه چیزی فکر می‌کنید؟‌ چه موقعیت‌های بیرونی در ایجاد رفتار تکانشی در شما نقش دارند؟ آیا می‌توانید الگوی ثابتی برای آن پیدا کنید؟‌ در کدام شرایط احساسی، رفتار تکانشی در شما بیشتر است؟ وقتی استرس دارید؟ وقتی عصبانی هستید؟‌ وقتی هیجان‌زده‌اید؟

نکته این تمرین اینجاست که وقتی «محرک» خودتان را کشف می‌کنید و می‌فهمید عامل رفتار تکانشی شما چیست، راحت‌تر می‌توانید آن را کنترل کنید.

به محض اینکه احساس کردید در معرض رفتاری تکانشی قرار گرفته‌اید- مثلاً تمرکز حواستان دارد از دست می‌رود یا چندان روی کاری که دارید انجام می‌دهید متمرکز نیستید- تکنیک‌های ذهن آگاهی را به کار بگیرید.

نفس‌های عمیق و ادامه‌دار، به مدت پنج دقیقه، آرام کردن روندِ افکار و سایر تکنیک‌های ذهن آگاهی. در مجموع این تمرینات به شما کمک می‌کنند توجه و تمرکزتان در لحظه حال افزایش یابد و کمتر تحت تأثیر اتفاقات و تغییراتِ بیرونی قرار بگیرید و به آن‌ها واکنش نشان بدهید.

ضمناً ذهن آگاهی باعث می‌شود بیشتر به نتیجه و عواقب تصمیماتتان فکر کنید و قبل از اینکه تصمیمی بگیرید که از آن پشیمان شوید، اقدامی مثبت و سازنده انجام دهید.

۲. مراقب باشید با چه افرادی همنشینی می‌کنید

متمرکز ماندن تا حد زیادی به عوامل بیرونی هم بستگی دارد. یعنی اگر من همه انرژی‌ام را بگذارم و روی کاری که دارم انجام می‌دهم متمرکز بمانم، باز ممکن است دوستانی داشته باشم که با صحبت‌های بی‌مورد مزاحم کار من می‌شوند.

یا در حالت خوشبینانه دوستان و نزدیکانی که مدام در حال مسافرت و گردش و تفریح هستند و خلاصه اینکه به دلیل وقفه‌های بیرونی، نمی‌توانم لحظه‌ای به حال خودم باشم. سعی کنید شبکه دوستانتان را گزیده‌ انتخاب کنید. از افرادی که نمی‌توانند نیاز شما به تمرکز و ثبات را درک کنند دوری کنید و حلقه‌تان را محدود کنید.

۳. قبل از اقدام، در مورد عواقب کار فکر کنید

قبل از این‌که تصمیمی بگیرید یا کاری انجام دهید، به این فکر کنید آخرین باری که مطابق غریزه و به طور آنی و تکانشی تصمیم گرفتید، این کار چه عواقبی برایتان داشت؟‌ اوضاع چطور پیش رفت؟

وقتی یادم می‌آید که هفته قبل پنج ساعتِ مداوم مشغول بازی با موبایلم بودم، یا پاسخ کامنت‌های آخرین پست اینستاگرام را با عصبانیت دادم… بعدش چه احساسی داشتم؟‌ هزینه این تصمیمات برای من چه بود؟‌ آیا فقط احساس خودم را در لحظه ارضا کردم یا به حل مسئله کمک کردم و اقدامی مثبت و سازنده انجام دادم؟‌ تبعات این تصمیمات برای من چه بود؟

وقتی این محاسبات را انجام می‌دهید و به عواقب کارهایتان فکر می‌کنید، واقع‌گرایی جایگزین تصمیمات احساسی و آنی می‌شود و کنترل شما روی رفتارتان افزایش پیدا می‌کند.

در این صورت احتمال انجام دادن یک اقدام تکانشیِ دیگر، کمتر می‌شود. در این حالت شما سعی می‌کنید احساسِ پشیمانیِ ناشی از تصمیم‌گیری را، قبل از وقوع آن به خودتان یادآوری کنید و چنین احساسی به احتمال زیاد منجر به این می‌شود که از آن تصمیم یا از آن اقدام اجتناب کنید.

چون وقتی دارم آگاهانه به این فکر می‌کنم که: «چه تصمیمی بگیرم که بعداً کمتر پشیمان شوم؟»، این فکر خودش یک محرک و انگیزه قوی برای عاقلانه تصمیم گرفتن من می‌شود.

۴. تکانه‌هایتان را با این تکنیک کنترل کنید

گفتیم تصمیم‌گیری بر اساس تکانه‌ها یعنی «باید همین الآن به خواسته‌ام برسم، چون همین الآن آن را می‌خواهم». تکانش نیازی آنی و فوری به انجام دادن کار است. کسانی که نمی‌توانند تکانه‌هایشان را کنترل کنند و روی آن‌ها مسلط شوند، باید فوراً به آنچه می‌خواهند برسند و نمی‌توانند آن را به تأخیر بیندازند.

مهارت کنترل تکانه یعنی من بتوانم پاداش بزرگ‌تر (و بلند-مدت) را ببینم و در نتیجه در مقابل تصمیم‌گیری آنی مقاومت کنم. این افراد پاداشِ فوری و آنی را به تأخیر می‌اندازند تا پاداش بزرگ‌تری دریافت کنند.

فرض کنید یک هفته به سال نو باقی‌مانده و آخرین روز کاری من در محل کار است. من دو انتخاب دارم، یکی این‌که امروز از مرخصی تشویقی استفاده کنم و کمی زودتر به منزل بروم و باقی کار را بگذارم برای بعد از تعطیلات عید و دیگر این‌که امروز کمی بیشتر در محل کار بمانم و کارم را تمام کنم و انجام کار را به بعد از تعطیلات موکول نکنم. کسانی که می‌توانند تکانه‌هایشان را کنترل کنند، قطعاً ترجیح می‌دهند کمی بیشتر در محل کارشان بمانند و کار را تمام کنند تا از پاداش بزرگ‌تری لذت ببرند.

مهارت کنترل تکانه همین است. یعنی من می‌توانم لذت و پاداش فوری را، به خاطر پاداشی بزرگ‌تر (اما دورتر) به تأخیر بیندازم.

حالا شاید بپرسید برای کنترل تکانه‌هایمان باید چه کار کنیم؟ یک راهکار ساده و البته کاربردی برای کنترل تکانه استفاده از تایمر است. هر موقع احساس کردید می‌خواهید فوراً به چیزی برسید، «کمی» صبر کنید و بین خواسته و برآورده شدنِ آن فاصله کوتاهی بیندازید.

مثلاً فرض کنید تصمیم گرفته‌اید استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید و مثلاً کمتر به اینستاگرام بروید. اما بلافاصله روی گوشی شما یک اعلان (notification) ظاهر می‌شود و مثلاً می‌بینید کسی کامنتی گذاشته است.

طبیعی است که وسوسه می‌شوید بلافاصله آن کامنت را ببینید. این بهترین لحظه برای کنترل تکانه است، یک تایمر بردارید و آن را روی ده دقیقه تنظیم کنید و تا قبل از آن وارد اینستاگرام نشوید. بعد از ده دقیقه دو حالت به وجود می‌آید یا کلاً سرگرم کار دیگری می‌شوید و فراموش می‌کنید کامنتی داشته‌اید یا این‌که آن کامنت را چک می‌کنید.

در این صورت هم شما موفق شدید چون به‌هرحال برای ده دقیقه تکانه را کنترل کرده‌اید و این خیلی خوب است. رفته‌رفته می‌توانید زمان تایمر را بیشتر کنید و تسلط خودتان را روی تکانه‌ها افزایش دهید.

چه امتیازی به این مقاله می‌دهید؟

[kkstarratings]

محصولات مرتبط

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «درسنامه تیپ‌شناسی»:

تیپ‌های شخصیتی: مقاله اول- باورهای نادرست در مورد ISFJها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوم- خلاقیت در ISFJها چطور نمود پیدا می‌کند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سوم- آیا ISFJها زود احساساتی می‌شوند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهارم- پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های درون‌گرای شهودی (IN) (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پنجم- راهکارهایی برای پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های IN (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله ششم- رفتار تکانشی چیست و چه ارتباطی به تیپ شخصیتی دارد؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفتم- تیپ شخصیتی ENFP و راهکارهایی برای کنترل رفتار تکانشی (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هشتم- چهار عامل ایجاد کنندهٔ استرس در INFJها و روش‌های مقابله با آن‌ها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نهم- INFJها چطور باید جزئیات را مدیریت کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دهم- مدیریت اختلاف در روابط برای تیپ شخصیتی INFJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله یازدهم- چه موقع INTPها باعث تعجب دیگران می‌شوند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوازدهم- تیپ شخصیتی INTP و رفتار منفعل-پرخاشگر (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سیزدهم- چگونه INFJها می‌توانند رابطهٔ عاطفی سالمی را تجربه کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهاردهم- خطرات آرمان‌گرایی INFJها در رابطه عاطفی

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پانزدهم- ENTP و ENFP چطور باید غول اهمالکاری را شکست دهند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله شانزدهم- تقویت مدیریت زمان برای تیپ‌های ENFP و ENTP (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفدهم- راز شاد و موفق زیستن INFP چیست؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هجدهم- چطور یک INTJ باید رابطهٔ عاطفی را به نقطه قوت تبدیل کند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نوزدهم- بیش از اندازه کمک کزدن به دیگران چه خطراتی برای ESFJها دارد؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیستم- INFPها چطور می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و یکم- اشتباهات INTJها در رابطهٔ عاطفی 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و دوم- چطور یک ESFJ می‌تواند در کمک‌رسانی به دیگران حد و مرز بگذارد؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و سوم- تله‌ای که یک INFP ممکن است در آن گرفتار شود: انتظار بهترین لحظه!

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و چهارم- ویژگی‌های رابطه عاطفی سالم برای تیپ شخصیتی INTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و پنجم- چهار سبک مختلف کارآفرینی بر اساس تیپ شخصیتی (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و ششم- چهار تیپ شخصیتی کارآفرین (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هفتم- نکاتی در مورد پرورش مهارت همدلی برای تیپ‌های ESTJ و ISTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هشتم- ESFJها چطور بفهمند دارند بیش از اندازه به کسی کمک می‌کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و نهم- راهکارهایی برای پرورش همدلی در تیپ‌های برون‌گرا و حسی (ES)

 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *