مطالب پیشنهادی:

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

فایل صوتی مقاله:

 

تقسیم انرژی برای همه مدرس‌ها، معلم‌ها و سخنرانان مسئله‌ای مهم است، اما این موضوع برای مدرسین درون‌گرا اهمیت بیشتری دارد.

یک مدرس یا سخنران درون‌گرا در محیطی قرار می‌گیرد که باید از مهارت‌های برون‌گرایانه خودش استفاده کند و این مسئله می‌تواند انرژی بیشتری- در مقایسه با یک فرد برون‌گرا- از او بگیرد.


 پیشنهاد سردبیر: نکاتی برای تربیت موثر کودکان درون‌گرا


نکته اینجاست که ارتباط و تعامل زیاد با دیگران و قرار گرفتن در جاهای شلوغ و پر سروصدا می‌تواند انرژی درون‌گراها را تخلیه کند.

معمولاً هر فرد درون‌گرایی بعد از ارتباطات زیاد نیاز به اندکی خلوت و تنهایی برای بازیابی مجدد انرژی‌اش دارد.

البته دقت کنید که تدریس و سخنرانی یک مهارت هستند و هر کس فارغ از تیپ شخصیتی‌اش می‌تواند در آن‌ها موفق باشد.

اما نکته‌ای که در این مقاله قصد داریم در موردش صحبت کنیم این است که بدانیم کسب مهارت در تقسیم انرژی برای یک مدرس یا سخنران درون‌گرا اولویت بیشتری دارد.

ضمنا فراموش نکنید که در این مقاله هر جا در مورد «انرژی» صحبت می‌کنیم منظورمان انرژی و شارژ ذهنی است.

جسیکا هونارد (Jessica Honard) می‌گوید:‌ «یک معلم مدرسه یا یک سخنران پرکار به واسطه شغلش با «محرک‌های بیرونی» زیادی مواجه می‌شود: کلاس‌ها و سالن‌های شلوغ و پر رفت و آمد، همهمه و سروصدای افراد و مواردی مثل این‌ها می‌تواند یک مدرس درون‌گرا را تا وسط هفته حسابی خسته کند و برایش انرژی-بر باشد.»

خانم جسیکا هونارد مربی و سخنران کارآفرینان جوان است و خودش در مورد تجربه معلمی‌اش می‌گوید:

«خود من- به عنوان یک معلم درون‌گرا- بعد از چهار سال تدریس توانستم خودم را بازیابی کنم و تدریس و درون‌گرایی را با هم جمع کنم و این دو را در کنار هم قرار دهم.

تا قبل از آن، شرایط را تحمل می‌کردم و فقط سعی می‌کردم روزها را بگذرانم، اما تعامل زیاد، بیش از اندازه مرا خسته می‌کرد.

به مرور زمان متوجه شدم این روش من نیست و باید به نوعی انرژی خودم را حفظ کنم. به خودم می‌گفتم حتماً باید راهی باشد که تا این حد خسته نشوم، از طرفی به شغل مورد علاقه‌ام (معلمی) هم ادامه دهم.

برای اینکه معلم موثری برای دانش‌آموزهایم باشم، لازم بود بیشتر به خودم توجه کنم.

و به مرور زمان فهمیدم که تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند به من و بقیه مدرس‌ها و سخنران‌های درون‌گرا کمک کند تا در اثر برون‌گرایی و تعامل زیاد انرژی‌مان را از دست ندهیم.»


 پیشنهاد سردبیر: پنج غول درون‌گرای دنیای کارآفرینی


در ادامه این مقاله این راهکارها را با هم بررسی می‌کنیم:

 

۱. حد و مرز تعیین کنید

اولین کاری که می‌توانید برای حفظ انرژی‌تان انجام دهید این است که از لحاظ ارتباطی حد و مرز مشخصی را برای خودتان در نظر بگیرید.

برای ارتباطات خودتان و دیگران در طول روز حد و اندازه مشخصی در نظر بگیرید. البته این کار شاید در حرف ساده‌ باشد و اجرایی کردن آن اینقدر هم راحت نباشد.

اما به هر حال باید تلاش کنید از زمان‌های اندک تنهایی و خلوت خصوصاً در فاصله بریک‌ها و وقفه‌های کوتاه استفاده کنید و انرژیِ از دست رفته را تا حدی بازیابی کنید.

دقت کنید نکته مهم این است که ارتباط و تعامل شما در طول یک روز، بی‌وقفه و پیوسته نباشد. به خودتان فرصت نفس کشیدن بدهید و بعد دوباره ارتباطات را از سر بگیرید.

چیزی که باید مراقبش باشید این است که وقفه‌ای کوتاه بعد از هر عمل برون‌گرایانه برای خودتان در نظر بگیرید.

 

۲. اندازه و کشش خودتان را بشناسید

خانم جسیکا هورناد می‌گوید: «سال اول تدریسم دوست داشتم همه را تحت تأثیر قرار دهم و خودم را به عنوان یک مدرس حرفه‌ای و توانمند معرفی کنم.»

بنابراین سعی داشتم در همه فعالیت‌های آکادمیک شرکت داشته باشم و دیده شوم. جلسه قدردانی از فلان استاد، جلسه دفاع دانشجوها، حتی کلاس‌های فوق برنامه و داوطلب شدن به عنوان مراقب امتحانات. در همه این موقعیت‌ها شرکت می‌کردم تا تصویر خوبی از خودم به جا بگذارم.

اما به مرور متوجه شدم کشش این همه فعالیت اجتماعی و برون‌گرایی را ندارم و دارم رفته رفته انرژی و بازدهی مطلوبم را از دست می‌دهم.


 پیشنهاد سردبیر: در مورد سبک رهبری درون‌گرا چه می‌دانید؟


در نتیجه شما این اشتباه را نکنید و توجه کنید که مشکلی نیست اگر حجم فعالیت‌هایتان را محدود کنید. اگر واقعاً برایتان انرژی-بر است، لزومی ندارد در همه رویدادها و مناسبت‌ها حاضر شوید.

مخصوصاً مراقب باشید که زمانی مشخص و از قبل تعیین شده را به پرسش و پاسخ با دانشجوها اختصاص دهید.

فقط در رویدادها و فعالیت‌هایی حاضر شوید که برای شما مناسب است یا به هر حال به نوعی بخشی از تعهد حرفه‌ای‌تان است.

در ادامه این مقاله راهکارهای دیگری را بررسی خواهیم کرد.

 

مشارکت شما: تجربه شما از سخنرانی چیست؟ اگر درون‌گرا هستید و تدریس می‌کنید با چه روش‌هایی انرژی‌تان را حفظ می‌کنید؟ نظر یا تجربه خودتان را همین پایین و در قسمت نظرات برای ما و سایر دوستانتان بنویسید.


پیشنهاد سردبیر مطالعه قسمت دوم این مقاله


 

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • محمد گفت:

    سلام
    من دو سال پیش جلسه دفاع از پایان نامه فوق لیسانس داشتم و هر چند لحظه ای به ساعت نگاه می کردم که بتونم انرژی ام برای دفاع را در ۳۰ دقیقه توزیع کنم و طبق زمان دفاع کنم، البته به استاد مشاور هم توجه می کردم که کجای دفاع رو‌ جلو تر بروم و بگذرم. درونگرا هستم.