مطالب پیشنهادی:

راهکارهای مدیریت استرس از دید دانا دانینگ

هر زمانی که این فرصت را به دست آوردید سعی کنید به طور مستقیم با عواملِ ایجاد استرستان روبه‌رو شوید و برای برطرف کردن آن‌ها اقدامی انجام دهید. مثلاً اگر دلیل استرس شما تعارض یا تنشی بوده است که با یکی از همکارانتان داشته‌اید، تلاش کنید برای حل این موضوع یا برطرف شدن استرستان کاری انجام دهید. یا مثلاً اگر شغلتان استرس زیادی به شما وارد می‌کند شاید لازم باشد سِمَتتان را تغییر دهید یا در نهایت شغلتان را عوض کنید. چند نکته کوتاه و ضروری را به خاطر بسپارید:

سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا از حمایت و انگیزه‌ای که به شما می‌دهند استفاده کنید.

بین کار کردن و سرگرمی تعادلی منطقی ایجاد کنید. اجازه ندهید کار کردن آنقدر زمان زیادی از شما بگیرد که فرصت تفریح و سرگرمی نداشته باشید. سعی کنید سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را شناسایی کنید و زمان مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرید.

گاهی ممکن است دلیل استرس‌های ما این باشد که چندین و چند نقش و مسئولیت بر دوش ماست. طبیعی است که مدیریت کردن همه این نقش‌های متعدد می‌تواند استرس‌زا باشد. سعی کنید همه نقش‌ها و مسئولیت‌هایتان را در یک لیست بیاورید و ببینید کدامیک را می‌توانید حذف کنید، کدامیک را می‌توانید کم‌تر کنید و در مورد کدامیک می‌توانید از دیگران کمک بگیرید و با مذاکره کردن انجام آن‌را به سایرین واگذار کنید.

از خودتان مراقبت کنید. غذای سالم بخورید، لباس تمیز و آراسته بپوشید، تا حد ممکن ورزش کنید در غیر اینصورت حتماً پیاده‌روی را در برنامه‌تان بگنجانید. حتماً خوب بخوابید و به فعالیت‌های جسمانی آرام‌بخش مثل دوش آب‌گرم و ماساژ هم توجه کنید.

همیشه در حال یادگیری و آموختن چیزهای جدید باشید تا گزینه‌های کاری و حتی سرگرمی بیشتری داشته باشید.

از خودتان یا دیگران انتظارات غیرمنطقی و غیر واقع‌بینانه نداشته باشید. انتظار نداشته باشید که همه چیز عالی و در بهترین حالت خودش باشد. بپذیرید که یک انسان هستید و ممکن است مرتکب اشتباه شوید؛ همانطور که هر کس دیگری ممکن است مرتکب اشتباه شود.

فعالیت‌های معنوی یا مذهبی را تجربه کنید و در آن‌ها شرکت داشته باشید. خیلی از افراد از اینکه به یک منبع قدرت والا یا مجموعه‌ای از اصول معنوی متصل شوند احساس آرامش می‌کنند.

اعتماد به نفستان را تقویت کنید

ضعف در اعتماد به نفس دیدگاه و ذهنیتِ شما را هم تضعیف می‌کند. مشکلِ نداشتن اعتماد به نفس در این است که افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند خودشان را مستحق نمی‌دانند و تصور می‌کنند به خوبی بقیه نیستند. در این صورت آن‌ها واقعاً هم برای بهتر شدن شرایط خودشان تلاشی نمی‌کنند چون قابلیت‌های لازم و کافی را در خودشان نمی‌بینند. اگر اعتماد به نفستان پایین باشد احتمالاً مدام در پی کسب تایید از دیگران هستید و نسبت به توانایی‌ها و قابلیت‌های خودتان نامطمئن و بدبین خواهید بود. بدتر از آن این است که گاهی این افراد واقعاً اعتمادبه‌نفس پایینی دارند اما در ظاهر رفتاری کاملاً متفاوت نشان می‌دهند و طوری رفتار می‌کنند که ظاهراً بسیار از خودشان مطمئن هستند.

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی اعتماد به نفستان را افزایش دهید. در ادامه چند راهکار عمومی را برای افزایش اعتماد به نفس با هم مرور می‌کنیم. اما یادتان باشد که افزایش اعتماد به نفس موضوعی است زمان‌بر که با تلاش و تمرین پخته‌تر می‌شود. در نتیجه منتظر تغییراتِ بزرگ و ناگهانی در مدت زمان کوتاه نباشید.

مواردی برای تقویت اعتماد به نفس:

  • نقاط قوتتان را بشناسید، لیستی از آن‌ها تهیه کنید و روی آن‌ها تمرکز کنید؛ به نقاط قوتتان بال و پر بدهید.
  • با افرادی معاشرت کنید که به رشد شما کمک می‌کنند و حمایتگر و دلسوز شما هستند.
  • در کنار اهدافِ بزرگ و بلند-مدت اهدافِ کوچک و ملموس و قابل دستیابی تعیین کنید، خصوصاً اهدافی که در دسترس هستند و می‌شود در مدت زمان کوتاهی به آن‌ها رسید، سپس برای به سرانجام رساندن آن‌ها اقدام کنید.
  • موفقیت‌هایتان را بشمارید و بابت آن‌ها خوشحال باشید؛ حتی خوب است بابت آن‌ها به خوتان پاداش بدهید.
  • توقعات و انتظارات معقول و واقع‌بینانه داشته باشید.
  • به جای شمارش نداشته‌هایتان، به این فکر کنید که چه چیزی دارید و قدردان داشته‌هایتان باشید. رضایت یک کیفیتِ درونی است که لزوماً ربطی به تعداد داشته‌ها ندارد، مهم این است که سعی کنید از هر آنچه دارید به خوبی استفاده کنید.
  • هرگز مقایسه نکنید: وضعیت خودتان را با استانداردهای دیگران مقایسه نکنید.
  • مثبت فکر کنید و سعی کنید برای رسیدن به این افکار مثبت اقدامی موثر انجام دهید. سعی کنید فکرهای مثبتتان فقط در حد فکر باقی نماند.
  • اعتماد به نفس را تمرین کنید: با اعتماد به نفس راه بروید، حرف بزنید و لباس بپوشید.

به گفتگوی درونی‌تان توجه کنید

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که گفتگوی با خود نقش مهم و موثری در تضعیف یا تقویت اعتماد به نفس دارد. برای اینکه اعتماد به نفستان را تقویت کنید لازم است به نحوه گفتگو با خودتان دقت داشته باشید. ممکن است لازم باشد نحوه این گفتگوی درونی را تغییر دهید.

برای اینکه گفتگوی درونی با خودتان را رصد کنید یک سرنخ خیلی خوب این است که ببینید وقتی دارید با دیگران صحبت می‌کنید در مورد خودتان با چه ادبیاتی صحبت می‌کنید و در مورد خودتان چه می‌گویید. همینطور به این دقت کنید که در مورد خودتان و توانمندی‌هایتان چه تصور و چه نگرش درونی دارید؟

بد نیست سعی کنید و تعدادی از جملات یا تصورات منفی که در مورد خودتان دارید را لیست کنید. مثلاً: نمی‌توانم … را انجام دهم/ من از عهده این کار بر نمی‌آیم/ من هیچوقت نمی‌توانم … را انجام دهم.

در ادامه سعی کنید این گفتگوی منفی با خودتان را متوقف کنید و آن را با ذهنیت و دیدگاه‌های مثبت‌تری جایگزین کنید. البته یک نکته مهم این است که جملاتِ مثبتی که جایگزین می‌کنید باید کاملاً واقع‌بینانه باشد. اگر مثلاً در مدیریت زمان ضعیف هستید به خودتان نگویید: من در مدیریت زمان فوق‌العاده هستم! بلکه بگویید: اگر تلاش کنم و لیست انجام کارهایم را در یک دفترچه بنویسم می‌توانم مهارت مدیریت زمانم را تقویت کنم.

دقت داشته باشید که گفتگوی مثبت با خود به معنی نادیده گرفتن واقعیت‌ها و نقاط ضعف نیست. هرکسی ضعف‌هایی دارد، اما نکته اصلی این است که شما باید خودتان را به عنوان یک انسان که ممکن است گاهی هم اشتباهاتی داشته باشد بپذیرید، اما آماده رشد و پیشرفت و یادگیری هم باشید. همین کافی است؛‌ هدف شما در مرحله اول این نیست که در هر کاری عملکردی بدون نقص و تراز اول داشته باشید. بلکه هدف اصلی این است که به تلاش‌های خودتان برای بهتر شدن و پیشرفت کردن احترام بگذارید. به این ترتیب گفتگوی درونی مثبت می‌تواند نقشی بسیار تقویت‌کننده و سازنده در شکل‌گیری اعتماد به نفس شما داشته باشد.


Source: 10 Career Essentials


امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *